torsdag 13 juni 2013

Sista "hårda" passet innan vättern

Ja igår gick det av, sista "hårda" passet innan vättern. Tanken var att det bara delvis skulle var hårt, och delvis väldigt lätt. Det blev hårt i exakt 57 sekunder, 1 sekund från KOM på Brakmarsbacken/vägen på vissvass-rundan.

När jag kom in i vissvass-backen fick jag i fel växel, en för tung, försökte växla ner men tappade momentet HELT vilket man gör i den branta stigningen. Cykeln stannade nästan upp helt och jag såg mitt personliga rekord som jag hoppats på(skulle aldrig fixa KOM här som hasse mård innehåller..) och mitt mentala jag slängde in handduken, växlade ner ännu ett snäpp och sniglade upp för backen.

Nådde ett mental-low och kunde inte ösa på alls även fast jag försökte peppa mig inför åvavägen. När jag väl var där öste jag på, i ca 15sekunder innan tankarna hamnade på annat och jag glömde bort att ösa. En minut hann gå och jag började ösa igen, tappade återigen fokus och tänkte på annat och tappade fart och puls. Gav upp 5minuter in på rundan och cyklade bara på med ett jämnhårt tempo som långt ifrån skulle ge mig ett KOM. Motvinden hjälpte inte heller, det stod 4ms rak motvind innan jag drog ut men den kändes som mer. Ingen ben-sensation med andra ord. I mål kom jag på 21minuter, personliga rekordet och mitt gamla KOM ligger på 18min där. Andreas och Daniel har nu båda spöat det och ligger 5sekunder ifrån varann på 16minuter nånting. Danne hade visst 4.2w/kg när han tog sitt personliga rekord där. Om vi skulle simplifiera det och räkna bort vikt-skillnader oss i mellan och rundans kupering, skulle det innebära ungefär 315w för mig. Det fixar jag aldrig.

Sen så vevade jag på hemåt, stod på till och från men generellt så blev det en ganska lugn runda. Jag tror att jag hade benen med mig dock, men mentalt var jag inte förberedd på att lida. Jag var förberedd på en "lugn runda med några intervaller" vilket i verkligheten är hårdare än det låter för ju lugnare man kör i mellan intervallerna, desto mer förväntningar har man på sig på intervallerna.

Jaja. 45km cyklat iallafall och en förbättrad andra plats på Brakmarsbacken får jag vara nöjd med. Förbättrade min egen tid från 60sek till 57sek trots dåligt växelval, och var bara 1sek ifrån att tangera Andreas KOM.

Jag var även på Specialized Concept Store och inhandlade lite liquids till vättern och långlopp. Hämtade upp mina nya kläder också som nu kommit! Jag tycker att de blev riktigt bra, stilrena, inte för mycket plåtter. Och svarta, det är min melodi =)