tisdag 27 mars 2012

I'm back!

Vilken jävla cykeldag det blev, helt underbart! Världens vårdag, så jag gav mig fan på att hinna till snäckan till 18:00:00 då rundan skulle börja. Landsväg alltså, och jag hade självklart tänkt att prova zipparna på första riktiga "lång" rundan, och i högre hastigheter då vi skulle köra klunga.

Så jag stämplade ut kl 16:00 från jobbet och åkte hem. Bytte om och slängde mig på SuperX'en, svängde för concept store och fick hjälp att justera gaffeln då den vibrerade en del vid inbromsningar. Ricky behövde 2minuter och resultatet blev svinbra, han har en jävla finkänsla för mekning den grabben, något långt ifrån alla mekaniker har.

Sen drog jag iväg mot huddinge, cyklandes såklart. Det är en bit dit, strax under 2mil ungefär så man hinner bli väl uppvärmd. Jag lyckades till och med vara 10minuter tidig vilket var skönt så jag gled in på pressbyrån och köpte mig en snickers då jag tänkte att jag kan behöva den extra energin när det skall cyklas med riktigt starka gubbar.

Efter 10minuter var vi 5 cyklister som rullade iväg, och efter några kilometer fick vi påhäng av två till så vi blev totalt 7st. 41km/h snittade vi till jordbro, och jag var inte ens i närheten av trött, det gick verkligen över förväntan. Jag tog mina förningar, men jag gick taktiskt, eller man kan även kalla det smart, åt sidan innan jag hann bli allt för trött. Jag tror faktiskt att jag hittade en bra känsla att kliva åt sidan med, annars brukar jag passera den där känslan och om tempot höjs så har jag då ibland svårt att hänga med på rulle så även förningen efter min blir riktigt tung med att täppa lucka etc.

I mitten av rundan så gick snittet ned lite men det var nog i backarna söder om tungelsta, vi avslutade starkt med 39km/h igen och totalen blev 38.1km/h i snitt på 50km. Det är bara mars och vi har precis börjat cykla ute ordentligt med lvg-hojarna, det här kommer bara bli bättre.

Och vad roligt det var att cykla idag, fyfan vad jag är glad! Efter en sånhär runda går det inte att vara nått annat är övernöjd. Högt snitt, jag var med och drog och hittade en ny nivå att lägga mig på ansträningsmässigt och jag var aldrig nära på att bli avhängd.

Och förresten, fan vad bra zipparna går när man kommer upp i fart. De känns mer stabila med vinden i sig och jag kanske bara inbillar mig, men jag tyckte verkligen att det kändes att vindmotståndet var lägre. Utväxlingen som är för cykelcross var dock ingen höjdare, jag var uppe på tyngsta växel flera gånger och var på väg att trampa ur. Som tur var kunde jag ta rygg och huka mig ner istället för att hänga med bra.


MUMMA! Nu längtar jag till nästa runda, det kanske blir en tradition att åka till snäckan varje tisdag framöver? ;) Ett par gånger till lär det iallafall bli, riktigt härligt att få trampa ur benen.

DT visar stolt upp snäckan-tröjan innan start
En punka råkade vi ut för, det blev min enda chans att dricka ur vattenflaskan som jag hade på ryggen. Jag har fortfarande inte monterat mina flaskhållare än ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm, det var riktigt härligt. Var i något slags endorfinrus resten av kvällen. :-)

//DT

STIZZE sa...

Det är jag fortfarande :)