fredag 5 juli 2013

Tredje passet i rad ikväll!

Nu är jag igång igen, jag drog på mig en rejäl förkylning som vägrat släppa sedan Vättern. 18 dagar utan cykling blev det men nu är jag äntligen frisk igen.

Tempo + Sickla Triatlon
Körde ett prova-på pass i onsdags med tempo från Tyresö - Sickla Strand där det är triatlon tävling varje onsdag. Det var en bisarr upplevelse att se det kryllandes av våtdräkter och cyklar precis överallt vid den ytterst lilla badstranden. Det var riktigt kul att titta och jag var jättesugen på att delta, men glad att jag nu har sett en tävling innan jag faktiskt anmäler mig för en.

Alla startade på land, vid signal sprang de ner i vattnet och hade en jävla fart redan från stnästan halvvägs av de där 800m(?) så hade de sista kommit ca 50m. Det blev dock enorma "köer" i vattnet och trångt, mycket likt ett mtb-långlopp vid första stigpartierna. Och de långsammaste såg ut att cykla bröstsim i väldigt lugnt tempo, precis så att de inte sjunker ungefär.

När de första kom in för byte till cykel blev det mycket spännande att se hur de faktiskt gör. Jag har youtube:at dessa "transitions" och har(hade) redan min taktik färdig, men nu har den nog förbättrats lite. De flesta taktikerna var faktiskt, riktigt dåliga då de flesta inte verkar ha en riktig plan. Men jag blev imponerad av kille nummer 3 upp ur vattnet som var ÖVERLÄGSET snabbast i detta segment, han tog säkert halva tiden på sig jämfört med kille nummer 1 och 2 upp ur vattnet, även fast de var generellt snabba jämfört med resterande delar av fältet.

Hans taktik var:
1. Knäppa upp våtdräkten springandes
2. Ta av glasögon och sim-mössa
3. Dra av sig överdelen på våtdräkten springandes, och släppte glasögon/mössa i ena ärmen när han tog av sig den.
4. Han stannade vid cykeln samtidigt som han drog ner våtdräkten ner till knäna med händerna
Nästa steg var där han verkligen tjänade tid jämfört med konkurrenterna, och faktiskt var snabbare än den taktik jag youtube:at mig fram till.
5. Samtidigt som han stod och trampade ur sig dräkten med enbart benen, tog han på sig glasögon och hjälm.
6. Inte förrän han var klar med glasögon/hjälm, så drog han av den sista delen av våtdräkten(över hälarna) med händerna. Och när denna var av så var han klar, och började springa med cykeln.
7. Hoppade upp på cykeln
8. Satte fötterna på skorna, som satt fast i pedalerna.
9. Började trampa/cykla i uppförsbacken upp från Sickla Strand.
10. Nästa steg såg jag inte, men nästa del är att stoppa i fötterna i skorna och spänna fast sig när han fått upp fart på cykeln, rullandes i hög fart på lämpligt ställe.

Steg 5 var alltså det han skiljde sig på, han tog av sig våtdräkten nästan helt parallellt med att han satte på sig glasögon och hjälm. Detta innebar att han sparade in HELA den tiden det tog att ta på sig glasögon och hjälm jämfört med sina konkurrenter, det enda han kunde gjort bättre var att lyckas ta av våtdräkten HELT med benen/fötterna samtidigt som han tog på sig glasögon/mössa, men då snackar vi om 1sek snabbare enbart då han kom så långt parallellt. Från att han stannade vid sin cykel tills han började springa iväg med den, tog max 5 sekunder, många tog längre tid på sig att bara ta av sig våtdräkten. Han var otroligt snabb och koordinerad. Hans ombyte var dubbelt så snabb som sina snabbaste konkurrent.

Efter att jag stått still och tittat i 5-10 minuter cyklade jag iväg, tempo hem mot Tyresö var planen. Med en Specialized Concept Store-påse hållandes i handen som tog mycket vind, trodde jag ändå att jag skulle vara snabb, och lite kul skulle det vara att jämföra mig med andra på tempo-etappen, halva deras sträcka skulle vi cykla tillsammans i alla fall.

Jag hade 20m lucka till en kille framför mig som såg snabb ut och hade en riktig tempo/triatlon Och han visade sig vara snabb för jag slet ordentligt och kunde inte komma ikapp, knappade in till 10m som bäst men när vi nådde älta tappade jag honom lite och släppte iväg han till 100m försprång vid rondellen i älta. Vi körde om 3-4st och ingen kom ikapp oss. Men hårda grabbar är det som håller på med den här sporten helt klart!

Så två tempo-etapper på 15km blev det för min del denna dag. Jag är inte i form men jag fick inga sjuk-vibbar vilket jag var mycket glad över.


Cykling till Årsta havsbad + löpning
När jag vaknade upp igår så hade jag fortfarande inga nya sjuk-vibbar vilket bekräftade att jag är frisk igen. Mycket lättad av det så tänkte jag på nästa cykelrunda direkt.

Det blev att jag tänkte cykla ut till Årsta havsbad, och eftersom jag bor närmare söderut än tidigare när vi bodde i sickla, skarvade jag på med kuperade vissvass-rundan. Detta blev första rundan med mina nya tempo-pinnar som jag inhandlade på Specialized Concept Store dagen innan. Det var både läskigt, hjälpande och stjälpande visade det sig.

