fredag 6 juli 2012

Tips för den motionären inför Cykelvasan!

En tråd på HappyMTB kom upp med de vanliga frågorna inför ett lopp där en motionär eller kanske inte ens det, är lite vilsen för hur de bör träna inför en liknande cykelutmaning. Jag svarade som jag brukar, lite allmänt, trevligt och så gott jag kan på ett enkelt sätt.

För den inbitne och kunniga på ämnet, hittar man snabbt lite svängande fakta och oställda frågor. Men för den icke kunniga motionären eller nybörjaren, tycker jag själv att jag lade svaret på rätt nivå.

Uppskatta din tävlingstid. Träna lika långt, och lika hårt, minst en gång i veckan fram till start. Där i mellan satsar du på kortare pass på nån timme med högre tempo. Sen kan du även köra något pass där du kör i lite naturliga intervall-pass, leta upp den svåraste terrängen du har, den kommer ge dig en naturlig intervall där du står på där du kan hela tiden, medans att terrängen stoppar dig lite då och då från att trampa. På så vis får du uthållighet jämfört med tävlingstempo, tröskelträning, mitokondrie/mjölksyratålighet samt teknikträning.

På cykelvasan kommer det vara mycket grusvägar och dylikt, lätt terräng. Inte så farligt med uppför/nedför även om det finns partier och backar under banans gång. Satsa på att vara stark i bålen så du slipper få ont i ryggen, satsa på att vara uthållig över en längre tid(tävlingstiden) och sedan så konditionsstark du kan bli på den korta tiden som är kvar.


Lägg träningstillfällena på en vettig nivå, så att du kan hålla takten varje vecka ända fram till start. Det är sämre att köra ett pass för mkt i veckan och sen få uppehåll 10dar under sista månaden inför tävling för att du saknar motivation eller blir sjuk, än att köra en dag mindre i veckan och hålla dig stark utan långa viloperioder.


Angående cykeln så funkar den fint. Byt dock däck, jag skulle rekommendera furious fred 2.25" bak och kanske Rocket Ron 2.25" fram. Eller om du påstår vara en kurv-kung, att köra furious fred 2.25" både fram och bak. Conti Race King funkar ungefär lika bra som furious fred, men är lite mer punkasäkra.


Lycka till, jag ska också köra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för en bra text !!!