måndag 27 september 2010

FAN vad kallt det va ikväll?

I veckan som gått har jag bara cyklat hemma i lägenheten och veckan innan dess cyklade jag Hammarby Hill XC och tre korta 60minuters rundor i skogen i mellanlugnt tempo. Jag minns det som ganska behagligt värmemässigt dessa rundor men minns inte hur många grader det var ute då.

Ikväll skulle jag iväg på en 3h runda som startades i sickla och sedan grusväg/asfalt mot älta via hellas. Men jag klarade bara 30min innan det var för kallt för att stå ut, jag stoppade hos mamma och pappa som bor i slutet av älta och värmde mig 20min. Sen cyklade jag via skarpnäck, sköndal, dalen, hammarbyhöjden, hammarby sjöstad och sen hemma i sickla. På andra delen av rundan vägrade helt plötsligt pulsklockan att visa min puls och det blev omöjligt att följa det schema och direktiv jag fått och när skiten strular när man är kall och frusen sjunker moralen och jag bestämde redan då att jag failar dagens träningspass.

Det var nog ett bra beslut ändå med tanke på hur kallt det var och hur dåligt klädd jag var. Funderar på vad jag ska förbättra. Långfingrade handskar, underställs tröja och eventuellt långbyxor? Jag får nog acceptera att kortbyxor under 10grader är ett dumt val, och se till att jag är bättre klädd på överkroppen, egentligen kanske jag ska dra gränsen redan vid 15 grader? Hur gör ni?

4 kommentarer:

Per Kumlin sa...

Jag brukar köra arm och benvärmare från ca 15 grader när jag inte tävlar. Under 10 så har jag en tunn jacka och tunna långfingrade handskar.
Under 5 grader så kör jag med långa byxor och från 0 och nedåt så blir det underställ för överkroppen och även för benen beroende på vilka brallor jag kör med.

STIZZE sa...

@Per, Mm, det låter som en plan. Jag ska ta mig iväg och inhandla ben/armvärmare, handskar och underställ redan denna vecka.

Kejrin sa...

Jag har benvärmare kvar från min tid som dansare om dom duger? :) Eller är det nån typ av special-cykel-benvärmare?

STIZZE sa...

@Karin, Hehe.. Jag ska visa när jag kommer hem :) ben/armvärmare är som förlängningar på cykelkläderna :)