onsdag 22 december 2010

Monarkstrul

Vilken hektisk dag det har varit. 10½ timmar fick jag ihop på jobbet, sen fick jag hjälp av farsan att frakta hem monarken. Väl hemma så var det dags att bege mig ut igen för att handla julklappar, mötte sen upp sambo när hon slutade jobbet ~20:30 och gick och handlade julmat. Väl hemma var klockan redan alldeles för mycket.

Jag slet upp monark paketet och började montera. Jag bytte direkt ut sadelstolpen till den justerbara sadelstolpen, det gick smidigt utan problem, däremot får jag inte på den lilla mojängen längst upp vilken man även fäster railsen från sadeln på.. Får titta mer på det imorrn. Nästa steg var styret som skulle på "styrstammen", det tog mig 20minuter innan jag insåg att jag var tvungen att benda upp den lite för att kunna få in styret, så efter totalt kanske 30 minuter satt styret på plats. Nästa steg var att dra på medföljande blåa monarkhandtag på styret, lättare sagt än gjort tills jag gick lös ordentligt med hårsprayen. Sen kapade jag nått buntband som suttit på vid transport, och kopplade in datorn/kåpan. Nästa steg var vikthållaren, alltså den där man förvarar vikterna medans de inte ligger i viktkorgen. När jag lossat på två skruvar märker jag att det inte går att dra på vikthållaren där manualen visar... jag får återkomma till detta senare och se hur fredrikw eller källis har fäst den, jag har säkert gjort nått fel även om jag är helt blind för att se vad det kan va för tillfället. Nästa steg blev vevlagret och här fastnade jag för kvällen. Det visade sig att monark inte skickat med rörstupen till vevlagret, så jag har bara gängor på ena sidan av vevlagret och då blir det ju inte så hett direkt.. Jag mailade Mattias om hur vi löser det smidigast... Jag läste på källis blogg att monark glömde hans "styrstam" när han beställde sin 874E stripped, men då skickade dom denna snabbt efter han kontaktat dom också.

Nåväl.. trist att inte få testa monarken ikväll, och det blir väl till nästa vecka tidigast som jag kommer igång, förutsatt att monark håller öppet nästa vecka så dom kan skicka den saknade delen!

Såhär ser monarken ut just nu, jag måste fåtag på det stora monark klistermärket som källis hade på sin bild, grymt snyggt var det! ;)
Det som alltså är kvar att montera är sadelhållare, sadel, vevlager, vevparti, kedja, pedaler och vikthållare. Sen antar jag att det kanske behövs ställas in lite detaljer här och där..

11 kommentarer:

jens sa...

sån där del till vevlagret ä möjligt att nån cykelhandlare kan ha liggandes som du kan få gratis eller för liten peng. nått de fått över när de monterat i nytt vevlager i nån hoj eller så

Per Kumlin sa...

Ha ha snart har alla en Monark. Jag undrar också varför de skickar med den gamla stolpen som nämnts. Det är trots allt ganska stora steg på den stolpen om man ska justera in noga, speciellt i höjdled.
Nu är det bara att börja köra hårt och skoningslöst. Körde själv ett väckningspass i morse på 20min i runt 340watt

Micke sa...

Den där stolpen är inte steglös. Vänstra vevlagerkoppen glömde monark packa i det paket jag rev upp i förrgår också, så packningen verkar vara lite si och så med.

Plocka en sadelstolpsklamma från nån gammal skotcykel bara. Ut och leta bland liken som står i cykelställen :)

STIZZE sa...

@Jens, jag har tyvärr inte tid att åka runt till cykelhandlare och försökta hitta nått som funkar, har heller inte ekonomin egentligen att betala extra för något som skall ingå. :\

@Tibert, riktigt dåligt att sadelklämman ska va så kass på en så dyr träningscykel. Jag ska se över om jag kan ta mig förbi biltema, behöver ändå en temporär sadel innan jag kan köpa något finare/skönare. Men den du länkade, det var alltså en sadel där sadelklämma ingick, och därför köpte du hela kitet?

Tråkigt med sadelstolpen också, jag hade inte hunnit reflektera över det innan du nämnde det. 2cm som varje steg är mycket både upp/ner och fram/bak, det kanske går att modda med lite välplanerad sågning mellan två hål, förhoppningsvis försvagar det inte stolpen för mkt. Annars blir det ny stolpe på sikt, trist.

Tack för alla länkar!

@Per, ja jag tycker också det är skumt. Ska kontrollera varför det blev så, vill ju självklart helst ha samma som mölleborn har.

@Micke, nej den är ju tyvärr inte det. Enda beskrivningen jag fick när jag beställde var dock "justerbar", så det är nog lite mitt fel också. Ska se om jag får byta. Hehe, nä jag är för ärlig för att sno andras tillhörigheter, även om det är lik som står och rostar.. :) Tiberts tips var hett

STIZZE sa...

Så, har rett ut delar av problemen med Mattias. Han lägger en beställning på nytt vevlager åt mig, hoppas det inte fastnar i julkaoset.. Angående sadelstolpen så är den finare varienten dyrare, men jg kunde lägga pengar imellan om jag ville och få den istället. Jag avvaktar och ser hur pass "fel" det blir med denna sadelstolpe, kanske köper ny vid senare tillfälle.

Klistermärken skulle han undersöka om det gick att fixa, och jag skickade bilder på vikthållaren och han höll med om att det såg skumt ut, vidarebefordrade frågan till Monark.

Jag har bra sug att kränka sig nu..

Per Kumlin sa...

Ha ha skit kostar den steglösa ännu mer än den vi har. Jag tror den vi har gick på nästan 3000 hutlösa spänn för en djävla dåligt ihopsat gjutjärnsbit. Man får ju en lätt fin karbonstolpe till en tredjedel av priset till en vikt av 1/20 del....;o)

Micke sa...

Ska du bara använda cykeln själv behöver du ingen steglös stolpe. Ställ in den du har bara så det blir rätt och kör på. Bild nedan på hur jag själv gjorde:

http://ormmicke.wordpress.com/2010/02/21/dagens-tc/

Åk till Pedalogerna och fråga om en vevlagerkopp och hälsa från mig. De där ligger i överflöd och skramlar i skrotlådor.

Undrar om du har breda eller smala vevpartiet förresten...

STIZZE sa...

@Per, 3000 spänn? jävlar.. jag fick min för en struntsumma jämfört med dom tusenlapparna, men det var både sponsrabatt + specialpris.

@Micke, okej.. jag får prova ordentligt innan jag ropar varg helt enkelt! Tack för tipset, jag avvaktar och ser vad Monark säger på måndag, har jag blivit återkopplad av deras säljare på måndag och sannolikt få ett nytt vevlager skickat samma dag.

Anonym sa...

Jasså kostar den icke-steglösa sadelstolpen 3000 kr. Jag köpte min på Cykloteket i slutet av mars i år för 3200 kr! fredrikw fick den nya sadelstolpen till sin 874E, så det känns konstigt att både Kumlin och Stizze fick den gamla stolpen.

Här kostar den nya stolpen 3125 kr inkl. moms:
http://www.medema.se/steglost-justerbar-sadelstolpe-p-1916-c-530.aspx
så Monark borde byta ut era utan extra kostnad.

/Tibert

Anonym sa...

3000:- för en sadelstolpe till en motionscykel får tom mig att himla med ögonen! Det är ju 10% av en ny Scalpel, jösses!
Mvh Lars

Johan Mölleborn sa...

Kul med Monark Stisse. Håller med om sadelstolpen. Sadelfästet är ett skämt.
/J