måndag 28 juni 2010

Midsommar, ett par vilodagar, och en söndagstur!

Vi firade midsommar i hemmet med dittmer & gisela, planen var att vi har ingen plan, vilket var ett vinnarkoncept. Dom dök upp runt 11-12 nån gång, vi gick och handlade lite käk, 4 olika sillar, färskpotatis, lax, fläskfilé och lite annat.. Blev ett bra midsommarplock. Vi lirade lite crocket och slängde sen på köttet på grillen vid middagstid, shottade lite captain morgan och drack öl. Lyckad kravlös midsommar, skitbra helt enkelt.

Sen var det dags för en cykelrunda på söndagen, nu med 3 vilodagar. Vi körde i ett medeltempo och jag kände mig otroligt stark i låren jämfört med föregående vecka. Veckan innan var jag otroligt seg direkt det kom en uppförsbacke, idag flög jag upp för backe efter backe utan större problem, vilodagarna hade gjort sitt jobb vilket var lättande. Sen tycker jag även att jag känner av att med en piggkropp så har jag utvecklats en hel del teknikmässigt också, även om jag fortfarande kan vara väldigt vinglig från och till, vilket resulterade i en OTB och en smärre lårkaka.. Men det hör ju till.

Idag är det 8 dagar kvar tills Scalpelen är klar i fabrik! Så jävla spännande nu, jag längtar som fan, det ska bli så jävla kul när den kommer. Den kommer förhoppningsvis öppna upp en ny värld för mig, vilket är bra nu när jag fortfarande är fräsh inom cyklingen och har lätt att förändra min stil/teknik utan att vara fast i ett ingrott mönster. ÅTTA DAR!

torsdag 24 juni 2010

Onsdagstur igår, och träningsfunderingar idag..

Jag och Anders drog ut ensamma igår då inga andra svarade i tid på happy forumet. Efter start vid HBB tog vi blåa spåret vid hellas ut till saltsjöbaden för att sedan hoppa på gröna spåret. Nånstans på slutet hamnade vi dock lite tokigt och dök då upp ur skogen vid skyttebanan närmast vägen mellan hellas och älta. Det var en skön runda i lagom(snabbt för mig) tempo, ca 25km sträcka på 2h 30min. Jag stretchade ordentligt hela kroppen när jag kom hem, vilket jag slarvat med tidigare. Idag känns det som om jag fått bättre träning än på länge. Jag är inte totalt sänkt i kroppen som jag va efter lida, men träningsverken sitter överallt.. I benen, i låren, i rumpan, i armarna och i magen. Det blev få stopp igår, men de vi gjorde var mest för Anders att invänta mig som på slutet låg ~20m bakom hela tiden, men i övrigt körde vi hyfsat långa sträckor utan pauser vilket är bra för konditionen och invänjningen av kroppen att inte få vila.

Jag har funderat lite senaste veckan om i vilken form min kropp nu är i, och de problemen jag känner i kroppen när jag försöker hålla tempo med broder och bröderna ekström. Det jag känner ger upp först är låren, jag har fortfarande svårt att hålla tempo över rötter då jag studsar runt så mkt och lossnar ur pedalerna. Att behöva sätta igång farten igen dödar verkligen låren då jag snart lossnar i pedalerna och studsar/tappar fart igen och behöver göra om samma sak. Här kommer Scalpelen hjälpa även om den inte heller är optimal för Hellas skogar blir det en klar förenkling. Men problemen med låren kvarstår. Att jag är svag är det uppenbara problemet, samt att jag kanske är bättre på tekniken men fortfarande har en hel del att lära. Men jag börjar även fundera på om det kan ha att göra med mina nya cykelvanor och långa rundor. Varje gång jag är ute är jag ute ca 2.5h, det är inte konstant cyklande utan det är pauser nån gång var tredje km i snitt kanske, även om pauserna mest är för att samla truppen och åka vidare. Att jag sedan gör detta 3-4 gånger i veckan kanske helt enkelt sliter för mycket på kroppen, att mina lår inte hinner återhämta mig.

En annan tanke jag har är hur jag använder växlarna. Jag kan inte ligga på för lätta växlar genom rotpartierna då jag inte kan hålla tempo med dom eftersom trampandet blir för desperat, samtidigt kan jag inte ligga för tungt då jag dödar låren snabbt som fan med att gå från noll till hyfsad fart igen. Just nu tror jag dock att jag ligger på för tunga växlar för vad mina lår klarar av, även om det kanske är rätt växlar när jag är bättre tränad. Mina tunga växelval har att göra med mitt "experiment" med 2x9 jag talat om tidigare. Jag har även kommit fram till ett beslut angående det experimentet, vilket är att slopa det och köra 3x9. Jag är helt enkelt inte tillräckligt tränad för att klara av 2x9, beviset på det argumentet är enväldigt när jag försöker ta mig upp för hammarbybacken. Mina ben LIDER sista biten upp även fast jag då sitter på minsta klingan, lättaste växeln. Inte en chans att jag klarar det utan minsta klingan. .... Hur som helst, eftersom lillaklingan strular används den inte i hellas då jag helt enkelt inte får i den vid belastning, vilket gör att jag inte kan välja minsta klingan och de tyngre växlarna på denna vilket förmodligen vore bäst många gånger i hellas. Det ska bli spännande att prova detta med Scalpelen också, att faktiskt kunna använda växlarna...

När jag mailade Mikael Salomonsson angående tips för min träning fick jag lite halvtråkiga svar där han jämförde mig med en volvo och han själv med en ferarri, och att en manual för hans motor inte funkar för min etc.. Visst det köper jag, även fast det både var en rolig och taskig beskrivning.. :P ... Men sen fick jag honom att ge mig ett förslag på träningsschema ändå. Han föreslog 30-60min träning 3 dar(för att trappa upp träningstiden varje vecka i tre veckor, för att sedan gå ner på halva träningen den 4e veckan, och sedan öka igen) i veckan, ett distanspass på 2-3h, pendla varje dag till jobbet om jag VILLE, men isåfall i lugnt tempo där jag inte belastade kroppen, vilket jag isåfall tycker känns helt onödigt då jag bara har 18min till jobbet på mornarna och jag förlorar ca 30min med dusch på jobbet etc... Jag börjar fundera på om inte hans förslag är ganska bra ändå.. Men så tråkigt, att inte få åka ut på mina 2-3h rundor flera gånger i veckan, det är ju så kul :\ Jag måste verkligen få hjälp med detta område. Undrar ifall man kan fåtag på en personlig tränare nånstans, det skulle jag uppskatta oerhört så man får kontroll på vart man vill komma och en "säker plan" på hur man kommer dit på effektivast sätt. Någon som kan tipsa?

