måndag 30 augusti 2010

Sthlm - Arboga, 13-14mil på mountainbike i lördags!

I lördags morse var det dags! Jag började med att försova mig då väckarklockan inte ringde, istället vaknade jag av mig själv kl 06:10 en lördag. :) Sen blev det en snabbdusch och ihop plock av cykelgrejerna, skippade frukosten. Jag cyklade till södra station och lyckades missa pendeltåget 07:15 med en minut, fick stå ca 30min och vänta. På perrongen fick jag en polare som gillade keith richards, svarta sockeplast och frågade en svart kille om han var en såndär black panther, det var.. trevligt. :)

Jag kom fram till Söderstälje och började min cykeltur kl 08:45 ungefär, jag började med att cykla fel ett par gånger och var lite osäker, men hyfsat snabbt var jag inne på gamla Strängnäs vägen. Denna vägen var skithäftig att cykla på, liten väg med fin natur, nästan inga bilar alls. Jag trampade på och milen gick. Jag blev omkörd av 7-8 sportbilar ett par gånger och hann ikapp dom vid flera parkeringar, det var 2st ferraris, 2st porschar, 1st mustang, 1st spygrön plasträser och ett par till fina bilar jag inte minns. Vid läggesta svängde jag upp mot mariefred och sedan in på gamla strängnäsvägen igen, här mötte jag en motorist i Hell's Angels som smattrade förbi i motsatt körfält. Jag mötte några landsvägscyklister som jag hälsade på, men inga i mitt eget körfält.

Utanför Strängnäs i något som hette Malmby stannade jag och tog en macka, en halv läsk och lite ahlgrens bilar. Efter ~5-10min paus cyklade jag vidare och hann hela vägen in i Strängnäs innan jag kom på att jag inte hade kartorna med mig. Jag cyklade tillbaks och dom låg vid fikabordet utanför macken, så här blev det en halvmil extra på distansen. Sen tuggade jag in mot stan igen och letade upp en park där det skulle vara motorcykelträff denna eftermiddag. Svärfar Per-Erik skulle åka hit och var påväg så jag tänkte överraska honom. Jag väntade totalt i ca 25minuter tills han kom, precis när jag hade gett upp och tänkte sätta mig upp på sadeln och trampa vidare. Det blev totalt ett stopp på ca 60min i Strängnäs innan det var dags att ge sig av. Per-Erik var förvånad att jag var där, att jag hade cyklat, och ännu mer när jag berätta att det var Arboga som var slutmålet.

Jag cyklade vidare och det gick förvånadsvärt fort mellan Strängnäs och Eskilstuna. På vägen kom jag ikapp en tempotävling med aerocyklar. Jag försökte hänga på först, men det var helt omöjligt. När jag tuffade runt i 30km/h var dom lätt uppe i 50-60km/h. När jag kom upp efter en lång stigning ropade en farbror efter mig, som hade kollat på alla cyklister som cyklade förbi, "du borde skaffa motor på den där". Han var tydligen inte imponerad av att jag inte hängde på i övriga tempocyklisters tempo, han verkade även tro att jag var med i tävlingen. :)

Mellan Kjula och Torshälla, vilket ligger strax nordöst om Eskilstuna mötte jag Johan och Fredrik som kom på cyklocross respektive lvg-cykel. Johan hade lovat mig via happymtb att guida sista biten till Arboga och det var mycket uppskattat. Jag var inte trött på något vis men det var skönt att slippa stanna och glo på kartor och känna sig osäker sista biten. Vi snackade nästan hela vägen och provade även varandras cyklar. Vilken skillnad det var att trampa på en lvg-cykel, rena barndansen jämfört med scalpelen på asfalt.

När vi kom fram till Arboga kom även Per-Erik inrullandes när vi stod utanför deras villa, vilken timing. Han bjöd in Johan och Fredrik och jag åkte lite före och plingade på och överraskade svärmor. Sen kom deras granne Magnus över samtidigt, så det blev fika med kaffe, saft, mackor och kakor. Det var verkligen jätteskönt att vara framme och roligt att grabbarna fick lite trevligt innan de skulle vidare! Ungefär en timme satt vi och snackade innan Johan och Fredrik rullade vidare, sen tog jag mig en välförtjänt dusch och en öl i soffan.

Totalt tog resan 7timmar, räknar man bort stoppet i strängnäs blev det 6h vilket är 23km/h som snittfart inkl 10-15 kartläsningsstopp. När jag cyklade med Johan och Fredrik, och höll samma fart som jag gjorde själv, låg vi mellan 27-33km/h på platten. Så jag tycker nog att jag cyklade ganska snabbt ändå för att vara på en fulldämpad mountainbike. Många tvivlade på hur det skulle gå för mig då jag aldrig kört distans innan, och nu gjorde det på mountainbike, men det där gick ju skitbra!

Dagarna efter nu så känns det lite i nacken och lite i låren, men så farligt var det inte. Det kan nog tänkas göras om, men.. Det vore roligare att göra det på lvg-cykel!

1 kommentar:

kejrin sa...

Så jävla bra babe!! :D