torsdag 13 december 2012

Jättesvårt att gå upp på mornarna..

Det har blivit väldigt mycket svårare sedan vi flyttade. Jag sover jättebra om nätterna, djupt och hela nätterna. Men när jag vaknar är jag alltid jättetrött, inte alls samma "pigga" vaknande som förut. Och jag vet inte riktigt vad det beror på heller.

Jag har försökt att gå och lägga mig tidigare runt kl 21:30 ett par kvällar. Men jag är precis lika trött när jag vaknar runt 6-7 ändå, och ligger ofta och snoozar i sängen till 7:30-8:00.

Flera kvällar har jag tänkt att jag ska cykla till jobbet, men när jag vaknar finns det inte på kartan.

Att det är rejält mycket kallare i huset än lägenheten var kan ha nånting med saken att göra, att det psykologiskt gör det svårare att gå upp på morgonen då det är så varmt och skönt under täcket och kallt utanför.

Luftvärmepumpen som gör det stora arbetet med att värma upp huset sitter i vardagsrummet och sovrummet är i andra änden av huset och sovrumsdörren är nästan stängd. Vi har även laminatgolv i sovrummet och i hallen, vilket innebär att det inte håller värme lika bra som riktigt trägolv som vi hade i lägenheten.

De dagar jag inte funderar på cykelpendling, har jag nästan varje kväll och morgon funderat på att komma iväg tidigare till jobbet. Med en halvtimme längre restid dörr-till-dörr borde jag gå upp en halvtimme tidigare än vanligt, plus att jag vill vara där tidigt. Men det ger som sagt bakslag varje morgon, med extra snooze-tid.

En gång har jag varit på  jobbet kl 7. Normal arbetstid startar 8, men jag har flex som tur är... irriterande är det.

Några grejer jag ska försöka bättra på..
1. Sänglampa att tända vid sängen så man får vakna upp i svagt ljus istället för beckmörker eller glödlampan som hänger i taket utan skärm och mördar ögonen när man tänder den, samt att man behöver gå upp för att tända den.
2. Få till bättre värme i huset och golvet.
3. Få tag på kläderna lättare när jag vaknar


3 kommentarer:

Fritz sa...

Hallå,

Inget konstigt alls faktiskt, Våra kroppar skriker efter D-vitamin speciellt efter den sommaren vi hade i år + att nu är vi inne i den mörkaste perioden av året.

Nu är ju inte det säkert att det här den 100% förklaringen, men piggare kommer du bli om du börjar peta i dig lite d-vitamin, det kan jag nästan garantera.

Mvh
Fritz / cykelbloggar

Anonym sa...

Hallå,

Det är faktiskt vinter o mörkt vilket vi alla känner av, särskilt på morgnarna. Fortsätt o lägg dig tidigare så ger det lite bättre resultat på sikt. Fritz nämnde D-vitamin som vi får av att vara ute i ljuset bland annat.Man blir tröttare av värme i huset och sover inte bättre, bättre med svalare temp. Det blir snart bättre:)

Anonym sa...

Man up och få röven ur sängen, det är väl lite tonårsvarning på att snooza en timme eller;-)

Mvh Lars