måndag 3 juni 2013

[TÄVLING] Nya Långa Lugnet

Fredag och lördag innan söndagens tävlingen cyklade jag downhill i Järvsö, så kroppen var allt annat än utvilad för ett långlopp. Vi tog det hyfsat lugnt då vi hade nybörjare och barn med oss så det blev inte så många omgångar i ett enda svep hela vägen ner för backen. Men efter två dar så kände jag av i överkroppen att jag var lite sliten, värst kändes det på tävlingsmorgonen.


Tävlingsdagen
Vi gick upp vid 7-tiden i järvsö, packade i ordning och åt frukost innan vi rullade iväg mot falun. 2h30min bildfärd hade vi, kom fram till campingen vid lugnet där föräldrar och min brors familj fanns. Åt lite kyckling med ris och bytte om. Det var ganska bra tajming tidsmässigt då vi hann upp till startfållorna i helt ok tid. Jag fick lägga min cykel i tredje led i tredje fållan.

Banan
De hade fått göra om banan p.g.a problem med markägaren strax inpå tävlingen så informationen på hemsidan stämde inte. Det skulle fortfarande vara tre loopar men hur långa dessa var eller hur de skulle se ut hade jag ingen aning om. I startfållan fick jag höra att de första 18km skulle vara på grusväg, och så var det. Det var bara att lägga i storklingan, trycka upp smärtgränsen i himlen och hänga med. Sen började banan "på riktigt", det blandat med skog och grusväg, mer grusväg totalt sätt än jag minns något annat lopp. Samtidigt var det bra skogsterräng. Men det som utmärkte banan mest av all var alla backar. Både uppför och nedför, hela tiden utan stopp. Det pratades om att det var 1000 höjdmeter totalt vilket är en del, samtidigt så kändes det nästan som mer.

Tävlingen
Jag startade ganska bra, la mig på en bra smärttröskel över min nivå precis som det ska vara i början vilket jag var nöjd med. Men tyvärr så gick min klunga av strax framför mig och jag hamnade i en gruppetto utan starkt folk att dra i. Jag fick därför dra alldeles för mycket på de första 18km men kunde ändå hålla gruppen framför i synfältet ca 50m framför. Det kändes väldigt surt, och när andra gick upp gick farten ner fort och blev lite ryckigt, tyvärr så brände jag alldeles för mycket energi tidigt i loppet p.g.a detta.

Efter ungefär en timme i sadeln så började jag känna mig sliten, och när jag tittade ner på klockan första gången och förväntade mig varvning på andra varvet när som helst stod den bara på 1h20min och det var en bit kvar till varvning. Kroppen var rejält sliten och jag hade ställt brain-funktionen alldeles för hårt på epic:en, ryggen smärtade och var i stort sett redan helt slut halvvägs in på loppet vilket är riktigt illa.

Jag höll i så gott jag kunde men började redan under andra varvet tappa lite placeringar, kände mig så slut så 5min innan varvning funderade jag på att kliva av, att jag ändå inte skulle kunna hålla tempo hela loppet. Men jag höll i och när jag kom för varvning så var det ett grymt skönt hopp som jag samlade mental styrka i, riktigt kul att få hoppa med cykeln, inspirerat från järvsö.

Så jag paddlade på vid varvningen och tog mig ut på sista loopen. Denna gick absolut segast för mig, ryggen kändes som kalops och jag fick inte ner kraft i benen, samtidigt så hade jag fått in en buske i kassetten som gjorde att kedjan hoppade upp och ner hela tiden på de mellersta dreven vilket är de jag använder mest. Jag fick ur det mesta av den och passade på att sätta bakdämparen på helt öppen bak, blev hur skönt som helst helt plötsligt..

Men jag höll i även om jag tappade fler placeringar på sista loopen, benen kändes starkare än ryggen men kraften ville inte gå ner och det mentala från ryggen satte sina spår.

Resultat
Jag kom i mål på 2:50:37 vilket var 00:42:23 efter Mathias Wengelin som vann en soloseger idag. Det är inte världens bästa tid på en så kort bana men med tanke på hur lite rulle jag fick åka både på första delen och hur utslagsgivande backarna var så är jag nöjd med den tiden.

Bilder

Startfållan framför mig
Min startfålla och de bakom mig
Ronnie vid målgång
Första gången jag körde med gps, vilket mest var jobbigt halvvägs in i tävlingen att kunna titta på hur kort man cyklat när ryggen redan var i bitar..

Inga kommentarer: