måndag 16 april 2012

Tekniken att cykla i backar..

Ni som redan vet hur man cyklar behöver inte läsa längre..(typ dom flesta)

Jag såg en tråd på happy där en nybörjare hade problem med att cykla i backar, styret studsade mot terrängen enligt beskrivning. Detta är något jag ser ganska ofta, även på långloppscupen men oftast på hellasrajderna i lugnare grupper.

Ju brantare det är och ju sämre underlaget är, desto viktigare är tekniken för att ta sig upp.

Detta gör jag, mer eller mindre, för att hålla båda hjulen i marken med bra grepp.
- Sitter ner på sadeln, för att bakhjulet ska få bra grepp.
- Sitter ner, längst fram på sadeln för att lägga tyngen längre fram, så att framhjulet inte ska tappat grepp. Jag upplever även att jag får mer kraft om jag gör detta.
- Sänker överkroppen för att få en låg tyngdpunkt
- Försätter underarmarna på ett ungefär vågrätt med terrängen, om jag rycker för mkt i styret så rycker jag nu rakt bak och inte uppåt vilket skulle få framhjulet att lyfta. Men jag försöker också undvika att rycka.
- Har en växel i som resulterar i låg kadens och som jag hålla jämnt hela varvet runt.

Något jag missat?

Inga kommentarer: