onsdag 11 april 2012

Att bemästra belgisk kedja..

Det här tycker jag är skitsvårt, för jag har lite svårt med detaljerna och kunskapen för att kunna förstå om det är jag eller mina medcyklister som ibland gör fel. För det är faktiskt väldigt ofta så att det inte alls funkar särskillt bra utan är både ryckigt och ojämnt tempo, ofta att tempot skruvas upp.

Det här handlar alltså om belgisk kedja och att köra som ett lag där målet är att dela på bördan och hålla ett så högt snitt som möjligt.

Såhär tror jag att det går till.
1. Man ligger på två led och roteringen sker så att det snabba ledet är skyddat från vinden.
2. Man håller sig nån decimeter bakom cyklisten framför sig hela tiden, oavsett vilket led man är i för tillfället.
3. Vid omkörning längst fram skall detta ske jämnt och fint. Dvs man ska inte behöva öka tempot för att komma om, däremot lär man känna av en viss högre belastning eftersom man nu är den som tar vinden utan hjälp.
4. När man kör om och lägger sig i den långsamma kön skall man in med bakhjulet så tätt som möjligt framför cyklisten som nyligen varit före än.
5. Man drar ner ordentligt på ansträngningen i detta led direkt när man är på plats i långsamma ledet.

Problem som jag upptäckt, senast nu i helgen när vi cyklade långrundan.
Problem #1. Personen framför mig går iväg med ett ryck när han ska köra om, jag får då en lucka på några decimeter upp till en meter ifall jag inte är med på samma acceleration.
Problem #2. Personen som kör om efter mig och skall lägga sig på mitt framhjul kommer med en jävla fart och lägger sig 1-2m framför mig och fortsätter trampa hårt 3-4 varv vilket gör att jag antingen får välja att fortsätta mata in på rulle eller helt enkelt släppa lucka och bildar en lite konstig ordning i kedjan.
Problem #3. Tempot går upp och ner hela tiden och luckor uppstår både i ledet upp, ledet ner och ibland är det inte jämnt fördelat med personer i vardera led, dvs ibland kan det vara 2 mer i vänster än höger när det borde vara max en påväg att byta längst ner och en påväg att byta längst upp. Detta är mer ett konstaterat problem som jag förstår mer är resultatet av något annat, t.ex något utav de över.

Just helgens problem var ju också att vi var typ 6 pers som gick runt i kedjan vilket är i minsta laget vilket slet extra mkt då tempot redan hade varit hårt ett tag.

- Håller ni med mig?
- Finns det några fler tips ni kan hjälpa mig med som får mig att göra mitt jobb bättre, och kanske utbilda andra också?
- Det här med att växla upp och ner en växel i de olika leden, är det något vettigt att köra med?
- Bör/kan jag använda cykeldatorn för någon slags hastighetskontroll inför omkörningar?

8 kommentarer:

Fikasvettot sa...

Trainer-farbröderna är så här års mer intresserade av att visa hur tuffa de är än att hålla en väl fungerande klunga. Du är blott en Domestique som lämnas i diket när du inte orkar längre. ;)

Anonym sa...

Jag kan starkt rekommendera

http://oijer.blogspot.se/2009/04/oijers-cykelskola-det-har-med-lagtempo.html

/ Thomas C

STIZZE sa...

Klockren, och lärorik :)

Jonas l sa...

Thomas C: Grymt kul inlägg det där. Nackdelen när jag kört lagtempo är att de andra varit så snabba så mer varit tvärtom.

Anonym sa...

Hehe, kul länk av Thomas C. :-)

Jag ber för övrigt om ursäkt för mina eventuella stötförningar i måndags.

Ja, det kan ofta upplevas som jobbigt med belgisk kedja på typ 6 personer. Speciellt om man är lite tröttare än de andra, då det tycks som att man aldrig får vila ordentligt. Lite kantvind som grädde på moset så blir man snabbt mör i benen. :-)

Det är inte helt lätt det där med hur mycket man ska slå av på takten när man byter led. Man styr ju farten på hela ledet när man är längst fram. Slår man av för mycket så blir det stor hastighetsskillnad mellan snabba och långsamma ledet, minskar man för lite på farten så driver man upp tempot för båda leden. 1-2 km/h fartskillnad brukar väl anses som lagom. Det krävs lite känsla där.

Angående att gå in snävt framför bakomvarande cyklist så är det väl en avvägning mellan effektivitet och säkerhet. Det är inte kul att få en 2 meters lucka att täppa. Men det är inte heller kul att få hjärtat i halsgropen när någon skär in väldigt snävt framför en... :-)

//DT

Anonym sa...

Hehe, kul länk av Thomas C. :-)

Jag ber för övrigt om ursäkt för mina eventuella stötförningar i måndags.

Ja, det kan ofta upplevas som jobbigt med belgisk kedja på typ 6 personer. Speciellt om man är lite tröttare än de andra, då det tycks som att man aldrig får vila ordentligt. Lite kantvind som grädde på moset så blir man snabbt mör i benen. :-)

Det är inte helt lätt det där med hur mycket man ska slå av på takten när man byter led. Man styr ju farten på hela ledet när man är längst fram. Slår man av för mycket så blir det stor hastighetsskillnad mellan snabba och långsamma ledet, minskar man för lite på farten så driver man upp tempot för båda leden. 1-2 km/h fartskillnad brukar väl anses som lagom. Det krävs lite känsla där.

Angående att gå in snävt framför bakomvarande cyklist så är det väl en avvägning mellan effektivitet och säkerhet. Det är inte kul att få en 2 meters lucka att täppa. Men det är inte heller kul att få hjärtat i halsgropen när någon skär in väldigt snävt framför en... :-)

//DT

Christer Hedberg sa...

Hej Stefan
Ser att du lånat min animation. Som jag skriver på sidan du lånat den från så är det inte mycket jag begär i gentjänst – bara en länk tillbaka till min hemsida.

STIZZE sa...

Jag har googlat på bilder utan att läsa sidor. Hade länkat om jag läst det, men jag länkar inte gärna när det kommer kommentarer på det här viset.