onsdag 31 augusti 2011

Drivlinan har tid hos doktorn 10:00

Jonas på cykelspecialisten skrev på fejjan att dreven till mitt vevparti har kommit så kl 10:00 tänkte jag dyka upp hos dom, dricka lite kaffe och få cykeln servad med nya drev, ny kassett, kanske ny kedja igen då en länk blivit vriden på finnmarksturen. Tänker även låta honom titta till styrlagret när vi ändå är igång då det knakar lite nånstans mellan leftyn, ramen, styrstammen och styret. Ena vevlagret bytte vi för ett par veckor sedan så där ser det bra ut.

Nu gäller det bara att jag har transport till bockstensturen eller inte. Väntar fortfarande svar från en förhoppning, om det inte löser sig verkar jag va rökt. Det blir att bedja via bloggen om det skiter sig.

Angående träning så fick jag inte tid idag helt enkelt. Jag åkte förbi concept store efter jobbet och fick hjälp av Patrik med ett kedjelås och fick växlarna justerade. När jag kom hem var jag tvungen att fortsätta till djuraffären då katten saknade sand i kattlådan, sen var jag tvungen att tvätta cyklarna, eller iaf scalpelen även om jag nu gick igenom båda, så att den är redo för morgondagen och drivline-byte.

Båda cyklarna skiner riktigt fint nu.

Cykelcrossen rullar igen

Jag rullade ner till concept store och fick hjälp att få ihop kedjan igen och justera lite växlar på crossen. Patrik meddelade att det redan för länge sen var dags att ta och rengöra naven på hjulen och egentligen att dom där hjulen är helt slut, vilket jag redan visste dock. Naven får bli nästa projekt för mig att lära mig att göra nu när jag lärt mig byta vevlager, vevparti och kassett.

Båda mina cyklar skall gås igenom, putsas och mysas med. Till nästa vecka skulle jag vilja ha båda cyklarna i toppskick igen. Funderar på att lämna in båda två för att byta vajrar och höljen, undersöka styrlagret på scalpelen som jag tycker börja låta lite skumt, antingen behövs det nytt eller så behövs det smörjas.

Att jag inte har en ordentlig yta att meka på och förvara verktyg på är riktigt tråkigt. Det är svårt med plats med två personer i en 44kvm lägenhet.

Magnus nya ram hängde i mekstället och höll på att skruvas ihop när jag var förbi concept store, ser riktigt bra ut!

Eurobike - Scalpel 29"

Eurobike började idag, en "nyhet" som de flesta redan känner till är att Cannondale kommer med en 29er. De alla inte sätt än är dock specar, priser och olika lackeringar, även om det faktiskt har gått att få tag på denna information ett tag nu.

För de som är intresserade sin har bikerumor recenserat och publicerat bilder, vikter och komponent-specar. Länk finns här

Dagens träningsfunderingar

Det händer inte så mycket idag, jag jobbar på som vanligt och har en rätt soft dag på jobbet. Skippade den andra alvedon och visst känns det, men inte så farligt, helt klart bättre än imorse. Har även varit ute och gått på lunchen utan större besvär än när jag sitter ner. Så det verkar rätt lugnt ändå, det finns ännu hopp.

Däremot blir det ingen tävling ikväll, det är Keps Cup #3 och varken jag eller scalpelen är skick för tävling så där blir det en DNS tyvärr. Det är även fortfarande oklart med helgens långlopp då jag inte fått svar än om jag har transport, håller även tummarna för att dreven kommer till scalpelen. Dreven borde/kunde kommit idag men jag har inte hört något där heller.

Angående träning så är jag lite osäker på hur jag gör idag, det får helt enkelt visa sig ikväll. Jag skulle vilja köra ett pass på monarken alternativt svänga förbi concept store för att få kedjan och crossen fixad lite snabbt och sen ut på en runda på den. Känns det sisådär blir det en crossrunda ut mot flaten i medeltempo, känns det mycket bättre blir det ett monarkpass typ 2x20, 2x10 eller 4x4.

Pungkross

Det var ingen nådig pungkross igår, efter jag bloggat klart började det tokvärka igen som det gjorde precis efter smällen, blev därför inga bilder och Karin fick faktiskt trycka på "skicka" knappen då jag låg kvidandes i sängen, därav "bilder kommer imorrn"

Med alvedon och sängliggandes blev jag bättre, men när jag ställde mig upp kom allt tillbaks snabbt, så det blev att ligga ner och försöka somna.

När jag vaknade imorse var värken borta, trodde jag. Men när jag ställde mig upp och gick på toa kom den tillbaks. Jag ringde vårdguiden som rekommenderade att gå till vårdcentralen för ultraljud. Jag valde att #htfu, tog en alvedon och åker till jobbet nu. Jag lär ju bli varse under dagen ifall det var rätt beslut eller inte.

tisdag 30 augusti 2011

Tisdagsrajd och pass #2 idag

Jag startade dagen med 2x20 innan frukost och var sugen på mer efter jobbet, eftersom scalpelens drivlina strular och jag brutit av crossens kedja utan att längre äga en fungerande kedjebrytare så var båda cyklarna i lite halvtaskigt skick.

Efter lite twitter diskussion med fredde om vad jag borde köra för pass på monarken blev jag alldeles för osugen och mer sugen på att bara ut och rulla med scalpelen istället, även om det skulle strula.

Så jag tvättade av den lite snabbt och rullade ner till tisdagsrajden, fick lite hjälp att justera växlarna lite av Rasmus och sen bar det iväg med gubbtempo gruppen med Johan A, Vic, Lundatok, Glitch, Juan mf.l.

Växlarna blev absolut lite bättre efter justeringen, men jag såg också att en länk blivit böjd av allt strul, på den nya kedjan. Så det fortsatte att strula men inte lika farligt som på finnmarksturen. Jag anpassade kadensen och växlarna efter terrängen, att bryta med mkt kraft och låg kadens gick inge vidare, heller inte att veta runt för snabbt eller köra ryckigt. Efter ett tag fick jag in snittsen och kunde njuta av cyklingen.

Och njuta är verkligen ordet. Det gick inte fort idag, men flowigt och skönt. Lagom tempo för att pulsen och andningen skulle vara låg i stort sett hela passet, lagom tempo för att jag skulle orka stå överallt och leka/jobba med terrängen. Och det behövdes koncentration idag då det var snorhalt i skogen både på hällar och rötter, speciellt med furious fred och race king däcken.

Väl på slutet gick jag på ett par nitar dock, flög över styret två gånger på snea hala rötter då framhjulet försvann i sidled. Den andra vurpen resulterade i en framhasande och rejäl smäll mot bollarna. Efter lite ylande och gnällande kunde jag ställa mig upp men det värke alldeles för mkt för att jag skulle kunna sitta på sadeln.

Jag fick gå ~500m med cykeln tills jag kände att jag vågade ta mig upp på cykeln igen, det var en rejäl pungkross av den värre sorten. Väl uppe på cykeln var jag grymt känslig, att sitta ner gick inte så jag stod nästan hela resterande ~20min på rundan.

Förutom pungkrossen var det en grymt härlig kväll med gott sällskap i hellas bästa terräng. Klart en runda till minnes-dagboken.

Bilder kommer imorn

Drivlinan löser sig

Cykloteket Västberga har en 10-delad XT kassett till mig och cykelspecialisten har fixat drev till mig och ska skruva ihop hojen på onsdag/torsdag.

Nu är det bara transport till bockstensturen som håller mig tillbaks. Jag inväntar svar från ett par krokar jag slängt ut.

Tjugor på morgonkvisten

Jag bestämde mig att gå upp 6 och träna imorse, oj vad jag ångrade mig när jag vaknade eller snarare väcktes.. Jag är ingen morgonmänniska, inte om jag vaknar av väckarklocka iaf.

