onsdag 23 maj 2012

Snäckancykling när den är som bäst(värst)

Det blev en chockstart igår. Jag hade ändå hoppats på att jag skulle kunna kravla mig fast om jag inte drog och bara låg på rulle. Men nä. Efter nån mils cykling eller dylikt åkte jag av. Fick höra att vi hade ett snitt på 42.5km/h och det blåste mycket. Ett sånt tempo har jag aldrig någonsin cyklat med, och just nu är jag inte direkt i mitt esse heller. Ett omöjligt uppdrag med andra ord.

Så efter en utbrytning bakåt på ett par mil kom jag ikapp en till avhängd cyklist som jag kunde skapa gruppetto med. Vi körde på ganska bra för att vara två avhängda cyklister men nånstans på andra halvan drog jag upp en snickers och försökte äta, vilket var totalt omöjligt direkt efter en dödsbacke. Det tog flera minuter att trycka i sig den där snickersen och jag fick 150m lucka till min gruppetto-kompis och den försökte jag täppa i vad som kändes som en evighet. Jag var nere till 30m en gång men sen tog det stopp och jag tappade säkert 300m.

Jag blev som tur var inväntad strax efter och kunde ligga på rulle sista milen till Huddinge. Nästan 34km/h snitt fick vi i gruppetto totalt. Huvudklungan fick ett snitt på 39.1km/h på 70km cykling.

Jag hade börjat min runda med 40min i rätt bra tempo men på hemvägen så bangade jag ur och tog pendeln från huddinge till årstaberg där jag cyklade sista biten hem ifrån.

En rejäl väckning på mina dödsben med andra ord. Nu mår dom som dom mår. Jag pendlade till jobbet imorse och la i två 3-4minuter intervaller där jag kunde och rullade resten i snabbdistanstempo. Hempendlingen blir i glidartempo, och ikväll ska jag och Thomas kolla på Men in black III i sickla!

Dagens vapen
Dagens korta sällskap
Dagens vägar och väder
Dagens afterbike med mountainbike-gänget i sjöstan..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bli inte för nedslagen av det där bara.

Själv hade jag 90% av maxpuls i snitt de första 2 milen till Jordbro, och 88% totalt under nästan 2h. Har aldrig varit med om något jobbigare, speciellt den första halvan. Sedan var alla så möra att det gick lite lugnare.

Om jag som du hade kommit tillbaka från en förkylning så är det väldigt tveksamt om jag hade hängt kvar. :-)

//DT

STIZZE sa...

Nedslagen blir jag inte, men börjar tvivla seriöst på att jag får ordning på formen inför vättern. Det gäller verkligen att ALLT klaffar nu. Och det är nog tveksamt att jag fixar hela varvet runt ändå.

Jag menar, 42km/h ska jag ju kunna ligga på rulle på de första milen på vättern. Jag klarade knappt 10km igår, och jag var inte ens uppe och tog nån förning.

Anonym sa...

Jo det är klart. Fast det ÄR ändå lite skillnad. Vägen till Jordbro är ju en hel del ganska småjobbiga slakmotor där det är tufft att ligga på rulle när någon starking drar hårt. Sedan är det skillnad på att ligga på rulle i ett litet gäng och bland 30 cyklister i tvåled, det bli mer lä där.

Jag tyckte iaf att det stundtals var jättejobbigt igår, medan jag tyckte att det gick som en dans ner till Jönköping förra året.

Så du ska absolut inte ge upp än. I nödfall kan du ju göra ett försök, och om du känner att det inte håller kan du (innan du i så fall väggar helt...) släppa och haka på 8:28-gruppen som kommer bakom. :-)

//DT

STIZZE sa...

Jo. Men det är ~29mil längre också. :)

Johan (Black Planet) sa...

Häng inte läpp för detta. Bra kämpat. Du behöver bara rulla lite mil..Sen vet du väl att DT skrev i tråden att de skulle köra skiten ur Stzze?

Anonym sa...

VR blir tokkul.

Det är som DT skriver en helt annan grej att rulla ur Motala. Lätt cykling ner till Vadstena där vi är 30 pers som roterar.
Sen är du igång och tycker det är så kul och vips så är man i Jönköping och har passerat barnans högsta punkter.

Väl på Västsidan brukar mitt pryke börja spöka men snart är man halvvägs och då är det lika bra att rotera in till mål.

Det här fixar vi TILLSAMMANS

/Eskil