tisdag 25 juni 2013

Kanske köra en klassiker?

Jag börjar bli gubbe, ett år kvar sedan i tisdags för en vecka sedan. 51 veckor kvar alltså av mitt LIV, sen är det ju över såklart.

Jag har funderat lite på det där med att göra en klassiker som så många verkar göra. Mest verkar det vara lite halvdanna motionärer, eller rättare sagt motionärer. Det som lockar mig mest är variationen med olika sporter och olika fokus beroende på vart man är på året. Problemet för mig är dock att jag inte riktigt kunnat släppa taget om cyklingen när jag tidigare funderat på det.

Men nu har jag kört vätternrundan och förutom vasaloppet så tror jag att klassikern är en baggis. Jag är sämst på att springa och springer aldrig, men lidingöloppet.. löpning... kan det vara så jobbigt ifall man inte satsar på en tid? Jag har liksom svårt att tro det, förutom att jag fattar att benen kommer vara totalstumma redan efter 300m. Det där med att lida skrämmer mig inte, och när jag sprang den där milen en enskild gång hade jag nog kunnat springa rätt mycket längre om jag velat. Snabbt hade det inte gått, men fram hade jag tagit mig, det gick fortfarande inte att jämföra med hur jag verkligen LIDER i sadeln på exempelvis tävlingar över 4h. För att inte tala om vättern förra helgen.

Och simingen, ja även där är jag vrålkass. Men enligt en bekant är den enkel, och jag skulle isåfall bara simma i lugn och ro utan att bry mig om tid. Ta mig fram.

Låter lite udda kanske, men jag tycker det finns en charm i det också.


En annan sak som jag funderat på redan sen förra året, var om jag skulle prova på det där med triathlon. En sport med tre sporter i sig, varav två som jag är vrålkass på och en tredje som jag är medioker på. Låter väl helt perfekt???

I korta perspektivet så kommer jag försöka fåtag på en våtdräkt och simma vansbrosimmet om 1½ vecka. Jag har aldrig simmat över 1km, vad jag vet, innan så hur jag fixat 3km har jag ingen aning om. Men det är väl kul, kanske? Så får vi se hur det blir efter det angående triathlon osv...

Ett vasalopp till vintern ser jag fram emot, stugan uppe i orsa kommer vara klar tills dess med badrum, kök, sängar och soffa.


Men lugn. Jag kommer inte sluta med cykling. Det här blir nog bara nått på sidan.. Om det blir nått.. =)

1 kommentar:

Anonym sa...

Fick samma ryck och anmälde mig till Vansbro igår. Och, wiggleade hem en våtdräkt i samma veva... Hur svårt kan det vara liksom?
Plats i bil finns troligen från Sthlm om du är intresserad av samåkning.
// Luke @ happymtb