torsdag 9 december 2010

Cannondale - Scalpel Ultimate 2011



Den är så jävla snygg. Inte värd pengarna kanske, för mig, men fan va snygg den är.

Jag kommer inte köpa denna cykel, eller inte den här modellen iallafall. Jag har inte råd, och hade jag haft råd hade jag nog ändå inte köpt den, det är lite väl mycket pengar och någon slags verklighetsuppfattning har jag ändå. Men drömma tycker jag om, att tänka tanken är mycket spännande och räcker egentligen för mig. Hade jag suttit på en 30k+ lön hade jag säkert köpt något mellanting. Jag hade nog köpt en Scalpel 3 och bytt ut mycket själv och sålt av medföljande delar billigt, oanvända.

Om jag spinner vidare på "drömcykel" scenariot fast med mer realistiska tankar, fast ändå inte... Skulle det vara en Scalpel carbon ram, vilket alla scalpeler är år 2011. Och en värsting lefty i carbon och gröna detaljer. Det hade varit FSA K-Force sadelstolpe och styre, i grön lackering som ovanstående har på bilden. Det hade varit med Cannondale Hollowgram SiSl vevparti och resterande full Sram XX komponenter. Ett par "halvtunga" hållbara hjul för träning runt 1600-1700g, t.ex dom som följer med en scalpel 3:a, och ett par snorlätta hjul på ~1200g för tävlingar, hade nog räckt gott och väl även i en drömvärld.

Det hade varit min drömhoj. Tänker jag lite långsiktigt så kanske det är målet också, jag gillar tanken iallafall. Börja med en Scalpel 3 och när komponenter är utslitna efter något år eller två, köpa in en XX-grupp på rea från fjolårets upplaga, ett SiSl eller motsvarande parti och tävlingshjul.


Men skit i ovanstående tankar, dom är ganska irrelevanta i min situation just nu oavsett :) Något jag faktiskt är nyfiken på är vad jag skriver härnäst, vad tror ni om saken?

Hur mycket slits en cykel egentligen? Det är många tävlingscyklister som verkar köpa nya cyklar varje år, och det verkar även va en hel del som nästan bara tävlar på dom, och knappt tränar på dom heller. Många av dessa har självklart spons eller är det BARA dom med spons som gör såhär? Nu vet jag inte vad dessa cyklister har för inköpspriser på sina cyklar, men om jag tänker mig min egen situation och om jag skulle anamma detta betéende.. Det känns ju rätt trist att köpa en hoj för 50k, nästan bara använda den ett halvår på tävlingar och en del träningar, och sedan sälja den för 25k redan efter 6-7 månader? Självklart är det kul att få köpa ny hoj varje år, men är det ekonomiskt? Det kanske blir ekonomiskt eftersom man förhoppningsvis slipper alla typer av förslitningsreparationer, men jag tvivlar?

Det är ca 3500kr förlust per månad som den är använd, jag tvivlar starkt på att den redan blivit särskillt sliten. Ja, kanske har man slitit lite på lager, kedja, kassett och klingor, men byter man ut dessa så kommer man undan ganska bra ekonomiskt och har fortfarande en riktigt bra cykel. Jag menar, en fin cykel kan man fortfarande få 15k för efter 3 års användning, sätter man det då i en 3 års loop för varje cykel så hamnar vi på 25*3 = 75k hade man förlorat på att köpa nya cyklar. Att köra samma dyra cykel, men använda den i 3 år, är 35k förlust plus de drivlinor, lager etc man bytt under 3 års tid, och inte kommer detta kosta 40k? Och, hur mycket utvecklas cyklar egentligen från år till år? Om man äger en "värstinghoj", eller iallafall en hyfsat lätt cykel, så lär den kunna konkurrera jävligt bra i ett par/några år framöver också.

Nästa tanke. Hur länge kan man, om så är läget, tänka sig att köra på samma ram och dämpare, serva och reparera/byta ut de som slits, innan det Ekonomiskt, Konkurrenskraftigt och Pålitligt, blir ovärt att fortsätta köra på samma cykel? Nu tänker jag ur ett tävlingsperspektiv där man inte egentligen satsar på att bli bäst, men satsar på att kunna bli bra och känna 100% förtroende för att materialet INTE sinkar än.

14 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jag är rätt övertygad om att du kan köra en hoj jäkligt länge... Se bara till att serva dämpare och gaffel och hålla koll på ev länkagebussningar/lager och byta dom när det behövs.

Så länge du inte kraschar och tar hand om sakerna finns det ju egentligen inget som kan pajja, förutom lite lager, klingor och andra naturliga slitdelar. Klart som tusan att cyklister med hel, halv eller vilken del av spons dom har köper nytt varje år. Dom representerar ju ett visst märke och har nog vissa krav på sig att köra med nya saker (tror jag iaf).

Mina två ören...

STIZZE sa...

@Johan, ja jag misstänker det. Och får dom köpa en hoj för inköpspris vilket jag gissar kanske är 30k när den egentligen kostar 50-60k så är det ingen större förlust om dom kan sälja den för 25k.

Men du håller uppenbarligen med det jag menar med att vara trogen sin hoj och hålla sig till en ram några år framöver, om man inte har spons. Det får bli så. Tillsammans med den där mekkursen jag länkade förut så kan det nog bli en rolig historia också! Jag är ju riktigt jävla kass på mekandet som det är idag. ;)

fredrikw sa...

Jämför dig istället med oss som harvar runt på tävlingar som inte har någon sponsring annat än vår egen lön, vi byter knappast cyklar var eller ens vartannat år. Man spar också pengar på att inte leka sponsrad, alltså inte stirra sig blid på varumärkesreklamen utan se till prestanda kontra pris.

STIZZE sa...

@Fredrik, det var det jag ville höra. Jag kommer alltid va lite märkeskåt, men med bättre prestandaförståelse kanske den kan botas.

Anonym sa...

Jag har en 7 år gammal stålram på drygt 2 kilo med komponenter som matchar den åldern. Ska vi tävla? ;)

/Rippa

Mick sa...

Har nog den uppfattningen att om man trivs på sin cykel å tar hand om den väl så är det ingen orsak att byta till nytt varje år. Viktigaste är noa att se till att byta slitdelar nä det behövs man blir lätt less på krånglande växlar och dylikt som kanske bara beror på en dålig kedja och kasett, och blir man less så blir det lätt till att man börjar titta på nya cyklar. Så en billig del kan leda till en dyr affär.

STIZZE sa...

@Rippa, du har även 5+ watt/kg i bena också, vilket är fusk.

@Mick, aa.. den argumentationen köper jag. Gäller att ta hand om ge ordentlig vård och hålla koll på när det är dags för nya tusenlappar på slitdelar som inte är "roliga" att byta ut.

Anonym sa...

Det finns en hel del cyklister med olika sponsordealar. En vanlig sådan är väl att man lånar cykeln en säsong av sin LBS. Sen säljer LBS-en den beg och förlorar inte mycket mot inköpspris.
En kompis till mig kom 27.a på cykelvasan på en Gram från -97

//MTBiker

STIZZE sa...

@Eskil, Jag kom 26a på lida lopp med en HT från 1998! ... Motionsklass 2 av 3 varv dock ;)

Jonas l sa...

Visst är den snygg, men jag är tveksam för om det är så många som köper den för fullpris. Ju dyrare cyklar, ju större marginaler.

Sen din drömcykel verkade dyrare då du skulle ha ett extra hjulpar jämfört med Ultimaten. och FSA sadelstolpe och styre, varför? Ser faktiskt ingen som helst fördel med något av de, bara dyrt och rätt tungt.

fredrikw har en fin poäng, även om jag bytt mtb en gång om året det senaste är det tveksamt jag gör det till 2012. Att kolla runt, köpa rätt kan man tjäna mycket på. Behöver ju inte köpa XX utan X.0 fungerar troligen utmärkt med eller ens hålla sig till samma grupp.

Man lär klara sig länge på samma cykel om man servar och vårdar den bra, gäller bara att gilla sin cykel så.

P.s. Eskils kompis körde i elitklassen och hade likaväl kunnat köra på en ny Scott Scale om han velat

STIZZE sa...

@Jonas, nä jag kan också tänka mig att ytterst få som köper den, köper för fullpris. Dom flesta som köper cyklar själv tror jag drar en gräns på 50k om inte lägre.

Nä jag tror inte den är dyrare, en XX grupp kan man få för ~14k på rean, billiga FRM hjul kan man hitta för 5-6k som väger 1200g+ nånting, vevparti går nog att hitta för 4-5k beroende på hur kräsen man är och dämpare går väl för 10k+ nånting. Sadelstolpe och styre är väl nån tusing styck, nånstans på 70k är vi då, så fortfarande finns det marginal uppåt. Och sen har man en dämpare och en hel grupp komponenter + vevparti att sälja av också och få in några tusen.

Men som sagt det där var en drömpaketering, inget jag ska köpa i januari.

Jag tror på allt fredrik säger, vi har inte exakt samma värderingar dock, även ifall jag kommer försöka, är tvingad, att tänka mer ekonomiskt än vad jag gjort ifall inte gamla scalpelen blivit stulen. Just nu väljer jag dock bort alla andra märken än cannondale, känns inte som jag var klar med den cykeln.

Anonym sa...

Eskils kompis är även Jonas kompis.

/Eskil

Anonym sa...

Håller med Mick till 100%, behåll cykeln och byt slitdelar allt eftersom. Även på din nivå vore det ekonomiskt vansinne att byta cykel varje år, uppdatera den hellre lite då och då!

Du är ju sugen på en Scalpel igen och du vet ju att de är sjukt mkt billigare i USA. Jag var i Californien förra veckan men köpte ingen ny, jag väntar till april då jag åker till Las Vegas. Om du vill kan jag leta cykel eller prylar åt dig där, hör av dig bara. Min mailadress har du nog redan, om inte:
bermudainvest@aol.se
Mvh Lars

STIZZE sa...

@Lars, så kommer det bli, alltså en cykel, bytta delar vid slitage.

Jag vågar inte köpa i usa, usa-cyklarnas garantier gäller inte utanför usa har jag hört, dom har gjort om det där enligt någon på happy, minns inte vem. Sen har jag varit så himla nöjd med cykelspecialisten som återförsäljare med all hjälp och service jag fått därifrån, så jag värdesätter de extra tusenlapparna oavsett. Kanske någon gång om några år är det värt för mig att ta mig över gränserna, men inte just nu!