fredag 23 augusti 2013

Fisketider

Härliga tider är det, hösten är här och månen står full i skyn på kvällen. Då det nappar bäst var igår 19:00-20:00. Idag är det 19:22-20:22. I stockholms(tyresö) området iallafall.

Jag har fixat en app(som för allt annat nuförtiden..) för fiske och vilka dagar/tider som är bäst. Man har i stort sätt 4 perioder varje dygn där fiskar sannolikt nappar bättre än övrig tid. Just nu har vi en bra period på kvällen, på natten, på morgonen och mitt på dagen. Just nu mellan 19:22- 20:22, 01:27-3:27, 7:50-850 och 13:36-15:36. Sen visar den även när vi har fullmåne och "helt övertäckt" måne, då det nappar som bäst. 6:e, 7:e och 21 augusti var månadens bästa dagar.

Nästa månad har vi 4 bra nappardagar p.g.a månen. 5:e, 6:e, 19:e och 20:e september. Risken är stor att jag är ute och fiskar då! =)

Jag har faktiskt ganska bra streak senaste tiden. Förr har jag bara fått en enda fisk på kastspö, och då när jag var runt 12 år. Igår fick jag en aborre och hade en FET gädda på kroken men som släppte efter 40sekunders kämpande. Gången innan jag fiskade, i rättvik efter cykelvasan, fick jag två gäddor. Gången innan dess i veckan innan fick jag 3 abborrar och 1 gädda, samt tappade en gädda. Gången innan dess fick jag ingenting. Men gången innan DESS fick jag en gädda.

Så jag har ganska bra flyt just nu med fisket. Min "hemlighet" verkar vara spinnare då jag kastat mer sked men fått mest på spinnare. Spinnare ger ju bättre möjlighet för både gädda och abborre också, och roligast är ju att få åka hem och bara haft nånting, vad som helst, på kroken.

Kastade bort två spinnare igår, bland annat draget som gett mig 5 fiskar, så jag ska till hisport i sickla och köpa 5-6 nya drag till fiskelådan. Det blir nog mest spinnare.


Inga kommentarer: