torsdag 25 juli 2013

Crawl träning

Idag så åkte vi och badade i skrubba, fin badstrand. Mycket småbarn, långgrunt men gott med plats i vattnet och på sandstranden.

Jag tog med mig mina glasögon och näsklämma och tänkte öva lite crawl med huvudet under vattnet, fokus på att få till andningen och att lägga ner näsa/mun i vattnet. Det gick lite sisådär faktiskt.

Jag provade många olika variationer. Hålla  andan länge, det funkade skitbra när jag var fräsh, men när jag började få puls efter ett tag så funkade det riktigt dåligt. Så jag försökte försökte var tredje simtag, men tanken var att blåsa ut och dra in luft på samma sida, vilket var väldigt svårt. Det blev att jag blåste ut på ena sidan, vände huvudet med nästa simtag och drog in luft där. Ibland lyckades jag med att blåsa ut och dra in på samma så det var svårt att få kontinuitet i detta. Ibland så blåste jag ut på samma sida varje gång medans jag ibland bytte sida helt med tanke på hur det gick.

Jag ska nog spendera lite tid på youtube och crawl-teknik. Både själva simtagen samt andningen. Jag märkte en stor skillnad när man kunde ha huvudet längst fram i fören hela tiden som bröt vattnet, jämfört med att ha huvudet längre upp. Det kändes då som att bakre delen av kroppen lekte ankare och bromsade upp.

15minuter teknik-träning blev det iallafall, jag är rätt mör i armarna idag från igår så det fick räcka. Längre var helt enkelt inte roligt så då får det räcka. Lite mer erfarenhet hann jag dock få.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du blåser ut under vattnet. Och andas alltså bara in när du vrider upp huvudet.

/DE