söndag 2 januari 2011

Nyårshelg med längdskidor i orsa!

Som ni märkt har jag varit avlägsen både med bloggandet och med kommentarerna på bloggen. Jag spenderade min nyårshelg med sambons familj, deras vänner och ett par släktingar. Det var en mycket lyckad nyårshelg, vi hade roligt hela tiden i stort sett. Jag blir lätt rastlös men helgens aktiviteter passade mig utmärkt!

Det började med att jag skulle ta tåget till Mora stn från T-centralen, och kl 07:00 när jag kom till centralen så fick jag ett felmeddelande i biljettautomaten på mitt ordernummer. Efter lite stressade försök att ringa SJ på diverse olika nummer märkte jag att dom öppnade sitt kundcenter kl 09:00.. Jag hade beställt min plats via telefon och deras kundcenter två dagar innan och trodde därmed att allt måste vara i sin ordning. Oviss som jag var om situationen köpte jag ny biljett och hoppades på förståerlig personal på tåget. På tåget fick jag skitbra hjälp av konduktören, hon ringde och dubbelkollade uppgifterna med SJ och allt stämde, förutom datumet på biljetten. Tjejen jag beställt via hade bokat på dagen innan, så det var ju inte konstigt att mina biljetter inte gick att hämta ut.. Hur som helst, dom löste det på plats och krediterade mina första biljetter, jag hade lite tur och kom då undan med 50 spänn billigare biljetter!

Här var felmeddelandet, "Tyvärr hittar vi ingen bokning. Vänligen försök igen."
Till tågresan hade jag köpt Kadens och senaste numret av Sweden Rock Festival Magazine. Det var nämligen den enda intervjun någonsin som Ryan Roxie(Alice Cooper, Slash's Snakepit m.fl) kommenterat och sin tid i mitt favoritband Slash's Snakepit vilket va Slash band efter han lämnade Guns N' Roses.

När jag kom fram åkte vi längdskidor. Detta var andra gången jag åkte längdskidor om man bortser från den gången jag provade på som ~10 åring. Här är en bild på sambo med släkt och vänner.
Efter 7.5km stannade vi till i en stuga och käkade våfflor med hjortron sylt, moras egna läsk och en kaffe! Jag hade kämpat igenom dessa 7.5km i en jävla fart för min egen del utan teknik och med hyrskidor vilka va vallfria och helt utan glid. Jag kände smärta i ljumsken men vägrade slå ner på farten, lite smärta är man van med från mountainbiken.. Gott att öva lite på det mentala inför långsloppscupen 2011 som garanterat kommer bringa en ordentlig del smärta!

Här fikar vi, svärfar närmast kameran till höger med sambo bakom
Här har vi resten av gänget
Totalt blev det 10km för min del med längdskidorna denna fredag, mer än jag åkt någonsin. Förra gången/året åkte jag 6km helt otränad från allt som har med cykling och fysisk aktivitet att göra, i ett mycket mycket långsammare tempo och då var jag helt knäckt halvvägs och vi fick slå ner på tempo även fast jag var med "tanterna" .. Så det var allvärldens skillnad i år!

På nyårskvällen så var vi hos svärföräldrarnas kompisar Yvonne och Lasse, som även är grannar till den tomt mina svärföräldrar har köpt och som vi ska bygga stuga på nästa sommar! Kvällen var lyckad och trevlig, vi åt middag i grillkåtan vilken hade en grill i mitten av bordet där vi slängde på köttet rått och grillade lamm till individuellt vald mörhet. Det var jättegott och jättetrevligt, varmt och skönt också med en grill i mitten!
Här har vi grillbordet
På lördagen grillade vi korv runt öppen eld utomhus..
Och njöt av utsikten från deras tomt
Jag hade tyvärr väldigt ont i ljumskarna och rejäl träningsvärk i övre lårmuskeln på lördagen, så jag avstod från all slags skidåkning eller liknande. Planen hade egentligen varit att åka snowboard men jag tyckte det kändes lite onödigt och jag var inte jättesugen heller. På söndagen däremot kände jag mig lite bättre även om det känns fortfarande ikväll. Men vi åkte iallafall ut för en ny längdskidåkningstur! Jag drog iväg först och körde två varv på en 2.2km lång bana, denna gången fick jag låna ett par rejäla skidor, skor och stavas, Fischer RCS skidor och kolfiber stavar.. Och vilken skillnad det var, rejält med glid och helt klart roligare åkning, däremot förlorade jag i grepp i uppförsbackarna men i det stora hela var det rejält mkt mer glädje med riktiga skidor.

Tyvärr blev det inga fler bilder då jag glömde min egen iphone hemma, däremot tog jag med en annan iphone och körde appen Runalistic eller vad den nu hette. Den klockade mig på under 15 minuter båda varven på 2.2km med 41m stigning. Med tanke på min kassa teknik och hur trasig jag var i ljumsken och ben från fredagen så var jag riktigt nöjd med denna tid! Denna träning smyger även på än på ett konstigt sätt, den känns inte alls lika tung som cyklingen även fast man står på ordentligt, men efteråt värker det i varenda led.

Skitroligt var det att åka längdskidor, och hade jag inte varit på tight budget hade jag köpt egna skidor redan nu, men det får nog vänta tills nästa säsong eller i slutet av denna och köpa på outlet inför vintern 2011/2012.

Inga kommentarer: