söndag 15 april 2012

Cykling i hellas med Team Cannondale

Vi drog en runda ut till saltsjöbaden idag med förhoppningar om ett grymt före i hellas. Det var nog det värsta jag sett i hellas förutom ren vintercykling i högsnö.

Problemet idag var att snön hade täckt stigarna helt och hållet så det gick knappt att se vart man cyklade, det var heller inte uppkört av någon annan. Det bjöds även på forsränning och framhjuls släpp varannan meter. Riktigt svårcyklat med andra ord. Så det blev mest en balans, igångdrag, teknik och överkroppsträning idag. Tror vi hamnade runt 3h cykling ungefär, den där rundan brukar ta 2h för mig normalt, samt en förlängning som vi inte körde.

Jag fick lite nya kläder och hjälm idag vilket var grymt välkommet. Hjälmen är en Cannondale Teramo vilken är ny för i år. Jag blev förvånad över hur skönt och bra den satt på huvet, helt fantastiskt bra faktiskt. När vi sen cyklade konstaterade både jag och Hilke att man knappt känner att den är där. Detta blir första hjälmen jag har utan skärm också vilket kommer göra en stor skillnad för min överkropp och särskillt nacke till landsvägscyklingen. Att cykla med skärm är enormt jobbigt då jag behöver vrida nacken så långt upp för att se vad jag har framför mig.

Mer material som de hade med sig till mig var nya giordana byxor, ny långärmad giordana tröja och en Giordana vindväst. Jag har varit grymt nöjd med mina Cannondale-kläder sen tidigare som är gjorda av Sugoi, men detta var ett snäpp upp. Byxorna känns helskumma först när man tar på dom, känslan av alldeles för små. Men när dom kommer på plats där de ska sitta så sätter de sig helt grymt skönt, bästa byxorna jag någonsin haft.

Tröjan och vindvästen lika så, sitter grymt skönt och fladdar minimalt. Det var dock för varmt i skogen med vindvästen så jag tog av mig den ganska tidigt in på rundan.

Något annat "skoj" var att jag gav mig på den längsta spången på blåa idag som hade snö på sig vilket jag självklart fick framhjulssläpp på. Dumt gjort. Cykeln gick till höger om spången och jag ramlade själv raktlång i sidleds på spången. Doppade först hela vänsterbenet på högra sidan innan jag ramlade. På vänster överkroppen så blev lite mer än halva kroppen och hela rumpan blöt, ända upp till axeln. Det var den värsta spångvurpan jag gjort hittills, precis i början på rundan också.. ;)

Strax innan rundan ute på parkeringen


Ute i skogen på början av rundan, redan skitiga

Här har vi äntligen kommit upp på blåa där det var lite enklare att cykla

Tillbaks på min uteplats och spolar av höjarna..

Jag fick en ansiktsmask av skogen idag, helt gratis..

2 kommentarer:

Daniel sa...

Hehe, tyckte jag kände igen dig. Satt i sandlådan. Var det från den uteplatsen som din förra mtb blev stulen?

/happyit

STIZZE sa...

Japp, där har du brottsplatsen. Varje gång jag passerar bron över vattnet här så tänker jag på cykeln. Jag har fått för mig att nån har dumpat den i vattnet, nån fixidé jag fått. Det svider än.