torsdag 25 november 2010

CycloCross runda ikväll!

Idag var det dags för lite cyclocross. Jag har varit förkyld ett tag och inte riktigt vågat mig på att träna nått då det sista jag vill är att dras med en långvarig förkylning eller värre. Men idag var det dags, jag blev sugen runt 16:00 tiden och postade en happy-tråd, Johan(Black Planet på Happymtb) var inte långsam på att svara och 18:45 vid HBB bestämdes.

Det blev ca 2.5h cykling med inslag av jogging, gång och släpande. Även slajdande i snön, tonvis med framhjuls släpp och en riiiiktigt spännande bakhjulssläpp. Det var inte särskillt halt idag, men nedtrampad snö som fryst i fotspårsmönster och förargligt att cykla i, inga däck hanterar det. På tal om däck så funkar mina Continental Speed King utomordentligt hittills, har inte märkt av minsta behov av dubbdäck och dessa rensar snön rätt bra. Men när det blir för mycket av det goda funkar nog inga däck, särskillt inte dubb, dom funkar bara på ren is och är kassa på resterande underlag.

Johan beskriver geografin för dagens runda som, hhb-hellas-skjutbanan-erstaviken-älta-tyresö-älta-flaten-bagis-home. Det låter rätt även om jag inte har full koll. "Tyresö-Älta" är nog en överdrift för ute i tyresö var vi aldrig, men resten stämmer bra.

Vägarna mellan skjutbanan efter hellas och erstavik var jättefint plogade, det var bitvis som att cykla på asfalt, tittar man noga på bilden så ser man detta. Riktigt roligt men oerhört tungt då mina lungor inte alls var med mig ikväll på dessa partier.

Här har min cykel dykt ner i snön och hjulen vägrade snurra mer, det var riktigt djupt med snö bitvis!

Här står Johans focus och posar i gassande sol vid flatenbadets sandstrand
Och så en avslutande bild på brygg-bron över ältasjön, riktigt läskigt att cykla här, att välja mittenspår var att köpa biljett till en isvak, enda alternativen var att ta vänsterspår i snön ca 1-2dm från vattenkanten, eller att ligga i högerspår och slå i räcket med styret hela tiden..

1 kommentar:

Anonym sa...

dubbdäck är BRA, oavsett vad du säger för du har inte provat. Köp det innan du ramlar o bryter ngt.

Ronnie