fredag 31 december 2010

Sammanfattning av 2010 för min del

Mycket har hänt året 2010, det största för mig är cyklingen. Jag har letat efter något att träna i massvis med år nu, mer eller mindre seriöst. Och nu har jag äntligen hittat nånting där fokuset ligger på nöjet där träningen blir en bonus även om cyklingen är planerad för just träning.

Viktmässigt
Jag började min resa på 84kg i början på året. När jag började cykla i maj månad vägde jag 82kg, jag har nu varit nere på låga 70.0kg som minst. Det ger mig både bättre förutsättningar för cyklingen och även den där självkänslan som jag tappade ett tag, det känns bra att känna sig snygg igen helt enkelt!

Scalpelen
Det var även året där jag köpte en av världens ballaste mountain bikes, fick rambrott på den och tillslut blev bestulen på den. Jag är inte klar med Scalpel än, jag kommer köpa en ny scalpel i februari-mars 2011.

Cyclocrossen
Jag fick lära mig om vad cyclocross var, kungsträdgårdens tävling, valhall crossen där jag gick i mål 3min 20sek efter Jonas i sportklassen med scalpelen. Veckan efter gick jag och köpte mig min första cyclocross och har haft skitkul på den på grusvägarna i erstavik och flaten! Den kommer även få agera lvg cykel sommaren 2011.

Cyklingen
Det har blivit mycket cykling, jag har inte koll på timmarna nu men jag snittade 1h om dagen i somras vilket är väldigt mycket för en nybörjare. Cyklingen har varit på både grusvägar, asfaltsvägar, skogsstigar, svår skogsterräng, det har varit korta och långa pass. Det har varit mycket lärorikt och roligt.

Brorsan
Det var jag och brorsan som började cykla tillsammans i år, och dom rundorna vi kört ihop är nog ändå dom bästa, oavsett hur dom var cykelmässigt. Jag hoppas det blir fler turer nästa sommar, nu blir han farsa i juni.. Men även en farsa behöver komma ut och hoja eller hur?! .... Karin är gärna barnvakt några timmar om inte Anna är tillgänglig.

Tävlingarna
Fyra tävlingar blev det, tre på mountainbike och en på cyclocross. Alla fyra tävlingarna var skitroliga att ha erfarit, speciellt Lida Loop som var den första tävlingen och den absolut tuffaste, där pushade jag mig långt över den nivån jag trodde var möjligt. Vilka minnen jag har, jag kommer fortfarande ihåg exakt hur ryggen värke, hur triceps krampade, hur magen värkte och behövde mat, hur trött jag var och hur mentalt ansträngande det var utan distansmätare och därmed cykla helt i blindo för hur långt det var kvar.

Rajderna
Alla tisdagsrajder, torsdagsrajder, måndagsturer och lördagsmys. Alla fikapauser, göteborg besök i solen.. Utan happy och dessa rajder har jag nog inte varit där jag är idag!

Olyckorna
Några olyckor har jag varit med och bevittnat också. Magnus bröt foten när vi var långt ut på sörmlandsleden, det tog 3h innan han var ute ur skogen och satt säkert i ambulansen. Och Anders som snittade upp vaden ända in så han behövde sy i vadmuskeln. Sen har jag själv gjort över 100 vurpor, de mesta utan skador men första tre månaderna lyckades jag inte ta mig ur skogen utan skrapsår, blåmärken eller sönderrivna kläder. Det är svårt att cykla i Hellas, och jag lärde mig den tuffa vägen, alltid våga för låta sig bli bättre, några smällar får man ta på vägen.

Bloggen
Sen har jag ju börjat en blogg också. Jag tänkte från första början att det skulle kunna bli en motivationshöjare, jag trodde dock aldrig att jag skulle gilla det så mycket, få så bra respons, få så många läsare, och skriva så aktivt som jag ändå gör. Jag har över 25'000 visningar på bloggen sedan jag började i Juni, den har växt varje månad sedan starten, som mest 9000 besökare på 30 dagar. Det är mycket roligt och jag vill passa på att tacka alla som läst bloggen under året! Ni hjälper mig ta upp jakten mot långloppscupen 2011!

Vännerna
Det viktigaste har nog ändå varit alla människor jag träffat, alla vänner jag skaffat. Jag uppskattar alla vänner och bekanta i skogen, om det så är första gången vi cyklar eller om vi redan cyklat 30 gånger ihop denna sommar. Tack för att jag kännt mig så välkommen överallt, tack för att ni är dom ni är, och tack för att jag fått nöjet att följa med er ut i skogen på en jävla massa roliga äventyr!

Bästa minnet från 2010
Jag har massa bra minnen från året, dom som satte djupast spår i mig var tisdagsrajd speziale med Ronnie, Anders och Emil. Dvs poängjakten med brorsorna. Ett annat minne är Lida Lopp återigen, vilken tävling, vilken erövring det känns i efterhand. Det tredje är Hammarby Hill XC och kicken jag fick att ta ledningen ut i motionsgruppen och vara den absoluta spjutspetsen genom målområdet vid starten och upp i backen... Jag har inte haft en sån kick full av adrenalin och sann lycka sen jag stod på scen med mitt gamla band... Jag kände mig starkare och stoltare än på väldigt väldigt länge..

Emil, Ronnie, Jag och Anders på Tisdagsrajd Speziale den 22 juni

Tack för i år, och gott nytt år allihop!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hur sugen blir du???:
http://cgi.ebay.com/2011-Cannondale-Scalpel-3-Medium-/270685885083?pt=Mountain_Bikes&hash=item3f0622d29b#ht_654wt_1141
Mvh Lars

STIZZE sa...

Jag väntar leverans besked från butik, är det lång leverans kanske beställningen läggs redan på måndag... :)

Jarl sa...

Bra jobbat! Om jag kunde fram-mana en bråkdel av din motivation i skogarna skulle jag nog göra rejäla framsteg rätt fort.

Johan Andersson sa...

Grymt jobbat Stefan... Du kommer bli livsfarlig på tävlingarna 2011.

STIZZE sa...

Hehe, tack tack. :)

Men nä, jag räknar med att åka på rejält med kränkningar på tävlingarna i 2011, men ha kul ändå! ;)

Fredde sa...

Jag beställde en -11 för två veckor sen och den skulle komma i mitten på mars så det är bra att vara ute i god tid! :)

/Fredde

STIZZE sa...

Åh fan, det låter läskigt... Vad beställde du?

Cannondales system var nere i torsdags så Patrik skulle ringa på måndag istället..

Fredde sa...

En Trail SL 3 29er USA-modell så jag får åka och hämta den själv. Annars hade jag såklart köpt av Patrik!

Gott nytt år!

/Fredde

STIZZE sa...

Ahaa, hoppas du kombinerar med en skönt cykelresa då! :)

Micheal Alexander sa...

Great post I would like to thank you for the efforts you have made in writing this interesting and knowledgeable article. Köpa motionscykel