Men efter 10minuters tjat av Karin och en katt som ville mysa i sängen, vaknade jag till och gick upp. Den där katten är rätt bra på att väcka mig, både med hans gälla skrik efter uppmärksamhet och hans mysiga kurrande när han lägger sig intill än i sängen och vill bli klappad på magen.

Hursomhelst. Efter 20min satt jag där och frustade på monarken, i fuktiga cykelbyxor som inte hade packats upp sen igår. Uppvärmning på 5minuter på 180w vilket kändes som typ 250w helt utan kick i benen.

Sen drog jag igång, 230w och tjugo minuter. Jag fick övertala mig själv flera gånger om att hålla kvar, huvet ville avbryta eller korta ner till 10/15 minuter men jag fortsatte hela tjugan med slutpuls på 173.

Andra tjugan gick lite sämre även om jag varken sänkte motståndet eller kortade ner passet, däremot gav jag mig själv några 10sekunders pauser här och där. Troligen lite sämre träningverkan men borde inte va så farligt. Hellre det än att korta ner eller sänka kände jag.

måndag 29 augusti 2011

Sambon bjuder på anti-sovmorgon

Vi ska visst gå upp kl 06:00 imorgon bitti, för hon har börjat plugga i uppsala igen. Eller ja, egentligen är det hon som ska upp men jag tänkte att jag lika gärna kan prova på ett sånt där spektakulärt morgonpass när min mentala skalle är som svagast på hela dygnet.

En 2x20 på 230w låter väl suveränt.

Snillen spekulerar..

Vill först säga att detta har absolut ingenting med det vi gör på GIH att göra, eller vi.. Vad dom gör, jag spänner bara vaderna där, inget annat. Det är jag som är snillet som spekulerar här.

Låt oss leva i en drömvärld och förenkla och minimera allt, vilket säkert gör att det jag kommer skriva nu blir helt irrelevant, men jag gör det ändå. Vill poängtera att detta är en sån långboll att det kommer ringa i ribban resten av veckan, ni fysiologer som råkar läsa kan sluta redan nu eller riskera en öm panna när ni snart slår handflatan i pannan och knyter andra näven i fickan.

Med det sagt..

Jag räknade lite, jag ligger i prestation ungefär ~28% efter vinnartiden på långloppen som bäst. Prestationen beror på massvis med saker så som terräng, klungkörning, köer i skogen, farthöjningar, och flera olika fysiologiska egenskaper i musklerna etc.

Om jag skulle förenkla och säga att "allt handlar om tröskeln", och definera tröskeln som ett "steady state" av mjölksyran i musklerna där ökningen av mjölksyra planar ut helt och inte ökar med tiden.

Säg då att jag skulle ha en sådan tröskel runt ~240w, nånstans där +-20w ligger jag, kanske, idag. Säg att jag då behöver öka min fysik med de där 28% för att komma in på vinnartiden. Då skulle jag behöva en tröskel på ~310w. En ökning på ~70w.

Sen finns det ju faktiskt lite fler saker man måste bli bra på förutom "tröskeln", även om många av dom spelar mer eller mindre roll i att hjälpa till att höja denna.

Man kan ju isåfall konstatera att det är en bit kvar, fast ja det kan man ju fatta utan att fundera på det ovanför som säkert är helt irrelevant ändå. Det viktigaste är att jag fortsätter träna och kan hålla igång långsiktigt.

Angående långsiktigt så är det slut på viloveckor och mer än 2 vilodagar irad, jag har lärt min läxa angående just den biten. Vill man utvecklas gäller det att hålla igång. Man kan ha viloveckor där man inte tränar stenhårt eller lika ofta som tidigare, man kanske t.o.m behöver lite tid borta från cykeln för att ladda om mentalt igen. Men att inte underhålla musklerna i huvudtaget verkar livsfarligt för långa loppets skull om man vill fortsätta växa varje år och behålla fysiken man tränat upp under säsongen.

Dagens träning

Den blev väl lite kort kanske, fem minuters intervaller med stegrande belastning med slut på 5min x 300w. Sen några benpress-omgångar. Lite för kort pass i träningssyfte kanske för att bara rullat igår och haft vilodagar 2dar innan finnmarksturen. Men från GIH's sida var inte syftet att jag skulle bli starke adolf efter dagens pass heller.

Konstigt nog så kändes det i benen när jag kom hem, men nu ett par timmar senare känns benen som vanligt igen. Imorrn blir det monark igen, och tid spenderat med att fixa cyklarna. Här ska lidas på antingen 2x20 eller 4x4. Kanske både och?

Jag ska på PCI-kurs hela dagen imorrn på jobbet, en säkerhetskurs för behandling av data.

GIH studie och ny drivlina

Jonas på cykelspecialisten jagade FSA idag och fick iväg två klingor till mig som skulle gå med posten idag, däremot hade han ingen XT-kassett för 10-delat hemma. Jag kollade med concept store och dom hade inte heller någon men skulle kunna skaka fram en sram kassett bara jag kunde speca vilken utväxling jag vill ha, vilket jag glömt kolla såklart.

Så drivlinan verkar lösa sig innan helgen iaf!

Nu sitter jag på tunnelbanan på väg till stadion där jag ska träffa flockhart, svara på lite frågor och veva runt benen några varv inför eventuell GIH studie om uthållighetsträning.

Vueltan och kessiakoff

Såg ni vueltan igår? Det var första etappen som jag såg hela utav, fredrik hängde med riktigt bra där typ hela klungan släppte i sista backen. Han slutade på tionde plats 12 sekunder efter ettan, gick om tre personer i totalen och blev själv passerad av en person. Nu totalt fyra med närmaare till trean än femteplatsen! Bara 18 sekunder efter i totalen medans han själv fortsätter att tänka långsiktigt och sparar energi för att spränga sig framöver och tappa minuter på någon enstaka etapp framöver och "sabba" allt.

Han nämnde själv efter etappen att han kände sig stark första halva stigningen men sedan blev lite sliten nånstans i mitten, för att senare känna sig stark mot slutet igen. Vi bakom tv'n märkte aldrig av någon trötthetssignal utan han bara körde och körde utan att tappa rulle på sin gubbe framför.

Idag är det ännu mer spännande då det är tempo som fredrik är riktigt duktig på ifall han tar i, han kan gå upp på podiet i totalen idag. Däremot har han sagt att han inte kommer maxa sin prestation utan fortsätta spara energi för långa loppets skull.

Hur som helst får ni inte missa etappen ifall ni har möjlighet att se den.. Det lär bli spännande!

God morgon

Inte den bästa starten på dagen direkt. Försover mig medans jag hade planerat att gå upp tidigt och jobba hemifrån, det visar sig att jag inte kommer åt datorn av någon anledning så jag måste åka in ändå, 1.5h förlorad tid redan nu.

Sen måste jag jaga vevparti-möjligheter så det lär bli nån timme till att jobba igen så småningom. Jag vill verkligen köra bockstensturen men blir det för dyrt så måste jag hoppa över.

Ikväll ska jag till GIH på startmöte och något fyspass/test av något slag.

söndag 28 augusti 2011

Behöver nya drev till mitt FSA Afterburner

Efter ett konstanterande att jag behöver nya drev och kassett efter helgens tävling så har jag börjat leta på internet efter nya drev till vevpartiet. Ny kassett var lätt att hitta från cyclecomponents som även kan leverera till senast torsdag. Men dreven är "typ" omöjliga att få tag på eftersom FSA har sin egen standard med 3 bultar och inte 4 eller 5 som är det normala.

Nu vettifan hur jag gör faktiskt, för nya drev kommer jag aldrig fåtag på med torsdag som deadline.

Denna kanske passar, men det står 9-speed i beskrivningen och är fel färg(åh nej!) Förutom denna länk så har jag inte hittat nånting alls. Kanske går det att fåtag på nya genom cykelspecialisten, men det lär ta mer än 4 dar att få hem.
http://www.bikesonline.com/fsa-386-42t-outer-ring-3-bolt-86-bcd-silver.htm

Köpa nytt XT-vevparti bara för en tävling? Är det värt pengarna? Den enda sidan jag känner till som kan leverera inom 4 dagar inkl beställningsdagen är cyclecomponents och det billigaste dom har för BB30 kostar mig 2100kr, dvs inget XT-parti. Då känns det väldigt ovärt.

Så då går alternativet till att hitta ett "billigt" xt-vevparti via en LBS vilket inte lär bli billigt eller att hitta begagnat av någon som svarar snabbt och, om de inte bor i sthlm, skickar redan imorgon samma dag jag sätter in pengarna på kontot.

Förutsättningarna kännas inte helt ok för att bockstensturen ska bli av för min del..

[TÄVLING] Finnmarksturen / SM i långlopp

Jag fick som tidigare sagt en plats i CRT bussen och planen var att åka upp på fredag efter jobbet, sova skulle göras i Fredrik Modins villa i Ludvika där tävlingen gick. Så blev det också, och Fredriks villa överträffade alla mina förväntningar. Timmervilla med grym blandning mellan hemtrevligt och mysigt men samtidigt stilrent och modernt. Det kan nog inte bli mycket mer ultimat boende än detta, den villan hade varit lite av en dröm att ha i stockholm!

Bäddarna räckte precis till CRT laget, men jag hade vetat detta från början så jag hade luftmadrass med mig och det gick rätt bra att sova på det med. Eget rum fick jag också vilket va skönt. Den enda som var lite jobbigt var att jag normalt sover med armen under kudden, men med luftmadrass var inte det lika skönt att ha armen mellan golvet och luftmadrassen, nästa gång tar jag med mig kudde och har mindre luft i luftmadrass-kudden ;)

Resan upp
Kl 17:45 möttes vi utanför Erik i sundbyberg. Erik hade tyvärr blivit sjuk och skulle stå över tävlingen så han följde inte med. Samma sak angående Fredrik Edin som varit sjuk en vecka och inte ville riskera något, så han följde inte heller med. Men jag, Åke(lagledare), Ludde, Stefan, Per, Angelica och Pumpen åkte buss från stockholm, och tillbaks hade vi även Lars med oss då de skulle ut och fira Lars och Angelicas SM guld i elitklass för herrar & damer.

Skön stämning i bussen som sist. På vägen upp stannade vi och käkade på en pizzeria som även hade vanlig mat. Jag beställde in kycklingfilé med ris och rödvinssås till, en cola och en vatten. Maten var helt ok och inte så dyr, men pumpen var inte så lycklig då servitrisen lyckades spilla ut en öl över honom så han blev tvungen att gå och byta om.

Efter vi käkat åkte vi förbi Ica och handlade frukost och godis. Jag fick lära mig nått nytt i helgen och det var att godis med ett kolhydratsinnehåll över 80g per 100g godis, var jättebra kolhydratladdning dagen innan. Anledningen är för att det lätt tas upp av kroppen och är så lite massa så man behöver inte känna sig helt full i magen men ändå få massvis med kolhydrater till förrådet. Jag hittade en påse med 87g kolhydrater per 100g godis som var riktigt god, och jag bonkade inte senare under tävlingen så kanske funkade det bra, jag kommer nog köra på det även nästa tävling och experiementera lite. Men nästa gång blir det två påsar godis dagen/kvällen innan + vanlig mat och lite extra vatten än normalt.

Framme i Ludvika var vi runt 22-tiden, villan har jag redan beskrivit och sova gjorde jag i eget rum. Vi var i säng nån gång efter 23-tiden.

Morgonen på tävlingsdagen
Klockan ringde kl 07:00, lagom för att hinna äta frukost, gå på toa, klä om och packa ihop väskan, kl 08:20 skulle vi sitta i bussen och åka mot tävlingsområdet. Frukosten bestod av fil och müsli, ca 1.5 skål blev det. Magen blev mättad men inte för full, det kändes väldigt lagom. Kanske borde jag ha banan i müslin nästa gång bara.

Exakt kl 08:20 brummade vi iväg med bussen, inte en minut fel i marginalen. Vi ställde bussen precis mellan starten och målet samt precis intill prispallen, mer centralt än så kan det inte bli. Packade upp tälten, stolar och cykelställ. Tog fram cyklarna och skruvade på framdäcken, hämtade nummerlappar och rullade runt lite på hojarna för att kolla att allting fungerade.

Eftersom detta var SM så ser seedningen lite annorlunda ut än vanliga långlopp, på SM så ställer man sig i den startfålla som klassen man kör i står i. Så eftersom jag är med i Elit klass, även fast jag inte konkurrerar om topp placeringar, fick jag starta i fålla 1. Men lite vett har jag innanför pannan så jag ställde mig längst bak i detta led.

Banan
Förut så har finnmarksturen varit det längsta långloppet i långloppscupen och ett slags mått för motionärer som vill klara av distansen. Men p.g.a minskat intresse de senaste åren och svårt att få ihop tillräckligt mycket idéella funktionärer har de nu minskat ner distansen till 71km och på en helt annan bana än tidigare.

Banan var mycket positivt överraskande, jag gillade den skarpt. Den hade mer eller mindre allt och i lagom mängd, lite dåligt skyltat på vissa ställen kanske men banan var det inget fel på. Det började med asfaltsåkning efter startbilen och motorcyklarna som guidade klungan ut ur stan. Upp för en bro och sen ut på en grusväg där startbilen släppte oss, det fortsatte på asfalt och grusvägar för att sedan komma ut i skogen. Det var mycket singletrack generellt på banan och även en del klassiska transportsträckor på grusvägar samt någon enstaka asfaltsparti. Mycket flacka backar uppför var det, om och om igen. Skogsåkningen var rolig, inte för krävande men många runt omkring mig verkade ha problem att åka fort. Det var flera riktigt roliga tekniska utförsåkningar och även grymt flowiga stigar här och var. Nån gång efter halva loppen när man återigen passerade genom ludvika så fick jag dra ner för 5-6m trappa och uppför en trappa som var lika lång som de lagt ut flywood för. Tyvärr minns jag inga detaljer av banan förutom backarna vid ~55km och 65km. Vid 55km började en slakmota uppåt inte var nådigt lång, väl uppe gick man ut på en utförsåkningar som var ungefär lika lång, och sen gick det uppför lika långt igen med samma slakmota. Uppe från den blev det återigen utförsåkning en bra bit som även gick ut på asfalt. Sen inte långt efter detta började den sista klättringen vid ~65km som var banans brantaste backe. Bitvis var den riktigt brant, men bitvis inte så fostrande. Banan slutade med 1km asfaltsåkning och sen lite gräsmatteåkande in till målet.