Idag är det 12 dar kvar tills cykeln ska va klar i fabrik.. det börjar dra ihop sig, väldigt snart är vi inne på ensiffrigt! Jag undrar om min cykeltröja kommit än till cykelspecialisten, den beställdes i lördags och detta är alltså fjärde arbetsdagen efter det. Har jag tur så.. Ska ringa och kolla.

onsdag 23 juni 2010

Tisdagsrajd Spetziale!

Igår var det tisdagsrajd igen, men denna gången med en ny touch! Det var en slags orientering där man samlade poäng på att ta bilder vid olika kontroller. Vi bildade ett lag, bröderna Jansson och Ekström, namn Super Biking Bros! Anders tog ledningen genom att skriva ut kartor på alla kontroller samt i förväg planera rundan. Vi började med att kränka hammarbybacken som uppvärmning, rejält med mjölksyra tuggade vi vidare. Det blir alldeles för långt att skriva hela rutten, men kort och sammanfattat tog vi oss genom grus och asfaltsvägar längst ut på Erstavik för den kontroll som gav mest poäng och låg längst bort, för att sedan ta en runda tillbaks genom skogen och samla på oss alla de kontroller som fanns på den sidan ältavägen. Man fick börja 18:30 och senast vara tillbaks vid 21:15 för att slippa poängavdrag, vi startade 18:37 och var tillbaks 21:04, så vi hade egentligen gott om tid på oss att fånga upp fler kontroller, men eftersom stress inte lockar var vi riktigt nöjda med rutten! Vi hade inga tekniska problem som tvingade oss till stopp, dock ett par vurpor som bland annat resulterade i riktigt manliga skrapsår i ansiktet på mig själv. ;) Det var hur som helst ett mycket lyckat arrangemang så vi får hoppas på en repris senare i sommar!

Vi tog oss runt 25km totalt, maxhastighet 60,23km/h, medelförflyttning(inkl fotograferande och kartläsning) 13,8km/h, tid 2h 27min.

Här är karta över rutten:

tisdag 22 juni 2010

14 dagar kvar till Cannondalen är klar!

Börjar dra ihop sig, bara 14 dar kvar tills cykeln är klar i fabrik nu. Två veckor är inte så farligt, men sen får man tänka på att det kan ta ytterliggare en vecka för den att landa i sthlm och bli monterad. Och andra sidan nämnde Patrik att Cannondale oftare levererar före datum än efter, vilket är något jag gått och hoppats på samtidigt som jag inte vågar lägga för mkt vikt i dom orden..

Jag skulle verkligen behöva cykeln mycket snart, jag börjar irritera mig på HT'n av flera olika anledningar. Det är en grym cykel, grymma komponenter, hjul och dämpare. Men 12 år börjar ta ut sin rätt även om den är gubbkörd innan den nådde mig. Jag skulle egentligen behöva serva allting, vilket jag kanske borde ta tag i.. Alternativt att jag inväntar nya cykeln bara och inte lägger energi på HT'n. Det vore ju dock bra om den var i så gott skick som möjligt vid försäljning.

Jag tog med mig byxorna till jobbet idag, hade tänkt lämna in till skomakaren och se om dom går att sy, tvivlar att det blir bra dock eftersom det är "stretch" och väldigt tunnt tyg. Dom lär ju spricka igen nästa gång jag ramlar på samma ställe. Värt ett försök!

måndag 21 juni 2010

Lida träning, trasiga byxor och stukad handled

Jag och Ronnie var ute i Lida och körde andra loopen igår, 2.2mil är den. Från tävlingen mindes jag den som både längre och stökigare, men det var väl förmodligen för att man var så trött. Jag inledde rundan med att visa vart jag vurpade på tävlingen, för att sedan vurpa strax efter det, OTB, rev upp ett hål i cykelbyxorna, fick ett 7cm sår på baken, och stukade handleden som redan var öm sen tidigare konservburks bravader för en vecka sen. Anledningen varför jag vurpade var inte lika rolig dock, min framdämpare har nämligen börjat nå botten vilket den gjorde här på ett litet drop. Eftersom jag är van med en dämpade effekt och inte ett tvärtstopp stannade hjulet och fortsatte inte framåt vid droppet, bakhjulet upp i luften, resten vet ni nog hur det går till. Ett jack i mobilen lyckades jag att dra upp också, kanske inte ska ha den ytterst i camelbak'en kom jag på. ;)

Solen låg på och det var varmt och skönt i skogen, vi hittade hela vägen på loopen även om vi var osäkra på ett par ställen. Känns som om vi kunde fortsatt 1-2 mil till men vi gav oss efter ett varv.

På kvällen åkte vi hem till föräldrarna, käkade på restaurang och kollade på luftballongsfärden farsan gjorde förra helgen!

lördag 19 juni 2010

Ny långtröja beställd, och en sväng förbi brölloppet..


Fick diverse presentkort på cykelspecialisten & tcm igår på min födelsedag, så idag var det god tid att åka och spendera! Jag provade min polisen cykel tröja på förmiddagen och den sitter bättre nu än den gjorde för 2 månader sen, känns som det är dags att skippa scott tröjan jag använt hittills och börja med gamla klubbtröjan istället! Eftersom jag nu har ett par riktigt schyssta byxor, två helt ok kortärmade tröjor känns det som en långärmad tröja är nästa steg. Därför beställde jag också en, det blev en Cannondale Factory Racing team tröja vilken matchar byxorna jag även fick lagom inför lida loop, även dom Cannondale Factory Racing ;) Skitsnygg är tröjan i alla fall, kommer inom nån vecka antar jag. Sen blir det nog även en kortärmad så småningom men jag börjar med denna. Jag kommer sannolikt köpa ett par nya cykelskor snart också, ska bara invänta löning och planera utgifterna lite först innan jag gör nått förhastat. =)

Blev en liten runda förbi slottet i gamla stan också efter jag varit på cykelspecialisten. Jag tog mig ~50m ifrån hörnet där de svänger ut från slottet, utan att trängas så mycket. Hade kunnat komma riktigt nära om jag velat, men ville inte in där och böka med cykeln. Är inte så intresserad heller för den delen, var mest en kul grej att åka förbi när man ändå var inne och cyklade i stan!

Imorrn ska jag ut till Lida och cykla med Ronnie. Vi ska försöka åka in på loop 2 då denna var mest teknisk, och 2.2mil vilket är ganska lagom för en runda.

Funderar på vad man kan ställa upp i för tävling här näst.. Hammarby Hill XC den 18 september lockar ju, 4 eller 6 mil, kanske klarar av 6 då.. Men 4.5 på Lida Loop förra helgen var verkligen precis på gränsen av för mycket, det fanns ingen chans alls att jag hade klarat av ytterliggare 2 mil då. Men med 3 månader till att träna kanske gör susen.. hmm hmm.. Hur som helst vore det roligt med någon annan tävling innan dess också, nått att se fram emot..

fredag 18 juni 2010

Torsdagsrajd igår, födelsedag idag!

Igår var det dags igen tredje dagen irad, och fjärde rundan på fem dar! Nu är det tyvärr dags för lite vila i 1-2 dar så man har chans att bygga upp musklerna man har fallerat.

Det var en skön kväll igår, vi höll oss öst om ältavägen i sickla/hellas lite över 2 timmars cykling. Jag kände mig otroligt stark för att vara tredje dagen irad även om mjölksyran blev tung bitvis. Inga punkor alls i gänget idag vilket va skönt, riktigt bra att slippa massa stopp. Jag har klarat mig utan punkor 4 rundor irad nu, dom där nya däcken gjorde susen! =) Däremot blev mitt hjul snett en gång, men det var bara att lossa och sätta tillbaks rakt igen, var nog bara slarvigt spänt i ramen. Jag hade lite strul med kassetten/bodyn igen som jag hade för två veckor sen, men det var inte så farligt och gick över snabbt. Vid löning ska jag definitivt köpa verktyg och gå igenom cykeln ordentligt så han får den vård han förtjänar!

Blev lite närkontakt med träd igår vilket resulterade i en röd arm, ungefär 40cm stort, men inte så farligt. Annars klarade jag mig rätt bra, ramlade i vanlig ordning ett par gånger men inga fler synliga skador.

Blev en liten afterbike vid göteborg i hammarby sjöstad också vilket va trevligt, kallt som fan bara. Måste planera bättre nästa gång med en långärmad jacka i camelbak'en!

Idag fyller jag 26! Blir att jobba halvdag och korvfest med släkten! =)

onsdag 16 juni 2010

Onsdags rejs med bröderna Ekström!

Anders slängde upp en happy-tråd om det oerhörda glappet mellan tisdag och torsdag, och att det krävdes en runda för att klara sig genom luckan mellan rajderna! Jag va skitsugen men planeringen för onsdagen var en storstädning då jag fyller 26 på fredag, så det gick ju inte för sig.

Men eftersom jag har världens bästa sambo.. Så var lägenheten storstädad redan när jag kom hem som en överraskning, med baktanke att jag skulle få hinna ut och cykla! Vad säger man om det.. Häftigt. Tacksamt.
Hon är riktigt riktigt bra. =)

Så då blev det rajd! Och det gick bra idag, jag fortsatte köra mitt lilla 2x9 experiment, vilket från början var ofrivilligt. ;) Det är nämligen så att jag inte får i minsta klingan när jag belastar cykeln. Jag har därför bestämt mig för att helt enkelt inte använda minsta klingan och prova 2x9 för att utvärdera vad jag tycker om det. Jag är ju sugen på att prova 2x9 när Scalpelen kommer. Jag kan inte testa fullt ut med min F1000 eftersom vevpartiet är ett heltgjutet stycke. Jag har 32/42 tänder på mellersta/största och det suger verkligen musten ur benen att inte kunna få i lättare växlar ibland, men jag tror inte jag behöver mycket mindre. 28/42 skulle nog funka bra som det känns nu. Men man vet ju inte förräns man provat! Kul är det att experimentera iallafall!

I övrigt angående min cykling så känns det som om jag har nått en ny platå. Jag har börjat förstå cykeln och terrängen bättre, vart jag kan satsa och vart jag bör ta det lugnt. Både angående svårighetsgrader och punkamässigt. Eftersom jag kör hardtail så måste jag tänka extra mkt på punkarisken, det gjorde jag inte alls första veckorna. En annan sak som uppenbarar sig mer och mer är även hur mycket lättare det kommer bli med Scalpelen i hellas. Idag såg jag både anders och erik sitta ner och glida igenom ett stenparti där jag absolut inte alls kan sitta, för när jag sitter blir tyngen ännu större mot rötterna/stenarna vilket trycker upp sadeln med mig på i luften. Eftersom min cykeln är en storlek för liten placerar uppskjutet mig alldeles för långt fram över styret så att jag tappar balansen och gör konstiga/skarpa svängar med framhjulet och tappar ännu mer balans och riktning med cykeln. Det blir kort och gott en otroligt ryckig cykling om jag sitter ner med andra ord. Och eftersom jag både provat 2x9 med lite för stor mellanklinga just nu, och är sliten i kroppen pga all cykling, samtidigt som jag faktiskt inte är så vältränad än... Så är det grymt tungt att stå upp överallt där jag borde, jag klarar helt enkelt inte av det än. Sen har jag märkt att jag ibland står upp men låter tyngden ligga på endast ena benet vilket då blir helt sträckt. Det sättet är inte så jobbigt att stå upp på, men det tar ju även bort halva meningen med att stå upp. När jag står behöver jag ju flexa med terrängen vilket inte går med ett stelt ben.

