måndag 10 juni 2013

[Tävling] Lida Loop

Dagen innan rejset så var vi med Karins föräldrar på Tyresö Bike Show vid tyresö slott. Svärfar Per-Erik ställde ut sin hemmabyggda Harley Davidsson chopper och vi svamlade runt i solen några timmar vid vattnet. Nån vinst blev det inte och inga andra, tredje pris delades ut. Men när vi skulle åka hem blev han kontaktad av en reporter från BigTwin, en stor motorcykeltidning, som ville göra ett reportage om honom och hans motorcykel till tidningen. Vi stannade kvar en timme extra medans massvis med bilder togs och en lång intervju hölls. Vi var allihopa stolta. 

Sen åkte vi hem och grillade. Upplägget träningsvis och kalori-intagsvis var inte optimal denna vecka heller men helt okej blev det i mina mått mätt.

Morgonen innan start gick jag upp vid 7-tiden och började påta med grejerna. Ronnie kom och hämtade mig vid 9 och så åkte vi ut till lida. Väldigt skönt att köra i stockholm, men några fördelar med banan har jag tyvärr inte då jag aldrig cyklar i de delarna/skogarna av stan. Terrängen där den är som svårast påminner dock ganska mycket om hellas-terrängen så där rullar jag på riktigt bra.

Banan är uppdelad i tre "loopar", man kan kalla det tre sträckor som alla slutar med att man snurrar vid start och målområdet samt att det är langning på samma ställe. Det är en tävling som är lite mer publikvänlig samt enkel att langa på då man bara behöver vara på ett ställe och invänta cyklisterna. 

Första loopen börjar med en lång sträcka grusväg där det gäller att hålla sig med hög puls och hitta en rulle. Efter halva loopen ungefär går man in i skogen för första gången och sedan varvas det grusväg och lättare stig, det är några backar men inga jättelånga.

Andra loopen är den mest tekniska och där de flesta nybörjare får problem. Den innehåller även "lerhålet" där fotograferna ofta stå och fotograferar när vi stackars cyklister lägger oss med huvud ner i leran. Det är mycket skog på denna loop och mycket teknisk sådan, både rötter och hällar, hål och mer backar än innan. Den tyngsta loopen helt klart förutsatt att man inte "vilar" i de tekniska delarna utan har kunskapen att kunna hålla högt tempo där och plocka placeringar. Den avslutas med att stiga halva skidbacken som banan börjar med.

Tredje loopen är den snabbaste loopen, den är lite kuperad som loop 2 men har mycket lättare stig. Finns dock ett par ställen där underlaget är utmanande för de ovana. Man håller generellt ganska högt tempo här då det är lättare stig, om man är stark kan man hålla rulle på hela varvet. Loopen avslutas med en lång klättring som inte är så fasligt brant men som tar ut än på längden. Och när man väl tror att man är framme får man åka utförs ner till vattnet, och börja klättra igen. Och sista 20meterna i stigning är brant, uppför slalombackens branta brant när man är som tröttast. Sen får man rulla nedför backen igen och in i mål.

Tävlingen
Jag startade i fålla 3 på andra raden, bästa startplatsen hittills i år. Kom iväg bra menara 15m in i tävlingen så blev det en blockad just framför mig, och 5m senare så ramlade en så jag fick stoppa ner foten medans folk svämmade fram på sidorna av mig. När jag kom runt så fick jag fri gång och cyklade på ganska bra upp för hela slalombacken. Väl uppe på toppen så såg jag förvånat att Ronnie var 5-6 placeringar framför mig även fast han startat ca 70placeringar bakom mig, och dessutom visst hade sprungit sista biten i backen. Rätt dålig start alltså, men min egen prestation där i backen var jag nöjd med. Snabb när jag väl fick chansen.

Jag gick ut på gruset med hög puls, den vanliga panik-pulsen att bara försöka hänga med satte sig i bröstkorgen. Och jag hängde med ganska bra också, hela vägen på gruset, plockade några placeringar och förlorade ett par, helt normalt. 

Väl in i skogen var jag både pigg och trött, tempot hade varit högt medans jag tackade för lite skog och kunde vila lite. Jag hängde med bra i min grupp men när backarna börja komma så fick jag, återigen, tanken att backar är fan inte min grej. Jag tappar sällan på platten, i skogen, VERKLIGEN inte nedförs men i backar uppförs. Det dödar mig alltid. Jag måste banta. 

Jag körde på och hängde ändå med hyfsat i lite olika grupper, gick fram och tillbaks i placeringar men var nöjd med mina ansträngningar. När det var dags att gå in på loop 2 så var det även dags för ny flaska men mina langare såg mig inte, och jag såg inte dom. Så jag fick snopet cykla vidare utan ny vätska. Lite som en räddning kom regnet och kylde ner mig, suget på att dricka blev då inte så farligt även om man behöver det ändå.

Jag försökte snåla med drickan men snålade nog för mycket på andra loopen. Jag höll ihop bra med Oliver från Spårvägen, riktigt skön kille för övrigt. Vi körde på och hans tips om att hålla höger vid lerhålet var guld värt, vi tog oss förbi hur snabbt som helst och plockade väl 5-6 placeringar bara där. Vidare ut i hellas-loopen så gick det på bra, vi fick båda köra solo på gruspartierna 100 och 50m bakom en snabb klunga men när vi kom ikapp dom i skogen så körde vi om och ifrån. Köttade på och det gick bra, denna loopen var den som kändes bäst för mig, men backarna var tunga som fan. Jag fick gräva djupt varje gång det kom en liten kulle. 

In på tredje loopen fick jag äntligen en flaska och kunde suga i mig lite kolhydrater igen. Jag hade dock bränt för många och tagit in för lite. Jag körde på rätt hyfsat men började känna mig lite för mosig i backarna, hängde med Oliver till ungefär 5-6-7km på sista loopen ungefär innan jag var tvungen att släppa i en lång backe, såg dom segla iväg, blev ikappkörd i samma backe av en klunga på 6 man och såg alla segla iväg. Då kändes det surt att inte kunna hänga med. 

Men jag låg på bra sen och gjorde vad jag kunde, tappade dock alldeles för mycket tid i sista backarna på banan, de sista 3 km ungefär. Gick oerhört långsamt även om jag maxade mig bra, lite mer kolhydrater hade inte varit fel då musklerna nu hade börjat krampa i vänsterlåret. Sista 20m i slalombacken rätt uppför gick riktigt segt, knappt styrfart över kammen och sen ner in i målet.

Resultat
Jag körde mitt bästa Lida Loop hittills. Jag har bara kört 3 varv tidigare och körde då på 3:01h. Denna gången körde jag på 2:56h och kom på 34:e plats i Elitklass. Jag plockade 6 placeringar under loop 2 och 3. 

Jag var 40m 16sek efter Mathias Wengelin som gick soloseger på 2h 15min 55sek, det är 28.53% efter vinnartiden i Elitklass.
 
Bilder

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för igår mannen! Jätte bra kämpat! Jag var så övertrött på kvällen att det var svårt att komma i säng o somna. Och du är inte ensam om dåligt sömn o svettningar ;-)
Lycka till med sjön runt! Ses efteråt i skogen!
ps: Snygga, sexiga killar på bild om nån inte ser så bra!

/oliver

Anonym sa...

Sorry med kolhydraterna....läser mellan raderna. Hoppas mat o annat efteråt kompenserade:)