Tävlingen
Jag startade som tidigare nämnt i första fållan vilket var grymt skönt och ger en hel del för positiva delar genom att man inte behöver bromsas upp i skogen när man når den första gången i början. Vid första skogspartiet är normalt där jag bromsas upp som mest under hela tävlingen, så dessa skulle jag slippa, trodde jag. Starten gick bra, jag hade bra tempo och satt med i klungan utan att känna mig sliten. Men bara några hundra meter efter startbilen släppt oss skulle jag göra lite omkörningar i en klunga där det blivit lite korvstoppning, men så smäller det till i vevpartiet. Jag tittar ner och ser att kedjan har lossnat, försöker växla över den och lyckas. Men direkt igen slår det till och den hoppar återigen, detta återupprepar sig 4 gånger och eftersom jag hade typ noll fart genom kurvan så passerade hundratals cyklister mig redan där vilket kändes otroligt trist. Och såhär fortsatte det hela tävlingen, direkt jag ställde mig upp hoppade kedjan antingen ner eller över dreven, och 1/3 av tävlingen så började det slå på kassetten alldeles för ofta. Och vid 5-6 tillfällen som kedjan hoppade fram så slet jag ur foten ur pedalen och drog därmed upp knät med all kraft i styret/leftyn så jag hade ordentligt ont och är helt stel nu dagen efter.

Som ni förstår var detta inga bra tävlingsförutsättningar att inte kunna växla som jag ville och inte kunna ta i där det behövdes etc. Efter totalt ca 15 kedjehopps tillfällen under de 71km så tappade jag motivationen att försöka ta i mer och mer, bitvis under tävlingen så gav jag upp och distanscyklade och i uppförsbackarna fanns det inget annat val än att ligga på lätt växel och mala på i hög kadens för annars hoppade skiten och att tappa momentet i backar är bland det värsta man kan göra i en tävling, det sliter rätt snabbt ut än att behöva dra igång etc.

Eftersom jag både saknade motivation och inte riktigt kunde ta i då jag behövde och ville så släppte jag klungor hela tiden, det gick inte att gå med överallt utan jag behövde köra mitt eget tempo mer eller mindre hela tiden. Så det belv inte många minuter på rulle ute på grusvägarna utan jag körde mest själv, och sen fastnade jag störigt ofta bakom en kille med eltejpade barends som var stark på grusvägarna och försvann iväg men cyklade ungefär hälften så snabbt som mig i skogen utan att jag pushade mig.

Den vanliga historien, det störde mig att jag inte kunde gå med på hans rulle p.g.a växelstrulen. Exklusive de ~15 tillfällen där kedjan faktiskt hoppade så slog det i växlarna desto mer gånger, hoppade från stora till lilla och hoppade mellan kuggen på kassetten etc, tappade momentet väldigt ofta under tävlingen med andra ord.

När jag gick in i sista backen vid ~65km så dök Pumpen, Ludde och Öijer upp. Ludde och Öijer hade båda punkat tidigare och Pumpen hade bara tagit slut och rullat en bra bit utan att trampa på. Tyvärr kunde jag inte hänga på dom både p.g.a backen och växlarna, mest backen faktiskt. Synd att dom inte kommit efter backen så kanske jag haft bättre chans, det hade varit roligt då Öijer filmade.

När jag gick i mål var jag inte helt slut. Det var första långloppet jag inte haft det minsta krampkänningar, och ändå så missade jag 2 langningstillfällen, tog min första vattenpåfyllning av flaskan runt ~60km eller vart det nu var. Jag tog heller bara 2 flytande maxim gels vilket var minst 1 för lite, skulle tagit 1½ till för att ha gjort "rätt".

Men förvånad var jag när jag tog upp mobilen och kollade tiden, 3:12 hade jag cyklat på och i CRT bussen hade de uppskattat vinnartiden till 2:30. Jag hade trott att jag cyklat kanske 25min långsammare än jag brukar göra, jag hade förväntat mig ~3:45 ungefär. Och vinnartiden visade sig sedan vara, väldigt bra gissat, 2:29, det innebär 43minuter i differens och 28.8% efter vinnartiden vilket faktiskt är min näst bästa tid på långloppen.

Bara cykelvasan var bättre då jag presterade 28.2% efter vinnartiden, men idag så höll faktiskt cykeln tillbaks mig otroligt, både p.g.a att jag inte kunde cykla som jag ville, att jag förlorade mkt motivation under loppet och faktiskt inte var slut när jag väl gick i mål.

I efterhand så vet jag vad problemet med drivlinan är, och det är ett nybörjarproblem helt klart. Ny kedja med gamla drev på vevpartiet och gammal kassett. Lars Bleckur skrattade lite när han såg det och sa att det var det värsta han sett i hela sitt liv, pumpen klämde med ett léende iväg "menar du att du har cyklat såhär?" när han fick se dreven. Ja.. det är nog dags att byta ut slitagedelarna i drivlinan helt nu!

Och jag får ta på mig problemen med cykeln helt och hållet, nånstans i bakhuvet visste jag faktiskt att det brukar kunna bli problem med inslitna drev och kassett med ny kedja. Min drivlina har gått hårt hela sommaren utan att få ny kedja eller drev, visste har jag tvättat, avfettat och oljat in den massvis med gånger och skött cykeln på det viset, men det hjälper ju inte mot allt.

Resultat
Placering - Namn - Klubb - Mellantid - Sluttid
1 Lars Bleckur Cykloteket Racing Team 01:18:50 02:28:57

2 Mikael Salomonsson Team Powerbar-Rsp 01:18:52 02:28:58
3 Stefan Carlsson Kolmården Mtb 01:19:01 02:31:31
4 Alexander Vincent Blomqvist Alingsås Sportsclub 01:18:53 02:32:33
5 Oscar Byhlinder Alltomcykel.Se/Ik Jarl 01:18:52 02:35:25
6 Johannes Karlsson Kvänums If 01:18:59 02:35:26
7 Daniel Brengdahl Ck Hymer 01:19:06 02:35:29
8 Erik Karlsson Alingsås Ck 01:19:03 02:36:13
9 Mathias Hjärtström Ck Hymer 01:19:29 02:37:48
10 Martin Filipsson Ck Antilopen 01:20:52 02:38:39
11 Niclas Andersson Kolmården Mtb 01:21:05 02:39:08
12 Thomas Gustafsson Norbergs Ck 01:20:55 02:39:22
13 Johan Axelsson Kolmården Mtb 01:20:51 02:40:16
14 Stefan Dahl Cykloteket Racing Team 01:23:51 02:41:50
15 Jesper Andersson Smack 01:23:51 02:43:25
16 Erik Wickström Borås Ca 01:23:51 02:43:28
17 Jens Westergren Falu Ck/ Team Nishiki 01:20:55 02:44:47
18 Jakob Björklund Kristinehamn Multisport 01:24:18 02:45:10
19 Oskar Lund If Hallby Sok 01:23:52 02:46:02
20 Jesper Hjortsberg Gävle Ca 01:23:07 02:46:29
21 Fredrik Svärm Motala Aif Ck 01:20:53 02:46:39
22 Martin Groth Tullinge Sk 01:24:05 02:49:21
23 Anders Ekman Norbergs Ck 01:28:24 02:50:48
24 Kalle Axelsson Mjölby Ck 01:23:27 02:51:10
25 Jonas Victorin Almby Ik 01:30:27 02:52:19
26 Henrik Eknor Örebrocyklisterna 01:24:03 02:54:40
27 Jesper Gustafsson Hjo Velocipedklubb 01:28:14 02:55:39
28 Johan Norén Mariestadscyklisten 01:33:26 02:56:05
29 Jonahtan Lindegren Mtb Täby 01:27:02 02:58:01
30 Mikael Strand Åstorp Ck 01:29:10 02:59:54
31 Sebastian Holmgren Skövde Ck 01:31:11 03:00:39
32 Peter Resar Sollerö If Cykel 01:26:59 03:03:51
33 Daniel Rytz Ck Valhall/Cykeltidningenkaden 01:27:53 03:04:57
34 Mats Fredholm Ljusdals Ck 01:29:30 03:06:40
35 Pontus Johansson Cykloteket Racing Team 01:37:30 03:09:32
36 Henrik Öijer Falu Ck 01:46:19 03:09:33
37 Stefan Jansson Spårvägen Cf 01:34:04 03:11:54
38 Clas Nordström Fredrikshofs If Ck 01:32:22 03:14:06
39 Fredrik Lindström Borås Ca 01:39:21 03:20:19
40 Bill Hellström Eksjö Ck 01:44:25 03:28:46
41 Per Johansson Västerås Ck 02:13:59 03:59:57

Bilder
Väntar utanför Erik på CRT bussen
Käkar mat påvägen upp, Åke och Pumpen..
Pumpen och Ludde
Per och Stefan
Min sovplats i Ludvika
Jag la upp alla grejer jag skulle ha med mig kvällen innan vilket blivit en skön rutin nu
Kollektiv blandning av sportdryck i köket
EM och SM medaljer som Fredrik Modin kammat hem under sin cykelkarriär
Morgon innan tävling när vi packar in allt i bussen igen
Den grymt fina timmerstugsvillan
Packad buss..
Ungefär en timme innan start har folk börjat lägga in cyklarna, här fålla 2 och bakåt
Här vid starten stod vi i fålla 1
Stefan och Per på startlinjen och laddar
Micke och Pumpen..
Bild tagen bakom mig bara 1 min innan startskottet gick
Efter målgång i CRT tälten, Micke, Ville och Stefan som nog fått nått som fastnat mellan tänderna..
Per käkar segertårta som bjöds på eftersom CRT tog hem två SM guld i elitklasser denna dag!
Pumpen m.fl i CRT tältet
En SM-vinnare står på podiet
En till SM vinnare, är påväg upp på podiet
Det var jävligt lerigt i ett parti nånstans på de sista milen. Helt otroligt att det inte påverkar cykelns funktion så mycket ändå..
CRT bussen lämnade av mig vid årsta, äntligen hemma i el'stockholmo!
Jronbike tog ett par bilder på mig under loppet, jag ser ganska sliten ut, något raceface har jag knappast.. Tävlande du själv kan du säkert hitta bilder på sig själv här: https://picasaweb.google.com/jronbike/FMT2011?authuser=0&feat=directlink










































































































Crosstävling #1 blev en DNS pga kedjebrott

Björn i CK Valhall hade bjudit in mig tillsammans med ett stort antal andra cyklister + familjer i stockholm till en cross upptaktstävling på hans tomt ute på ingarö. Jag hade tvekat lite om jag skulle orka ställa upp efter finnmarksturen men eftersom jag inte körde slut på mig igår så skulle det nog kunna funka ändå så jag ställde mig in på att köra och gå upp tidigt. Ställde kl på 07:30 så jag skulle hinna byta till crossdäck på cykelcrossen.

Men när klockan ringde kl 07:30 kände jag mig grymt sliten av att inte ha fått sova ut och kört rätt hårt senaste veckan. Jag velade ett par gånger och snoozade till ~kl 8 och gick sen upp. Ute bara vräkte det ner med regn och eftersom jag skulle cykla 3mil till ingarö och inte ville stressa sönder benen ville jag starta tidigt.

Jag blev lite orolig för att bli sjuk utan regnkläder och meddelade först att jag ställde in. Men när hänvisningarna gick om att det skulle bli bättre väder snart och regnet faktiskt slutade ändrade jag mig.

Då var det stressigt helt plötsligt att byta däck, jag letade fram crossdäcken som inte varit på sen i vintras, grävde djupt för att hitta slangar och slängde på dom. Rullade sen ut kl 9:45, med ~2.8bar kan vi verkligen snacka om rullmotstånd på asfalten jämfört med 23mm och 5.5-7.0 bar som jag har med räserdäck på.

Jag rullade på ganska lugnt 25km/h snitt och han komma lite över 6km när kedjan fastnar och smäller till. Jag tittar ner och tror att den hoppat men där hänger den, av på mitten.. Och nån kedjebrytare hade jag ju inte med mig. Det var bara att gilla läget, plocka ihop den och ta sig hemåt.

Jag rullade i nedförsbackarna och gick i uppförsbackarna. 25km/h i snitt blev 11km/h snitt när jag väl var hemma runt en timme senare. På vägen hem mötte jag Vic som cyklade räser ut för att titta på och socialisera.

Jag missade crosstävlingen och sällskapet, men jag fick iallafall rulla av gårdagens långlopp lite. Nu kan jag göra annat än att träna/cykla idag och ändå få känna mig nöjd med det. Imorgon ska jag till GIH och göra lite tester med Mikael Flockhart.

Här skedde kedjehaveriet strax innan skurubron. Tur att jag inte hann komma längre iallafall..
Och tur att det är så mycket backar, för då kan man rulla i nedförsbackarna och ta sig en bit upp i uppförsbackarna med farten. Så tänkte jag först innan jag märkte att crossdäcken suger fast däcken i asfalten som sugkoppar, man kom inte långt när det började luta uppför..
Men visst blev det en grym dag... De hade det nog jävligt bra på crosstävlingen idag!
På köpet fick jag skavsår av allt gående med cykelskor på asfalt.

Öl hos Johan efter finnmarksturen

Efter jag cyklat hem från årsta berg igår där CRT bussen släppte mig, vilket faktiskt var mycket smidigare än jag trott, tog jag en välförkänt öl i soffan och åt lite av en färsk gruyere ost som Karins mamma köpt till oss.

Sen gick jag och Karin över till Johan som passade på att ha vuxenpartaj i köket när Mirja va borta. Det var jag, karin, Andreas(BC), Vics donna(namn?), Vic, Tille, Johan, Fredrich och Johnny. Mycket trevligt och lagom avslutning på en hård dag i sadeln och bussen.

Johan och Fredrich
Vic, Tille och Johan på bilden

lördag 27 augusti 2011

SM i långlopp

Nu sitter jag i CRT bussen på väg hem till kära el'stockholmo. Dagens cykling var både positiv och negativ. Cykelns drivlina strulade från start till mål och sänkte mig enormt, kvaddade mitt knä mot styret ett antal gånger och fick mig att såsåka med taskig motivation delar av loppet. Varje gång jag ställde mig upp hoppade kedjan över klingan och oavsett vad jag gjorde slog den rätt mkt på kassetten hela loppet.

I mål gick jag 43minuter efter killen som sitter bredvid mig i bussen och nu har SM-titeln, 28.8% efter vinnartiden är grymt bra resultat för mig, speciellt med tanke på omständigheterna. Jag drack även dåligt men ändå varken krampade jag eller bonkade i dagens stundtals riktigt varma väder. Det fanns helt klart mer att ge.

Jag tror träningen sen cykelvasan har gett resultat. En stor redogörelse kommer imorrn!

fredag 26 augusti 2011

Kedjan fixad och nytt pumpdäck

Var förbi cykelspecialisten en snabbis på lunchen och fick ihop kedjan, när väl "piggen" kom hela vägen in kändes den stabil så inga länkar byttes.

Under tiden jag väntar på att få åka CRT buss kan ni läsa om det nya pumpdäcken, officiella cykelvasa-däcket 2012? ;) http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3240596.ece 


Packat och pendlat inför finnmarksturen

Igår packade jag till finnmarksturen, det blev riktigt sent och få timmar sömn. Förhoppningsvis däckar jag i bussen upp och mer eller mindre omedelbart när vi kommer fram i ludvika ikväll. Jag behöver sömn mer än något annat. Vad min cykel behöver mer än annat är en ny länk ordentligt isatt i kedjan. Jag bytte kedja igår men min kedjebrytare från biltema var sne och förstörde länken där jag satte ihop kedjan. Jag har 6st extra-länkar med mig och ska förbi jonas på lunchen för att få hjälp att montera den ordentligt. Är även osäker på kedjelängden så det kanske blir att ta bort två länkar istället för att byta ut den som gått sönder.

Imorse slängde jag upp stora väskan på ryggen och cyklade till jobbet, kedjan höll ihop ända tills liljeholmsbron där den fick stryk i en uppförsbacke, men jag kunde rulla över bron så det var ingen fara.

Efter jobbet cyklar jag till sundbyberg och möter upp CRT bussen 17:45, sen bar det iväg mot långlopps SM..

torsdag 25 augusti 2011

Studie på GIH angående uthållighetsträning

Studiens syfte är att ta reda på om styrketräning i samband med uthållighetsträning förbättrar effekten av uthållighetsträningen. Studien utförs bland annat Mikael Flockhart som har sökt testpersoner för detta på sin blogg.

Jag har varit i kontakt med Micke och kommer göra ett submaximalt tröskeltest till utmattning på måndag. De kommer säkerställa att jag duger som försöksperson med ett 40min TT pass och ett uppföljningstest. Blir jag då godkänd drar det igång med 8v träning varav två utav dessa pass + eventuell styrketräning sker på studiens villkor och på plats beroende på vilken grupp jag hamnar i. Den ena gruppen kör enbart uthållighetsträning och den andra uthållighetsträning + styrketräning i form av benpress.

Mer detaljer tas på plats och under tidens gång, men som micke beskrev det får man ta del av forskningen och lära mig en hel del på vägen vilket långsiktigt kan ta mig till en högre nivå. Den tid de i labben lägger ner på att analysera mig och min kropp återspeglar även en prislapp på 40'000-50'000kr men är man med i studien blir man istället betald 3500kr för besväret.

De behöver fler försökspersoner, är du mellan 18-40år och tränar cykel någorlunda seriöst utan att kalla dig elitcyklist så ta en titt på Mickes redogörelse om vad studien går ut på. Kanske är du också intresserad?

Läs mer här: http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/forsokspersoner-sokes-till-studie-vid-gih/




Besök hos cykelspecialisten

Jag var förbi långholmsgatan och skulle betala min krita på 300kr, införskaffa en kedja till scalpelen samt snacka lite supersix.

Jag har fortsatt att fundera, jag vill helst av allt sitta på en SuperSix EVO nästa sommar och i andra hand en SuperSix ultegra di2 2012. Beroende på om min ekonomi går ihop eller inte kanske det istället blir en Supersix 2011 med 105/rival/force alternativt en caad 10:a från 2011 i svart/grön som är så förbannat läcker. Jonas skulle kolla upp priser och lagervaror med Cannondale och återkomma. När jag fått besked tar jag besluten, styr upp en stenhård ekonomi och exekverar.

Vad som är bekräftat är att Cannondale vill ha kvar mig som Good Fighter, och det är med stolthet jag håller den flaggan högt :)

Försovit mig

Idag har jag försovit mig. Det har blivit rätt sent de senaste dagarna. Igår natt la jag mig inte förrän kl 01:00 då jag kom hem rätt sent eftersom vi åkte förbi apoteket för mina jordgeting-stick. Jag klarar inte riktigt av att gå direkt till sängen när jag kommer hem, det ska bloggas, varvas ner och få känslan att man varit hemna nått också. Samma sak i förrgår när det var tisdagsrajd så kom jag hem efter 22 och ville inte lägga mig direkt.

Inatt fick man lön. Jag fick lite bättre lön än normalt då jag haft en jourvecka, men dom pengarna gick till en dyr mobilräkning på 2700kr. Telia hade missat att debitera för sl-biljetter via tfn i april/maj vilket var några st, hade även ringt och smsat rätt mkt. Telia förresten, fyfan vad dyra dom är. Jag betalar av 200kr på iphonen varje månad och har 10mbit i telefonen, men med det så är det "bara" ~1000kr var tredje månad i fasta kostnader. Så här dyra räkningar hade jag aldrig med comviq, dags att byta tillbaks.

En annan sak jag även passade på att betala var min vätternrunda. Så nu är jag definitivt anmäld och klar. Jag ska skicka ut en påminnelse till mina sub8 kollegor under dagen så att vi inte tappar folk i vår grupp, så många som möjligt behövs verkligen!

Jag ska även förbi cykelspecialisten och betala växelöra och vevlager som jag fick på krita för nån vecka sen. Det är bra när man känner folket och de litar på än. Det kan nog bli några minuters gloende i cannondale-katalogen också. Jag börjar få bra koll på den nu. SuperX kommer alla i carbon, men endast den i red är hi-mod.

onsdag 24 augusti 2011

[TÄVLING] Keps Cup / DM #2

Jag hade först tänkt cykla ut till täby, men när jag kollade bästa vägen enligt 2 olika kartsidor och min gps i iphonen skulle jag ha ca 3mil att cykla, men världens dummaste omväg upp och runda sollentuna. Jag skulle heller inte kunna gå tidigare från jobbet idag.

Mamma lyckades läsa bloggen och ringde och ville skjutsa mig, och det lät ju bekvämt och bra. Sen i efterhand erbjöd micke att guide'a till täby vilket också hade löst mina problem. Med facit hand är det kanske så jag borde gjort, att cykla. Pendeltåget var försenat, fick signal fel, sen skjutsades jag till min morbrors villa för att byta om vilket tog lite extra tid, när vi skulle åka till tävlingen så följde vi mormor, som ville med och titta, och de åkte fel. Så vi fick ta långa vägen ändå med några minuter förlorade vid felkörningen. Till råga på det hamnade vi efter en övningskörningsskylt som körde lite väl sakta.

Väl framme vid täby var jag 18:45, dvs då de stänger nummerlappsutdelningen. Jag fick min nummerlapp och åkte ner till startområdet, när det var 10-12minuter kvar innan start så drog jag iväg på ett testvarv, en riktig råchansning på att jag skulle hinna. Jag körde mellanfort, visst tog det lite men det var nog bättre än att köra tävlingen helt kall, starterna kan bli så hetsiga.

Precis när jag kom runt hörnet vid målområdet stod alla samlade i startledet och verkade vara redo att starta, jag rullade upp och ställde mig sist och fick höra, "nu är det 30 sekunder kvar till start". Timing!

Banan
Banan var ganska platt men lång, började på en gräsplätt ett par hundra meter, svängde upp på single track 15m och sen upp på grusväg som gick ca 500m, svängde ner på gräs, grus och 90 grader sväng upp på grus igen. Efter 100m svängde banan upp i skogen på upptrampad bred stig med lite rötter men mestadels lätt terräng, det följde dock en stigning på ca 150-200m som drog ut fälltet lite. Sen fortsatte spåret ett par kilometer i skogen på ganska breda spår, mycket snabbrullat, lite svängar, ett tekniskt parti uppför och ett tekniskt parti utför. Ut på en stor äng som man cyklade 500m på, ut på en grusväg 150m och sen in i skogen 100, upp på en grusväg 200m i en stigning. Sväng höger och ner för den mest tekniska delen på hela banan, mestadels neråt men lite småklättring imellan, mycket rötter, sten och viktiga spårval. Hala rötter i svängarna att se upp för mm. Efter denna 300m sträcka med terräng svängdes det ut på en liten bro 50m, över ett rotparti, ut på gräsängen och 200m till målet som var på mitten av ängen. 7 varv körde elit klass på.

Tävlingen
Jag kom som sagt till start lite före ~30sekunder innan, startade från sista led och hade ingen koll vilka konkurrenter jag hade före mig. Jag kör tävlingarna som träningsfokus så det spelar mig ingen större roll ändå. Starten gick ganska lugnt, täten drog iväg och jag fastnade lite bakom ett gäng som började trycka på efter 50m ungefär, då täten redan var 150m bort. Men tempot var bra och inget att klaga på, jag hängde med rätt bra första varvet.

Kände efter ett tag att det gick lite väl fort för mig, de jag åkte med skulle åka 4-5 varv medans jag skulle åka 7 så då blir det lite dumt om jag krämar ur allt jag har för tidigt. Jag släppte ett par stycken vart efter varven gick men tyckte att jag höll rätt bra tempo själv hela tävlingen igenom. Jag hade en mtb täby cyklist framför mig halva tävlingen som skulle köra 6 varv. Han drog ifrån mig på platten och uppförsbackarna medans jag tog ikapp varje gång det blev tekniskt, i stort sett tog jag in 150m varje gång vi kom in i tekniska partiet på slutet av varvet, och sen drog han om mig efter varvning på ängen eller i första backen.

På 5/7 varv så tittade jag bakåt ute på ängen innan tekniska partiet och fick se micke f ca 200m bort. Jag pinnade på lite extra och tänkte att jag skulle hålla luckan genom tekniska partiet "för där är jag ju ändå snabb".

Jo tjena, efter jag åkt ytterliggare 200-300m tittade jag bakåt och han låg kanske 20m bakom. I backen upp mot tekniska partiet gick jag åt sidan och lät honom gå om, sen fick jag se han flyga över terrängen som en helium-ballong medans jag själv var nervös i kurvorna och inte alls samma fart för att flyga över utan fastnade lite på rötter. Jag körde rätt snabbt i terrängen där tyckte jag, men micke höll nog dubbla hastigheten, det var imponerade och roligt att se. Det krävs mer än bara styrka för att spöa honom på tävling.

På 6:e varvet tappade jag som vanligt mtb täby cyklisten framför mig på platten, men när jag dök in i de tekniska partierna på mitten av banan så klantade jag mig och tog lång tid på mig, tog därmed inte in någon tid där. Det ledde till att han hade för stort försprång väl ute på sista fältet och in i sista tekniska partiet så jag hann aldrig om. Han gick i mål ~75m framför mig när jag sen gick ut på sista varvet ensam.

Jag tryckte på så gott jag kunde och försökte göra ett hyfsat varv på egen hand, tycker att jag lyckades ganska väl faktiskt. Efter tävlingen var jag rejält slut vilket såklart är ett bra tecken.

Något lite störande var att på första varvet stack det till på insidan låret och jag trodde att jag blivit biten av nått eller åkt på någon vass kvist, men där jag åkt när jag fick ont var helt öppet. Det gjorde rejält ont och slutade inte göra ont när jag viftade bort eventuell tagg eller djur. På andra varvet hände exakt samma sak igen, på samma ställe, men nu bak på rumpan. Det stack till som fan och gjorde asont, samma sak nu så viftade jag bort eventuellt djur. Min tanke gick då till att det måste vara något getingbo eller något i terrängen där som alla cyklat rakt över och irriterat. Jag slapp fler stick men vid målgång bekräftades det att fler hade blivit stuckna. Som tur var så är jag inte allergisk, uppenbarligen, men däremot gör det skitont. Läste på vardguiden.se att det kommer göra ont i ett dygn ungefär.

Värt att nämna är också att jag tävlade med för kort kedja så att använda storklingan var uteslutet. På fälten och grusvägarna tappade jag fart p.g.a detta då jag låg och vevade i 150 kadens..

Resultat
Väntar på uppdatering, de som är upplagda stämmer inte riktigt. Något som är klart är att jag kom sist som förväntat, ungefär 1:40 efter Olov. Joakim Hermansson från CRT körde inte idag.

Bilder
Mormor och Micke var där och kollade, här vid starten precis när jag dök upp
Redo att börja vilken sekund som helst
Där gick starten
Och där borta har fältet spridits ut
Jag låg sist i stora klungan förutom ett par juniorer bakom
Suddinga fina bilder
Grymt bra bild
Nja, det blir nog inga priset för den fotografen... =)
Här var snog sista varvet..

Distansträning - varför?

Micke F skrev precis en del 1 angående distansträning och varför man utför den. Jag sammanfattar det lite kort på hur jag tolkat det..

Distansträning
- Utvecklar muskelminne för pedalrörelsen och vänjer leder och skin för arbetet
- Förbättrar fettförbränningen genom att öka antalet oxidativa enzym i musklerna som förvandlar kolhydrater, protein och fett till energi. Alltså bättre uthållighet?
- Anpassning av fibertypövergång, borde ha nånting med snabba/långsamma muskelfibrer att göra, och då främjande för långsamma muskelfibrer som arbetar vid distanser på lägre intensitet?
- Ökar blodvolym och kapillärisering(?) vilket ger mer syre till musklerna för varje hjärtslag vilket behövs för att musklerna skall arbeta aerobt("utan" mjölksyra eller snarare mer lägre halter mjölksyra) och använda fett som bränsle och inte slösa på kolhydraterna vars lager är mycket mindre och bör sparas så mycket som möjligt på.

Ja som ni förstår är jag ute och cyklar på djupt vatten när jag punktar upp det och försöker tolka. Läs själva på mickes blogg och försök förstå vad allt betyder: http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/syftet-med-distanstraning-del-1/

Det är lärorikt att läsa hans träningslära-inlägg lite då och då. Tillslut borde man ju kunna knyta ihop påsen och förstå sig på djungeln lite bättre. Själv lyckas jag mest dra fel slutsatser hela tiden..

XC DM / Keps Cup #2 idag i Täby

Idag är det alltså deltävling #2 i DM serien i stockholm. Den körs ute vid rösjön i täby, eliten tävlar i ungefär en timme och de andra klasserna kör lite kortare. Alla startar samtidigt och det finns sportklass att ställa upp i, även H30, H40, Elit, Junior, 13-14 etc.. Väldigt opretantiöst arrangemang där alla är välkomna att hoja och ha kul. Själv satsar jag på en sista plats eventuellt näst sista ifall jag cyklar riktigt bra!

Samling från kl 18:00-18:45 med nummerlappsuthämtning och start kl 19:00. Karta till samlingsplatsen här

Jag åker bil och cyklar inte ut som var planerat, mamma ville förbi mormor i sollentuna ändå och åker gärna förbi tävlingen. Så det får väl ses som rätt bekvämt, fast det kanske inte är just det bekväma man blir stark utav..

En till bild från mig och gårdagens hellasrajd

Viktbloggen..

Imorse vägde jag 72.0kg, säkert en missvisande låg vikt men jag gnäller inte. Ner under 70 sträcket ska jag, vad ska jag sätta för måldatum. Eller är det dumt att sätta ett måldatum kanske? Det kan ju få mig att både slarva för att jag når målet i förtid, eller att stressa onödigt på slutet och sabba nån tävling p.g.a det, eller det värsta att släppa allt på datumet för att jag tror mig vara klar.

Den här gången tänker jag inte göra misstaget att "andas ut" när jag nått målet. Då gäller det att gå tillbaks till "normalt intag" och hitta balansen där jag står still i vikt och inte fortsätter rasa eller ökar på igen, jag räknar med att det tar någon månad även den fasen.

Jag vill väga sub70 även morgonen efter en stor frukost, en stor lunch, en stor middag och ett par öl till. Marginal och balans denna gång alltså.

Tävling utan storklingan ikväll

Ikväll är det nästa tävling i keps cup/dm. Det är ute i täby som vi hojar och jag jobbar utan möjlighet att gå tidigare så det blir intressant hur det blir med tiden, det är faktiskt en bra bit ut dit och pendeltåget får jag inte åka med under rusningstid. Så det blir att tugga asfalt liljeholmen - täby innan tävlingen, jag slutar 17 och samling är 18, absolut senast bör jag va där 5-10minuter innan 19 men då missar jag banvisning.

Som jag skrev igår har jag lite för kort kedja så det blir att ligga på lillklingan eller mycket försiktigt tänka på hur jag växlar på kassetten på storklingan. På tävlingen har jag inte tid att tänka så där kommer jag skippa storklingan helt och hållet, men det är ju möjligt att jag kan använda den iaf till täby nu efter jobbet.

Enligt min gps på mobilen är det 31km, men då visar den någon omväg upp till sollentuna för att runda sjön för att sedan gå söder ner till norra delen av danderyd innan man åker norr igen mot täby. Hmm, det känns ju inte riktigt optimalt, undrar om jag kan förbättra den där vägen och slippa en mil på något vis, annars är jag nog körd att hinna till tävlingen. Det är ju inte så kul att behöva slita ut sig på transporten till tävling heller, men vad gör man inte.. Träningen är det viktigaste för mig, inte resultatet ikväll.

Jag ska höra med nån kollega om hur vägarna ser ut förbi bergshamra, danderyd, djursholm etc..

tisdag 23 augusti 2011

300w på fyror och en tisdagsrajd

Det blev fler fyror när jag kom hem från jobbet. Jag ökade upp till 2.9kp och tänkte köra på 94kadens vilket blir 272w men jag kände mig så jävla taggad, sådär taggad som jag kände mig vintras, och det vill man ju inte förkasta! Tjurblicken rakt fram med full fokus och avslappnad överkropp började jag nöta på 102-104kadens.

Det sved ordentligt i benen och pulsen gick upp snabbt som attan. Första intervallen hamnade nånstans runt 187puls. Andra intervallen var jag uppe på 190 puls och tredje intervallen 193puls. Sen blev det ingen fjärde intervall för klockan var 18:25 och inom 5 minuter skulle jag vara vid HBB för samling till tisdagsrajden. Och med handen på hjärtat, jag vettifan om jag hade klarat av 4 minuter till i det tempot. Det var nog lite för hög belastning för fyror och dessa taniga ben. Men nu vet jag ju att jag kan igen, en stor boost för självförtroendet garanterat! Det blir 290w på nästa försök på 4st fyror garanterat!

Jag sket i nedvärmning eftersom det var tisdagsrajd runt hörnet, tejpade snabbt dit min lampa och drog på mig hjälm och handskar, dags att dra!

Vid HBB var det som vanligt fullt med folk. 40-50 pers gissar jag på. Det blev ingen direkt snabbgrupp men flera smågrupper med medeltempo. Jag hängde på Johnnys grupp men redan vid första skogspartiet drog jag i storklingan och fick ett gammalt spöke på posten. Jag körde ju av kedjan på förra keps cupen i torsdags och saknar därför 4-6 länkar vilket gör kedjan alldeles för kort, så nu satt kedjan fast och det gick inte att växla ner, det hade jag fullständigt glömt bort.

Jag sa åt dom att fortsätta och fick meka lite, det krävdes att jag tog bort bakhjulet för att få loss kedjan, jag tänkte först bryta och åka hem men vafan.. Det är ju bara att skita i storklingan så var det inga problem alls. Sagt och gjort, jag åkte upp i sickla skiftet för mig själv och rätt snabbt kom jag ikapp Eriks(ubu) grupp och hängde med dom genom sickla skiftet och upp på två tornen. Vid hästhagen fick jag syn på Peos grupp som säkert hade ett av de högre tempona av tisdagsrajdens bristande vecka på snabbgrupp, jag hängde på där och hetsade på uppe i täten.

Benen kändes bra idag. Vi tog oss upp på gula och mötte där hela gänget, det var nämligen 4 års jubileum för tisdagsrajd så alla möttes uppe på gula för att fira. Vissa hade med sig bullar, någon nått annat gott att äta etc. Själv nöjde jag mig med vatten, sub70kg remember..

Lite förvånat mötte jag även Fredrik Modin och David Randén där uppe, dom hade dragit ut efter jobbet och hojat och mött på gänget där uppe. Jag kollade läget inför finnmarksturen, hela CRT ska ju bo i Fredriks villa i ludvika och jag ville bara kolla om det var ok om jag kunde slagga där med. När Pontus hade frågat Fredrik visste han nämligen inte att även jag skulle med. Hur som helst, det fanns minst 6 bäddar där men i övrigt var det absolut inga problem. Jag väljer att ta med mig luftmadrass och sovsäck så får CRT sova gott i sängarna, jag är ju som sagt gäst i deras arrangemang och är bara glad att jag får åka med så när det gäller lyx så väljer jag att inte ta för mig, vilket är självklart för min del.

Efter ett bra tag med mingel där uppe drog vi vidare, ut bakvägen på russian barbeque tror jag, till slutet på a-trail och a-trail "fel håll" tillbaks. Nu var det mörkt och jag fick prova DX-lampan för första gången för den här delen av året. Lite trist kan det nog kännas att behöva cykla med lampa igen, men hellre det än att inte cykla alls och det är ju lite mysigt att komma in i "bubblan" igen i skogen.

Rasmus drog en punka uppe vid masterna, jag väntade med honom och bad dom andra dra vidare. Vi drog lite konstiga vägar hem eftersom vi körde fel och testade nytt i mörkret. I sickla skiftet åkte vi indianer och vita som var bättre än jag minns den, grymt flow och med konstigt nog riktigt pigga ben ikväll som jag hade hela tisdagsrajden så kunde jag jobba med terrängen hela tiden. Grymt kul!

När rundan var över åkte jag hem och hämtade min långärmade cykeltröja, sen vidare till göteborg och mötte upp med grabbarna/tjejerna. Det var runt 25 cyklister som var där och drack öl. Själv tog jag en cola, återigen med tankarna på sub70 men även tävling imorrn.

Det var riktigt trevligt att stå och snacka vid göteborg ett tag, strax efter 22 rullade jag hem med ett smil på läpparna. Vilken förbannat bra dag det här blev tillslut!

4 års kalas för tisdagsrajd och solen skiner
Lite mingel innan det är dags att börja hoja som vanligt

Erik blev mer eller mindre påtvingad att guide'a en grupp men det gick ju bra
De tuffade på och verkade trivas i skogen, kände som ett rätt jämnt gäng
Modin glad uppe på gula
David kom på att han glömt nycklarna på jobbet, dvs både bilnycklar, hemnycklar och nycklar till butiken, men jag tror det löste sig
Mobilen strulade så jag råkade ta det här kortet, men eftersom motivet är så fint fick den va med här!



































Det var ett rejält gäng som samlades mitt ute i skogen på hellas högsta hällar
Fler folk..
Sen blev det mörkt, här strax efter a-trail
Man ska inte pysa ut luft ur däcken om man inte har koll på hur snabbt det pyser ut. Då får man pumpa!
Snyggaste hojen, lerig som fan men det syns inte eftersom bilden är så lerig. Bestyckad med en såndär läcker lampa med GRÖN lysande knapp. Matchande såklart =)
Afterbike på göteborg, nu var det lite mörkare men bilderna blev bäcksvarta.
Det kanske är dags att fixa en liten kamera att ha med i skogen och inte förlita sig fullt på iphonen? ;)

Andreas tog lite bilder också.. alla följande är hans

Aron ska alltid va ballast..
En del av fikande gäng gubbar uppe på hällarna i hellas
Glad var man, det går icke att förneka!



































Grymt bild andreas..  var tvungen att ta med den..



































Fler gubbar..
Precis när jag drog vidare från minglet på hällarna
Afterbike på göteborg.. vilken grym kväll det var..
Som sagt, bra uppslutning, bra cykling, grym kväll!
Fler bilder och RR's finns i happytråden för tisdagsrajden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1709428/page=1