Så.. jag börjar få lite mer koll. Nu gäller det bara att bli tillräckligt stark för att göra nånting åt problemen jag lärt mig om, samt invänta cykeln som kommer hjälpa mig en hel del. 20 dar kvar nu tills den är fabriksklar!

tisdag 15 juni 2010

Tisdagsrajd fullbordad!

Äntligen lyckades jag fullborda en tisdagsrajd utan punka =) Jag kände på slutet att jag tappat luft i framdäcket så jag höll tillbaks för att slippa laga, var lite för slö för att pumpa vilket kanske är dumt men det gick ju bra. Bakdäcket var superstabilt punkamässigt. Fick kommentar om att det kanske var lite svags pumpat för att va hardtail men jag slog i ganska hårt ett par gånger och det var inte i närheten av att slå igenom, natt och dag i känsla jämfört med mina gamla däck.

Så, jag tog igenom mig hela rajden utan punka. Men det blev ingen medelgrupp utan det blev "lätta" gruppen med Johan, det skulle bli lugnare idag än sist vilket jag inte vet om det var, kanske var det det.. Men det var faktiskt helt perfekt tempo. Man kunde stå på när man kände sig stark, och man kunde ta det lugnt när man kände sig tom, la mig nånstans i mitten oavsett. Finns mkt bra spelrum vilket är bra. Känner man sig stark är det bara att ligga på i högt tempo för intervall träning, eftersom man får invänta de andra. Grymt! .. Idag kände jag mig riktigt svag dock, Lida sitter fortfarande i kroppen, tar säkert ett par dar till för att återhämta sig. Idag blev lagom tungt med tanke på hur trött jag var, jag tog inte ut mig max vilket nog var smart.

Next stop --> Torsdagsrajd! =)

Tisdagsrajd ikväll!

Jag är grymt sugen på tisdagsrajden ikväll. Jag kommer eventuellt begå självmord och prova på medelgruppen för att få bättre referenser om vilken grupp jag och Ronnie egentligen passar bäst i. Vi får se hur det blir ikväll, jag tror det där diffar ganska mycket beroende på vem som leder de olika grupperna för dagen. Kommer ta några veckor att reda ut förmodligen. Om det blir medelgruppen för mig ikväll tänker jag ha sportdryck i tanken och en energybar i ryggan.

Nu är jag mycket bättre förberedd inför punka, har ju skaffat mig ett Continental Race King 2.25 däck av protection-version, tungt med hållbart, just för att slippa punka. Sen har jag satt på ett Rocket Ron Evolution 2.25 fram också vilket bör ge bättre grepp och bättre punkteringsskydd. Egentligen vet jag inte om jag vill ha Rocket Ron fram, men jag kör så ikväll iallafall!

söndag 13 juni 2010

Lida Loop 2010 avklarat med bra resultat!

Då var det klart! Jag har inte den exakta tiden än, men strax över 2h 45min om jag förstått det rätt! Jag är toknöjd med det resultatet, det var bättre än väntat.

REDIGERING:
Jag kom på 26:e plats utav 79 startande. Ronnie kom på 18:e plats.

Första loopen:
Jag och Ronnie parkerade i mitten av 6:e follan, dvs den sista follan av motionsgänget. När starten gick tog vi oss planerat ut på vänsterkanten i backen upp. Jag försökte hålla mig på cykeln så länge jag kunde och kom längre än de flesta. Sen hoppade jag på och sprang sista biten. Ronnie cyklade nästan hela vägen. Väl uppe på toppen ser jag Ronnie sno sig runt markeringspinnen i en skarp vänsterkurva, svängandes med ett låst bakhjul, jag hängde omedelbart på och plockade ~20 placering på två sekunder, genialiskt drag. Sen hängre jag på nerför grusvägar. Det var otroligt trångt och ingen plats att ta placeringar i den hastigheten vi tog oss fram. Det blev dock kaos i varje uppförsbacke med ett sånt här gäng, jag är faktiskt inte ett dugg imponerad av folks back-kunskaper. Många hoppade av utan att försöka etc, och att gå är jobbigare än att cykla, om man klarar av det, och det går inte snabbare heller i de flesta fallen. Grusvägarna var långa på loop 1, det var lite tråkigt faktiskt, en åsikt som jag ändrade senare pga utmattning. Men cyklingsmässigt var det tråkigt faktiskt, inte konstigt att första varvet gick 30min snabbare än andra varvet för min del, självklart även relaterat till att jag var helt knäckt andra varvet..... Nog om andra varvet, fortsättning följer loop 1. När skogsstigarna började visa sig var det fortfarande världens kö på spåret. Jag som kämpat mig fast nära Ronnie, bitvis i rulle på honom, såg att han drog utanför stigspåret och körde om 6 personer. Jag såg min möjlighet, kände mig stark och gjorde likadant. Så fortsatte vi några gånger och plockade flera placeringar, säkert ~15 st. Jag fortsatte med bra fart även om tröttheten började kännas lite. Jag tappade 20meter på Ronnie samtidigt som jag upptäckte att en gren hade fastnat i kassetten, det gick inte att växla. Jag var tvungen att stanna och iväg for Ronnie med hög fart. Min grenborttagning tog ungefär 20 sekunder då den fastnat ordentligt i kassetten. Jag drog sen upp på cykeln och fortsatte kämpa på. Jag kunde skymta honom igen efter ca 10minuter men det tog på krafterna. Sen hände det som inte fick hända. Nej ingen punka. :) Men i en nerförsbacke och en sväng längst ner i ganska tjock sand, la jag cykeln ner i terrängen och tappade fästet, jag tillsammans med cykeln och mitt smalben masserade sanden var inget roligt minne. Jag tog mig upp på säkert iallafall 5 sekunder men det gjorde ont som fan i benet, ca 30cm långt skrubbsår över hela främre/yttre smalbenet blev resultatet. Jag tappade återigen sikte på Ronnie och det var ett tungt nederlag att ha kämpat hårt för att komma ikapp för att tappa kontakten igen. Upp och cykla.. Det brände nu ordentligt i benet resten av tävlingen. Hur som helst, det var ungefär 1/4 kvar av första loopen och jag tuggade på men tröttheten var riktigt tung nu, det var här jag började trappa ner i hastighet. Vid målgång av första loopen var det kul att komma ut bland folk igen. Blev en highfive med karin, för att sedan ropa åt Ronnie då jag mötte honom då han redan kört varvet runt kommentatorerna nere vid målet, ett extra energitramp runt kommentatorerna, en vattenflaska i handen och sen ut igen. Medans både morsan och karin(sambo) skrek ut att jag var 3 minuter efter Ronnie, försökte jag skrika ut, "hur fan ska jag kunna klara av ett varv till". Jag, för det var så det kändes. Det kanske inte låter som om jag var trött i ovanstående text men jag var knäckt efter vurpan och sista 1/4 av loop 1.

Loop 2:
Detta var helvetes loopen! Loopen var mycket mer teknisk än tidigare loopar, samtidigt som den tekniskt sett var en parodi på de teknikrundor jag och Ronnie kört, och de jag kört med happy gänget i hellas. Jag störde mig ordentligt på att så många hoppade av cykeln så ofta i terrängen, det ledde till uppskattningsvis 2km in på loop 2, i en jättevurpa, over-the-bar, rakt ner i 3m långt hål med lera. Alla gick nämligen av, jag var irriterad att för att också behöva gå av, och satsade. Framhjulet dök rätt ner i ca 30cm gyttja, bakhjulet upp i vädret och jag la mig på sidan. Gjorde inte ett dugg ont, men det var grymt läskigt de kommande 3km innan jag lyckats få bort all lera på handtagen, det gick inte att hålla i styret när det skakade, jag höll på att tappa taget flera gånger. Precis i slutet av loop 1 hade mina händer börjat domna bort igen, och nu var det helt bortdomnade resterande tid av loppet och det var förstås väldigt jobbigt. Sen kom ryggont i svanken efter 1/4 av loop 2, vilket höll i resten av loppet. Detta var även loopen där kramper började komma, både i vaderna och konstigt nog även i triceps. Tricepskramperna var hemska då jag inte varit med om sånna förut. Att hålla koll på styret var minst sagt en utmaning bitvis. Att stå upp och hänga på armarna i långa nerförsbackar där stenarna var medelstora, lösa och bitvis oundvikliga var jag lite orolig, men det gick ju bra! Terrängen var jobbig, och där jag varit grinig mot andra om deras mesande, blev även jag tvungen att gå på några ställen. Men anledningen var utmattning vilket resulterade i långsam åkning, vilket resulterade i ännu svårare att ta sig över hala rötter och stenar. Fegade ur gjorde jag verkligen inte. Många körde om mig på loop 2, medans jag höll min placering väldigt bra på loop 1. Man kan med säkerhet säga att jag inte är tillräckligt tränad för ett långlopp som detta, men jag kommer nog dit så småningom jag med. Jag pinade mig fram i bitvis pinsam hastighet. Det blev ett stopp på 10 sekunder en gång där jag bara vilade och släppte förbi 3 cyklister, en utav dom från min klass, men han körde jag om senare igen :P Det tråkiga var att när det uppskattningsvis var 5km kvar trodde jag att det bara var 1km kvar hela tiden, det var lite knäckande att inse att jag aldrig nådde målet. Jag la in lite spurter men som blev värdelösa då loppet inte ville ta slut. Efter ett tag frågade jag en funktionär som stod och viftade in oss mot en härlig uppförsbacke, om hur långt det var kvar. "dryga kilometern" var svaret. Jag fick energi igen, tyvärr tappade jag energin 10m senare då jag såg uppförsbacken. Jag pinnade på så gott jag kunde, men det var inte snabbt, jag cyklade generellt på lägre växlar än jag normalt gör på andra halvan av andra loopen eftersom jag kände av kramper i vaderna väldigt ofta. Loopen avslutades sista ~500m med en uppförsbacke som var lång och alldeles för brant för mina muskler. Jag steg av och gick upp för backen, att jogga eller skynda var uteslutet. När man väl var uppe för den hoppade jag på cykeln igen, krampanfall och tappade nästan balansen, tittade upp och ser en till uppförsbacke.. Den sista var ca 30-40m och jag visste att det var toppen av slalombacken, eller vad det nu är, och jag gav mig fan på att cykla upp för denna. Det gick ganska fort med tanke på hur trött jag var, nu stod jag på toppen av backen med målet nedanför mig. Jag siktade in mig mot målet och började rulla ner. Jag var dock tvungen att bromsa skarpt i backen eftersom jag var helt slut i armar och koncentrationsförmågan var borta, och det är inge kul att dra en till vurpa, 200m från målet.. När jag cyklade i mål var morsan och karin där. Jag kunde inte stå upp, jag kunde inte prata, jag la mig ledlös i gräset och hörde knappt vad folk sa runt omkring mig. Socketbehovet var enormt, jag fick lite sportdryck och tuggade i mig över ett halvt paket dextrosol, sen var jag på fötterna igen. Bara 7 minuter efter Ronnie var jag visst, vilket jag själv tycker är väldigt imponerande. Jag har tränat mer än honom senaste veckorna, men han är generellt i bättre form, har en otroligt mycket bättre teknik i terrängen och erfarenhet som jag kommer ha svårt att nå.

Ungefär på 2h 40min och 2h45 cyklade vi på, plus/minus några minuter. Jag har inte sett den officiella siffran än men kommer med en uppdatering här längst ner när den dyker upp på hemsidan förhoppningsvis imorgon!

FAN va kul det var. Även om jag bitvis ville gråta, bryta, aldrig cykla igen. Men det är en alltihop del av att vara utmattad. Mountainbike är nog en av de värsta sätten att utsätta sig för inom fysisk utmattning vid träning..

fredag 11 juni 2010

Nya däck och 2 dar kvar till Lida Loop 2010!

Nu har jag skaffat två nya däck inför Lida!

Framdäck: Schwalbe Rocket Ron Evolution 2.25
Bakdäck: Continental Race King Protection 2.25

Ni cyklister har nog grovkoll på detta, men för er andra kan jag nämna att det är grovt mönster fram, och ett backdäck med inte allt för mycket mönster, men extra skydd för genomslag, egentligen är bakdäcket till för torrt väder och stenig terräng(HELLAS OCH TISDAGSRAJD!).

Jag var ute och provade däcken efter jobbet idag i ca 30min i Sickla skiftet. Framdäcket greppar verkligen otroligt bra på stigarna, bakdäcket ger även den väldigt mycket bättre grepp än mina gamla däck, Schwalbes Furious Fred. Men rötter och sten/berg är livsfarligt. Jag blev lite chockad av hur halt det var. Om det regnar natten till söndag eller på söndag kommer det bli rejäl åka av, sidleds, över rötter och sten. :\

Det var meningen att jag skulle ut och testa olika lufttryck i nya däcken inför söndag, men det gick inte att köra hårt nog över rötter för att testa genomslag. Greppet var så dåligt att jag inte vågade stå på.. Jag kollade med happy forumet där flera verkade använda 1.8-2bar på Race King däcken. Men då väger dom också 20kg mindre än vad jag gör. 3bar eller strax där under är nog en lagom nivå för mina däck. Nu har jag köpt däck med extra skydd för genomslag bak så jag ska nog kunna känna mig mer säker med det nu.

Är riktigt nervös inför Lida nu..

torsdag 10 juni 2010

Två träningar sen sist, tre punkor..

I lördags var det dags igen. Jag satte en ventilring på insidan av fälgen direkt mot fälgbandet för att försöka förhindra slitage på slangen runt ventilen, för att slippa punka. Det gjorde susen i lördags då jag och brorsan var ute och cyklade våran 3 timmars runda, det blev från hammarbybacken genom sicklaskiftet, till hellas via ulvssjö sträckan, utmed sörmlandsleden ända ut till alby strand om det heter så. Sen var det dags hemåt, vi mesade lite på asfalt därifrån till älta där vi återigen svängde in i skogen via björkhagens golfklubb tog stigar och snår tillbaks till utgångspunkten hammarbybacken. Jag kände mig riktigt fräsh och stark, ett tag trodde jag t.o.m att jag kommit ikapp brorsan.. men det visade sig ett par dar senare vara HELT fel. Rundan blev lite mer i stil med ett vanligt XC lopp snarare än de tisdags/torsdags rundor jag varit med på med happygänget, vilket kändes lovande inför lida loop.

Sen kom kallduschen. I tisdags var det tisdagsrajd, jag och brorsan ställde upp tillsammans, första gången för honom och andra för mig. Vi gick med i den lugna gruppen och jag blev chockad av hur lugn den faktiskt var. Tisdagen innan ställde jag upp i "lugna" gruppen vilken iofs då klassades som en medelgrupp, men i alla fall... Tempot var otroligt långsamt. Sen började historien, en punka kom och det blev stopp.. Snart in på det var det dags igen, då drog en kille en knut på sin kedja runt vevpartiet. Ytterliggare ungefär 10min pause. Sen trampade vi på ett tag, tempot ökade lite när jag, brorsan och en till herre(johan? det var öfr övrigt 3 johan med utan 8 personer i denna grupp ;) ) ökade på tempot lite och då blev det roligare, gick "lite för snabbt" för mig vilket är helt perfekt! Men sen började mina demoner spöka med mig. PUNKA, bakhjulet.. Jag kände egentligen inte vad som hände, det pös bara ut luft helt plötsligt. Jag lagade med min egna slang och vi körde på. Nu funkade det ett ganska bra tag, säkert en timme. Sen var det dags igen, genomslag och punka på bakhjulet. Lagade denna och hann rulla på cykeln i ca 5 meter. PUNKA PÅ FRAMHJULET?! ... Vad är det här. Fick en tredje slang och fixa det med, vi var nu på vägen hem och vid dammtorp innan sickla skiftet bestämde jag och brorsan oss för att ta asfaltsvägen hem då jag inte ville riskera mer punka.. I övrigt så stog brorsan på ordentligt imellanåt, jag försökte hänga på men hade inte en chans, tron att jag kommit ikapp honom form mässigt var blott en dröm. Hoppas att jag nån gång når hans teknik och kondition, det skulle vara roligare om han skulle känna att han faktiskt får givande träning när han är ute med mig också, så att vi håller i längden och inte tröttnar. .... Hur som helst, det blev ca 3.5 timme, men där till tillhörde långsamt tempo första halvan, 4 punkteringar och kedja som fastnade.. Säkert 30min stillastående. Hoppas detta duger som förberedelse för double loop på söndag! Ska bli så JÄVLA kul!

Jag kör på Furious Fred vilket är världens lättaste mtb-däck, och även väldigt tunnt med mycket lite skyddande gummi och knappt mönster alls. Dessa rajds från happy forumet körs ofta i grov terräng med mycket stenar, rötter, hinder etc, inte alls optimalt i varken grepp eller skydd med mina däck. Det är dags att step-it-up och ta sig i kragen. Det behövs två nya sulor för att cykla här, grepp och skydd är vad som är eftertraktat. Jag funderar just nu på Schwalbe's "Nobby Nic" då det även är schyssta regndäck, är även sugen på att ha ett sånt framdäck på lida, blir eventuellt regn på lida också, det ska definitivt regna dagen innan. På nya hojen kommer det två st Racing Ralph däck från Schwalbe, ska bli jävligt kul att experimentera med olika däck alternativ. Men med happyrajderna är det fan fetaste möjliga som gäller. Jag är SÅ less på att punka....

torsdag 3 juni 2010

Cykelstrul..

Idag var det dags för torsdagsrajd, 11 pers blev vi cyklandes i ett lugnt tempo. Jag var verkligen skitsugen och jag kände mig starkare än någonsin!

Fyra km hann vi innan min cykel började strula.. När jag gick på tomgång, dvs inget trampande, så blev kedjan jätteslapp och hoppade nästan. Fick tipset om att plocka isär hjulet och rengöra/smörja in bodyn, vet inte ens vad det betyder.. men jag antar att det är nånting runt kassetten. Får kolla upp det sen. Jag har sån jävla tidsbrist bara att fixa det här, jobbar hela dagen imorgon, firar 2 år med Karin också vilket innebär att jag inte borde meka nått.., och ska upp och cykla tidigt på lördag morgon med brorsan.. Jag har inte ens nått att smörja in med, för att inte tala om pengar, då jag inte kommer åt bankkontot att föra över pengar till kontokorts kontot. :\

Och sen händer det som sumpade min tisdagsrajd.. Jag lånade Anders pump och pumpade bakdäcket stenhårt på parkeringen innan rajden. Sen sipprade luften på något vis ur under de första 4km tills jag tillslut fick ett genomslag och punkade. Jag hade ingen extra slang med mig, och tillsammans med strulet med kedjan/bodyn så kändes det inte som läge att låna slang av de andra.. Så jag slängde upp cykeln på axeln och gick hem, ungefär 5km.

Måste fixa det här, jag kan ju inte cykla om jag inte fixar det och jag vill verkligen inte ställa in lördagens cykling, det är den roligaste på hela veckan.

Inköpslista tills imorrn
+ Slang
+ Smörjningsmedel

Jävla sunkhoj.. Ska bli så skönt när scalpelen levereras.

Lida Loop om 10 dar..

Nu börjar det dra ihop sig! Om 10 dar är det dags för Lida Loop, min första
utmaning. Jag kommer köra double loop i motionärsklassen vilket ska vara 45km. Jag kollade resultat från förra året där 75pers fullföljde loppet, han som vann cyklade på dryga 2h, han som var sist kom in efter 4h 20min, en mittenplacering i den skaran cyklade på 2h45min. Banan kan skilja sig rejält från förra året, det har jag ingen koll på, men det var en bra fingervisning iallafall för hur länge jag ska orka sitta på cykeln. En mittenplacering vore önskvärt men målet är egentligen bara att fullfölja, jag har ingen som helst koll på hur tränade mina "motståndare" är. Är dom tränade, så slår dom mig lätt.

Jag ska därför försöka hinna med två st 3 timmars pass innan söndag nästa vecka, med start idag. Idag är det torsdagsrajd med några från happy forumet, blir säkert bara ett fåtal och förmodligen är jag den långsammaste utav dessa.. Men bra träning! De ska cykla blå-gröna spåret vilken jag inte har koll på vilken det är, men har förmodligen cyklat delar av den redan.. 2 mil sägs det. Det tvivlar på att det är 3 timmars cykling men efter vi är klara tänker jag fortsätta så jag kommer upp i mina tre, innan jag låter mig själv få cykla hem till lugnet. Måste ha diciplin nu. Nästa 3 timmars pass får bli på tisdag då det är tisdagsrajd igen, sen tänker jag vila ända tills söndag. Kan bli så att jag och brorsan tar en runda i helgen också förhoppningsvis, annars drar jag ut själv!

onsdag 2 juni 2010

Tisdagsrajd med happy gänget gick åt helvete..

Igår var det första gången jag skulle med på "Tisdagsrajd" med folk från happymtb forumet. Jag hade signat tidigare men bangat p.g.a dåligt väder, för att sedan ändå dragit ut i skogarna och letat efter dom, men inte lyckats.. Nu förstår jag varför, men men..

Jag kan ju börja med att berätta lite bakgrunds fakta om mitt fulla misslyckande. Jag märkte dagen innan att vajern till min bakväxel hade gått sönder, eftersom jag är världens sämsta cykelmek var det uteslutet att göra det själv med så kort tid på mig tills tisdagsrajden.. Jag cyklade till jobbet på tisdag morgon utan att kunna växla med bakväxeln, vilket var tungt som fan men funkar.. Sen satte jag igång att ringa cykelaffärer men varenda verkstad var överbokad och det gick inte att få hjälp denna vecka. Rajden skulle börja 18:30 vid hammarbybacken, vilket är bekväma 30sekunder cykling från min bostad, men jag slutar jobbet normalt kl 17:00 inne i stan.. Brorsan skulle med men han väntade också på sin cykel från verkstan då även hans bakväxel strular, och hans cykel blev aldrig klar så han kunde inte komma..

Jag var så sugen så jag tänkte att jag drar ändå. Så, jag drog från jobbet tidigare kl 16:00 och hojade iväg till Cykloteket vid norra stationsgatan, tungt som fan med mina växelval men det gick ju bra. Ställde mig i kö till drop-in verkstan där Binni fixade ny vajer och hölje, ställde in bakväxeln och oljade kedjan åt mig. 134 SEK, det var fan inte dåligt. Tackade för det och pinnade mot hemmet. Jag kom hem ~18:00 och fixade ryggsäcken med vatten etc.

Grymt skönt att man hann tänkte jag, dagen var räddad! .... Jag dök upp vid HBB kl 18:20 och fan vad mycket folk det var. Jag kände igen en snubbe, Emil tror jag han heter?, barabing på happy som jag cyklat med torsdagen innan.. men resterande ~40 pers var okända för mig. När Aron arrangerade grupperna räckte ingen upp handen på att vilja köra i en lugn grupp, "FAN" tänkte jag men höll såklart även jag ner handen i den skaran duktiga cyklister... Vi delades in i grupperna "medel", "mer än medel" och "köra så fort vi bara kan" grupp, jag hamnade såklart i medel gruppen med Johan som ledare.. Det gick rätt fort måste jag säga..

Vi hann inte långt förrän en kille med en Cannondale Rush cykel, jävligt snygg cykel, fick punka. Snäll som man är gav jag bort min extraslang så han kunde få fortsätta.

