söndag 5 september 2010

Viktnedgång och watt per kilo

Det högsta jag vägt strax innan jag började cykla var 84.4kg, imorse var jag nere på 78.0kg, igår när jag vägde mig var jag nere på 76.9kg.

Jag är helt klart på väg ner sakta men säkert utan att jag svälter mig eller känner att det på något sätt är jobbigt eftersom jag unnar mig gottigheter men skippar kvantiteten, helt enkelt en liten livsstilsändring. Denna vecka har jag t.ex druckit 2 öl, 2 glas vin, en pizza, en hamburgare, men jag har ändå gått ner 800g.

Jag är med i en liten vadslagning eller vad man skall kalla det, ett gäng på happy, de flesta över 100 pannor, skall gå ner 1kg i veckan tills 1:a november med start för tre veckor sedan. Eftersom jag inte riktigt har den mängden fett på kroppen kör jag 0.5kg/v vilket kräver ungefär samma jobb för dom som för mig.

Jag har dock tänkt att fortsätta även efter 1:a november eftersom jag vill nå 70-72kg till första veckan i April 2011 då cykelsäsongen sätter igång! Det är totalt 30 veckor från och med idag. 30 veckor delat på 8000gram(78-70kg) är 267gram per vecka. Med tanke på att jag kommer nå ~74kg innan ovanstående vadslagning är över, och sen en period med jul & nyår där viktnedgång inte är prioriterat, tycker jag det är ett vettigt mål som bör gå att nå utan att varken svälta mig, fortfarande kunna unna mig saker, och ett mål som borde hålla i längden. Pizza och hamburgare kanske dock behövs skippas mot slutet, medans en öl eller glas vin bör kunna funka så länge jag tränar ordentligt.




Med hänvisning till mina 3.5w/kg som jag mätte upp när jag var på Aktivitus i göteborg för ett par veckor sedan, så skulle jag öka dessa till 4.0w/kg med att gå ner till 70kg. Och lägger man på intervallträning på trainern i vintern, så hoppas jag att jag både kan få behålla styrkan jag har idag och öka den. 3.5w/kg är baserat på 282watt i benen på mina 80kg vikt, lyckas jag även få upp mina watt till 300w(har ingen aning om jag klarar detta, men mer som exempel) så får jag sammanlagt en w/kg på 4.2w/kg om jag både tränar och "bantar"(vaktar intaget) i vinter. Det vore en dröm att kunna nå 4.2w/kg, men vi får se hur det går! Jag ska absolut göra mitt bästa, räcker det inte till har jag gjort vad jag kan och får helt enkelt kämpa vidare!

Sen förstår jag problematiken med att rejäl muskelträning även ger mig muskler som får mig att väga mer, men det räknar jag med.

Önska mig lycka till!

Inga kommentarer: