torsdag 10 juni 2010

Två träningar sen sist, tre punkor..

I lördags var det dags igen. Jag satte en ventilring på insidan av fälgen direkt mot fälgbandet för att försöka förhindra slitage på slangen runt ventilen, för att slippa punka. Det gjorde susen i lördags då jag och brorsan var ute och cyklade våran 3 timmars runda, det blev från hammarbybacken genom sicklaskiftet, till hellas via ulvssjö sträckan, utmed sörmlandsleden ända ut till alby strand om det heter så. Sen var det dags hemåt, vi mesade lite på asfalt därifrån till älta där vi återigen svängde in i skogen via björkhagens golfklubb tog stigar och snår tillbaks till utgångspunkten hammarbybacken. Jag kände mig riktigt fräsh och stark, ett tag trodde jag t.o.m att jag kommit ikapp brorsan.. men det visade sig ett par dar senare vara HELT fel. Rundan blev lite mer i stil med ett vanligt XC lopp snarare än de tisdags/torsdags rundor jag varit med på med happygänget, vilket kändes lovande inför lida loop.

Sen kom kallduschen. I tisdags var det tisdagsrajd, jag och brorsan ställde upp tillsammans, första gången för honom och andra för mig. Vi gick med i den lugna gruppen och jag blev chockad av hur lugn den faktiskt var. Tisdagen innan ställde jag upp i "lugna" gruppen vilken iofs då klassades som en medelgrupp, men i alla fall... Tempot var otroligt långsamt. Sen började historien, en punka kom och det blev stopp.. Snart in på det var det dags igen, då drog en kille en knut på sin kedja runt vevpartiet. Ytterliggare ungefär 10min pause. Sen trampade vi på ett tag, tempot ökade lite när jag, brorsan och en till herre(johan? det var öfr övrigt 3 johan med utan 8 personer i denna grupp ;) ) ökade på tempot lite och då blev det roligare, gick "lite för snabbt" för mig vilket är helt perfekt! Men sen började mina demoner spöka med mig. PUNKA, bakhjulet.. Jag kände egentligen inte vad som hände, det pös bara ut luft helt plötsligt. Jag lagade med min egna slang och vi körde på. Nu funkade det ett ganska bra tag, säkert en timme. Sen var det dags igen, genomslag och punka på bakhjulet. Lagade denna och hann rulla på cykeln i ca 5 meter. PUNKA PÅ FRAMHJULET?! ... Vad är det här. Fick en tredje slang och fixa det med, vi var nu på vägen hem och vid dammtorp innan sickla skiftet bestämde jag och brorsan oss för att ta asfaltsvägen hem då jag inte ville riskera mer punka.. I övrigt så stog brorsan på ordentligt imellanåt, jag försökte hänga på men hade inte en chans, tron att jag kommit ikapp honom form mässigt var blott en dröm. Hoppas att jag nån gång når hans teknik och kondition, det skulle vara roligare om han skulle känna att han faktiskt får givande träning när han är ute med mig också, så att vi håller i längden och inte tröttnar. .... Hur som helst, det blev ca 3.5 timme, men där till tillhörde långsamt tempo första halvan, 4 punkteringar och kedja som fastnade.. Säkert 30min stillastående. Hoppas detta duger som förberedelse för double loop på söndag! Ska bli så JÄVLA kul!

Jag kör på Furious Fred vilket är världens lättaste mtb-däck, och även väldigt tunnt med mycket lite skyddande gummi och knappt mönster alls. Dessa rajds från happy forumet körs ofta i grov terräng med mycket stenar, rötter, hinder etc, inte alls optimalt i varken grepp eller skydd med mina däck. Det är dags att step-it-up och ta sig i kragen. Det behövs två nya sulor för att cykla här, grepp och skydd är vad som är eftertraktat. Jag funderar just nu på Schwalbe's "Nobby Nic" då det även är schyssta regndäck, är även sugen på att ha ett sånt framdäck på lida, blir eventuellt regn på lida också, det ska definitivt regna dagen innan. På nya hojen kommer det två st Racing Ralph däck från Schwalbe, ska bli jävligt kul att experimentera med olika däck alternativ. Men med happyrajderna är det fan fetaste möjliga som gäller. Jag är SÅ less på att punka....

2 kommentarer:

Anonym sa...

fin läsning!! :)

/// Brorsan :)

STIZZE sa...

hmm, hur fan hitta du hit? :)