torsdag 23 maj 2013

Cyklade 38km igår..

Igår när jag kom hem hade jag ingen aning vad jag skulle cykla. Men cykla skulle jag göra. Släppte programmerings-boken när jag kom innanför dörren, twittrade en fråga vad jag skulle cykla idag. Fick svar från Björn att det var rejs vid sofia-kyrkan på landsvägscyklar och att jag skulle komma dit.

Så jag klädde om och cyklade in till stan, kom typ i tid till start men hade missat all genomgång, hur det skulle gå till och så. Det var även tydligt på plats att jag var "typ" den långsammaste där så jag ställde in den utmaningen och blev åskådare istället.

Drog upp till toppen av kyrkan och tittade på slutspurten. Riktigt rolig idé med ca 1minuts maxrejs upp för en backe, och mitt i stan utan att störa någon samt utslagsheat där dom två bästa går vidare till semi, final etc medans de förlorande fick tävla i en kvarstående B-serie.

Efter jag tittat stora delar av tävlingen rullade jag hemåt igen. Det blev lite variad hastighet igår på mitt eget cyklande. Hade bra fart in på flera sträckor och slog av på andra, samma sak hem. Fick en hel del "personal record" på strava iallafall även fast det kändes riktigt segt på hemvägen.

Jag har inte ägt en cykeldator innan, men nu kör jag med min nya Garmin Edge 800 på styret hela tiden och får då koll på hastighet i realtid samt snitthastigheter, något som jag aldrig sett tidigare trots att detta blir min fjärde säsong med cyklandet.

Jag tittade ner på gps:en och det gick i typ 30km/h medans jag slet. Två minuter senare låg jag i 43km/h och slet inte alls lika mycket, ögat kunde se att det var liiiiiiten skillnad i uppförs/nedförs men vägen hade svängt 90grader vilket gjorde att vinden låg helt annorlunda. Landsvägscykling och hastigheter är verkligen ett mysterium. Jag hade ett snitt på 33.5km/h innan jag kom in till sickla där det börjar bli lågfartssträckor också även om jag mätte genom älta där jag också cyklade på cykelbanor, bromsade för rödljus etc. Totalt sett tror jag att jag hade ca 28km/h i snittfart på hela rundan inkluderat då jag bara rullat runt kring sofia kyrkan.

Det här med snitthastigheter går verkligen inte att jämföra från runda till runda om man inte cyklat exakt samma sträcka. Men även då så avgör trafik otroligt mycket, men även hur vinden ligger. T.ex minns jag då vi snittade 36.1 km/h på en runda och jag var helt DÖD, höll på att tappa hela tiden. Veckan efter snittade vi 39.1km/h och jag var precis lika mycket på gränsen. Samma runda mer eller mindre, vinden låg lite annorlunda och vi hade säkert bara en kortare sträcka där vi startade med att rulla lugnt innan det drar igång.

//landsvägsproffset utan landsvägscykel

3 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm, det är lite speciellt med hastigheter på LVG, beroende på vinden och små lutningar som man knappt märker så går det ibland i 40 och ibland i 25 fastän man trycker på lika mycket. Fast det brukar i alla fall alltid sluta med cirka 30 i snitt hur man än gör när man cyklar solo. :-)

Du får förresten göra ett nytt försök på Åvavägen snart, det har hänt en del sedan sist... ;-)

/DT

STIZZE sa...

Vafan. Har du också varit på den rundan och SABBAT för mig??

Andreas Nyström drog ut dan efter jag twittrat om mitt KOM på brakmarsbacken och tog det den jäveln.

Måste hålla mina KOM för mig själv fortsättningsvis för att inte bjuda in till våldtagning utav dom ;)

Unknown sa...

Förlåt.

Men det var bittert för mig med. Jag hade bara sett din bloggning om att du cyklat på 18 nånting och var nära rekordet, så jag kände mig ju som en kung när jag var snabbare. Så kommer jag hem och ser att dum-Andreas varit där och cyklat 5 sekunder snabbare. Förstörde hela kvällen för mig. :-(