Tempot ökande.. vi gick från 15 pers ner till 10 då folk inte orkade med och gav upp. Jag hade börjat att hänga med som nummer 4 vid de första stoppen, de väntar nämligen hela tiden in alla efter ca 1km gissningsvis.. Men sedan blev det 5.. 6, 7... 8.. 9... Tillslut var man 9 utav 10 i gruppen och vilan man behövde fick man aldrig eftersom när man kom fram till klungan var det dags att ge sig av igen.

DÅ HÄNDER DET..... Eftersom jag bara kör framdämp på min hoj och terrängen vi kör i är otroligt stenig löper jag större risk för punka. Hjulet slår igenom mot en sten och jag känner hur luften sipprar ur.... FAN va kasst, och slangen hade jag ju gett bort.. Jag fick låna slang av en schysst kille och börjar laga punkan vilket tar ca 5minuter medans alla 10 i gruppen väntar.

DÅ HÄNDER DET, IGEN! ....... HELVETE. Vi hade hunnit cykla i ytterliggare 5 minuter och då händer det igen, denna gång utan ett genomslag....

Pinsamt som fan, jag bestämmer mig för att bryta min rajd och ber dom andra fortsätta. Jag slängde upp min 11kg cykel på axeln och vandrade hemåt. Det tog mig ca 30minuter vandrandes med cykeln på ryggen, att nå nackamasterna där farsan var hygglig och plockade upp och skjutsade hem mig.

... När jag analyserar den andra punkten så är det självklart vad felet var, jag hade inte rengjort däcket ordentligt från barr/skit, vilket förmodligen punkterat slangen från insidan. Nåja, det där misstaget lär jag ALDRIG göra om. Tänker aldrig någonsin igen slarva med ett slangbyte.

Ny cykel beställd!


CANNONDALE SCALPEL 3!

Nu är den beställd! Jag har gått och tittat i tre veckor nu på cyklar, jag har lusläst på internet inkl forumet http://happymtb.org/ som jag bara kan prata gott om! Nu är det klart, besluten är tagna. Detta är på riktigt.

Jag gick all-in och beställde mig en Cannondale Scalpel 3 samt bytte ut bakväxel, framväxel, växel-reglage, kassett och kedja från XT till XTR.
36'000 SEK får jag betala för kalaset, men det är det värt! Oj vad här ska cyklas! Nu kan man inte skylla på cykeln längre.

Nu är det all me som gäller!

"presentationen.."

Vore kanske bra med en presentation?

Jag heter Stefan fyller 26 och har inte tränat ett skit på över 10 år.
Här kommer bloggandet om hur jag ska börja träna igen i form av xc-mtb!

Historien
När jag var runt 12-14 år cyklade jag lite MTB på sidan av hockeyn. Jag cyklade ungefär lika många tävlingar som träningar, och det var inte många. I familjen var det egentligen brorsan som var cross country stjärnan. Sponsrad i
"Team Stockholm" tillsammans med Fredrik Kessiakoff som de flesta nog känner till. Detta var år, 98-99? Nått åt det hållet.. Brorsan slutade hur som helst efter ihärdiga krampanfall i undre lårmuskeln som inte ville sluta trots sjukgymnast och extraträning för denna, i och med det slutade även jag då han var drivkraften.

Hockey tränade jag stenhårt, laget elit satsade med ungefär 6 träningar i veckan som mest. Jag tappade dock suget mer och mer de sista två åren som 14, 15 åring, eftersom jag konstant gick sjuk i halsont, snuva och annat skit. När det äntligen var dags för min halsmandel operation hade jag redan tröttnat och kort därefter, slutade jag med hockeyn.

.......

Så, förra sommaren köpte jag en välvårdad, landsvägskörd Cannondale F1000 årsmodell '98 med full XTR utrustning. Cykeln var i schysst skick och eftersom jag redan ägde en likadan, dock helt slut, kändes det då som ett bra köp. Jag cyklade ett par gånger men det var svårt att motivera sig själv att cykla fort och länge då, konditionen inte existerade, musklerna var förtvinade och tekniken gick inte att ens fundera på. När man sedan inte hade minsta chans att "hänga på" cyklister man såg i skogen, hjälpte inte motiveringen..

Som 20 åring vägde jag 70kg och såg fortfarande vältränad ut även fast man inte lyft ett järn på 5 år. Jag hade en ordentlig grund att stå på sedan mina tidiga tonår kan man säga.. Men nu som 25 åring väger man dock 83kg, har gått upp 4 storlekar i jeans, de markanta käkbenen är inte lika karkanta längre, magen är en kula och brösten är inte längre stora och fastna, utan stora och lösa.. Manboobs eller bitchtits, som min polare Thomas hade sagt.. Och när sedan doktorn på hälsokontroll säger att man lever ett osunt liv och löper stor risk för åderförkalkning i tidig ålder..

Då är det helt enkelt inte lika roligt längre..


Framtid
Brorsan frågade mig tidigare i vår om jag ville börja cykla med honom, vilket var skitkul, jag fick sug att börja igen då jag visste att detta skulle innebära gratis motivation. Vi började sista helgen i april med en runda i hellas som skulle ta 1h 45min i jätte lugnt tempo... Rundan slutade 2h 20minuter senare, mina vader krampade och sista timmen var hemsk, "lättaste vägen hem" var vad som önskades.

Nu har vi cyklat i en månad, och redan nu känner jag en otrolig skillnad. Jag har cyklat till jobbet fram/tillbaks ca 3 gånger i veckan samt cyklat mellan 2-3 träningspass förutom det på vardera 1-3h, dock alla i "lugnt" tempo eftersom jag inte klarar av något annat än det.

Nu är jag motiverad som fan, första tröskeln är nådd. Nu är det ALL-IN mountainbike som gäller. Tävling redan om 10 dar(från att jag skapar denna bloggen).

Mål
Jag tänker cykla till jobbet så mycket jag kan, jag kommer träna minst 3 gånger i veckan, jag kommer att ställa upp i tävlingar med mål att fullfölja. Jag ska segra mina hälsoproblem innan det berget känns för högt för att bestiga. Och jag tänker FAN ha kul på vägen!

"hur fan ska det här gå.."