Det var svårt att lära sig hur jag skulle använda dessa effektivt eftersom jag inte kan växla med dom. Jag litade inte heller på dom fullt ut så jag vågade inte ta i så jag sprack när jag höll i dom. Detta resulterade till att jag ofta satt med för hög eller snarare oftare med för låg kadens. Det innebar också att jag inte cyklade så energi-effektivt. Ju längre rundan gick desto mer vågade jag ta i pinnarna, och jag märkte mot slutet av rundan att man kan hålla ordentligt och trycka "ner" sig vilket gav rundtrampet en ordentlig boost. Bara detta måste hjälpa en hel del. Men för min del så verkar det bara effektivt i de sträckor där det uppenbart inte behövs växlas och man redan fått i rätt kadens.

Jag gav mig på ett strava försök på åvavägen men det blåste inte som klart.se hade förutspått att det skulle, jag fick sida-mot längst hela etappen. Snittade 36.5km/h och körde ca 90sek sämre än mitt förra rekord. Men jag tog heller inte i lika mycket i och med invänjningen av tempo-pinnarna. Rekordet som Andreas har tagit, som jag en gång hade(på 37.4km/h), är 41.3km/h. Daniel har 41.1km/h. Jag tror inte att jag kommer kunna matcha dom tiderna denna sommar, det skulle innebära att jag skulle behöva trycka 330w i 16.5 minuter för att tangera deras rekord vilket inte alls är realistiskt för mig.

Sen vidare ut mot Årsta havsbad och Västerhaninge där jag tiggde lite påfyllning av flaskan. Cyklade sen hem via Dalarövägen, Brandbergen och Vendelsö. Tänkte ge mig på ett strava-segment i mina hoods på vägen igenom trollbäckens villaområde men jag körde fel redan från början så det blev inget.

När jag kom hem bytte jag om och drog ut på en löprunda, en kort sådan. 8min 39sek sprang jag 1.63km på. Jag började de första 2 minuterna i bra tempo, men pulsen var enorm och benen skrek. Så jag fick till och med gå i 15sekunder innan jag kunde fortsätta, då i mycket lugnare tempo. Det är ganska kuperat i området och första biten gick nedåt, hädanefter var det mest uppför så snabbt gick det verkligen inte, vill nog inte räkna ut vad jag skulle sprungit i det tempot på en mil. ;) Mitt enda försök på milen sen tidigare är 59min 51 sek om jag minns rätt. Jag har ALDRIG löptränat i hela mitt liv. Förutom någon enstaka 400-800m träning med hockeylaget i unga tonåren.

Stretchade sedan vader, baksida, framsida lår och ljumskar vilken gjorde susen för dagen efter, idag. Känner av löpnings-musklernas ansträngning igår men mest är det faktiskt axlar och nacke från tempo-pinnarna som känns, kanske för att jag inte stretchade dom, eller inte.

Idag åker vi till Orsa/Skattungbyn. Vi har hus och kattvakt som kommer bo här under tiden, och jag ska ta med mig cykeln! Jag har velat cykla en sträcka i 3 år nu som går mellan Bjursås och Skattungbyn där vi har stugan. Vägen kallas "Ingelsvägen" av oss icke boende i området men jag tror att det kan vara rätt benämning, det är vägen som skyltas "Ingels" från "stora vägen" i slutet av bjursås. Sträckan till skattungbyn är 67km och magisk de första 55km ungefär, mitt ute i "ingenstans" med skog till höger och vänster går en slingrig väg med få bilar på sig. Den sista biten är idyllisk för dalarna. Röda stugor, slingriga vägar, häftig utsikt. Första delen av sträckan har riktigt härliga stigningar och jäääättelånga nedförsbackar, det kommer bli så jävla ballt!

Och sen får vi se hur det blir mer med träningen. Jag har tänkt komma igång ordentligt med simning, löpning, cykling med start kommande dagar i Skattungbyn. Jag ska undersöka om det går att efteranmäla sig till vansbrosimmet på söndagen, om inte kanske jag åker långloppet i Rättvik på söndagen. Det kanske även blir en vända på siljan runt-banan, om jag lyckas hitta gpx-filen för rundan. Och jag ska försöka simma i älven vid stugan med våtdräkten. Och all cykling hädanefter kommer sluta med ca 10min löpning hädanefter.

Men fokus kommer alltid ligga på cyklingen i min träning oavsett. Simningen och löpningen kommer förmodligen bara bli något jag ska försöka ta mig igenom och bara nå en låg acceptansnivå på. Men jag vill få ett OK löpsteg och lära mig att crawla.


Så, det är mina senaste dagar här och planen framöver! Jag tar med mig datorn till orsa/skattungbyn men är inte säker på om det blir nått bloggande, mottagningen på mobilen(internet) är riktigt kass däruppe tyvärr.

Startsignalen där de första tar steget ner i vattnet
Väl i vattnet blev det trångt
 Folk byter om innan tävlingen och gör sina "transition" platser redo
 Min cykelcross blev en tempohoj
 Och ute i riktig tempo-terräng på väg till åvavägen
Påväg mot Årsta havsbad!














Sträckan jag ska cykla ikväll!

Inga kommentarer: