onsdag 25 januari 2012

Cykelprylar jag är sugen på..

Jag listar några grejer jag skulle vilja ha. Vissa kanske jag köper, andra kanske inte..

Cannondale Hollowtech SI SL
SuperX'en är mer eller mindre en komplett värstingcykel i min bok med sin olagliga vikt även fast det är "tung" crossram. Jag är sugen på detta vevparti både till Scalpelen och SuperX'en, de kostar dock en hel del. Med eller utan SRM är också en fråga, om jag talar för SuperX'ens skull.

Utan SRM ska de dock gå att fåtag på för runt 4k om man gör sin läxa rätt, enligt ett par personer på happyMTB. Jag är inte långt borta från att beställa ett till SuperX'en om det går att fåtag på för strax över 4000 spänn i nytt skick eller näst intill.

Kanske nästa lön...


Mavic Crossmax SLR
Jag skulle behöva tävlingshjul till Scalpelen, båda p.g.a att jag känner ett viktbehov men även för att de gamla hjulen är en säsong som gått både träning och tävling. Jag vill absolut inte att några ekrar ska gå under tävling, grejerna ska hålla när det gäller. Under träning spelar mig ingen större roll, byte av eker är en struntsumma och inte hela världen.
ZTR Alpha + DT 190 ceramiskt bakre nav
Jag har fått ett erbjudande av en vän på tävlingshjul för 26" begagnat för en slant som är rätt ok. ZTR Alpha fälgar och DT 190 ceramiskt baknav med vikt runt 1350-1400g. Skulle även kunna tänka mig köpa nått nytt runt samma vikt och enbart köra tävling på.


NONAME styre och sadelstolpe i låg viktklass till Scalpelen
Jag skulle vilja lätta scalpelen, enkelt sagt. Förut var jag lite fixerad, som jag är med SuperX'en nu, om att delar ska matcha varandra. Men nu känner jag ett större behov att just slippa en del vikt. Jag är heller inte helt nöjd med dagens styre med lilla rise utan vill ha ett mer eller mindre helt rakt styre med liten vinkel.

NONAME snabbkoppling till scalpelen
Återigen enbart ett viktsparande, dessa skulle sitta på tävlingshjulen enbart.

Kortfattat
Mer kortfattat och generellt kan jag säga att jag skulle vilja se ett Hollowtech SI SL vevparti på crossen och enbart köra detta under landsvägssäsongen. Och lätta Scalpelen på de delar som ger mest viktminskning per krona. 9kg blankt vore väldigt trevligt att ha scalpelen på.

3 kommentarer:

Jonas l sa...

Varför bara köra Hollowgram under tävlingssäsong på lvg?

SLRhjulen är grymma men inte så lätta, går ju att få ett par hjul med fina FRM eller ZTRfälgar, DT240nav för bättre pris då. DT190 är ju bara för centerlock så inte mycket lättare än 240.

NONAMEstyre? Du vill inte köra pålitliga DThjul på tävling men du kan tänka dig ett Nonamestyre som kan gå av närsomhelst?

Önskar dig lycka till med Hollowgram för 4000kr, kan gå men gäller att ha bra ebaykoll och ha lite tur

STIZZE sa...

För köper jag så fint vevparti vill jag sannolikt bara slita på det asfalten, och när jag behöver byta utväxling cross/lvg, så byter jag hela vevpartiet istället. Cykeln blir ju säsongsbetonad.. Men jag kan nog få 2.5k för mina SL-K vevar iofs. Kanske är värt att sälja och investera i ett hollowgram vevparti. Dom blir så tråkiga dock av att gå i lera och skit när hälarna/lera släpar i, tappar färgen direkt.

Angående hjulen så är det precis så jag tänker också. Det går ju faktiskt att få tag på lättare hjul nya, för samma peng som ett par begagnade SLR.

Angående NONAME, så är jag inte ute efter marknadens sämsta styre eller helt otestad kvalité, utan snarare så skiter jag i vad det står för märke så länge det billigt och håller ok kvalité.

På SuperX'en är det viktigt att det är rätt färger som matchar etc, men så känner jag inte längre med scalpelen.

Anonym sa...

Jag har kört av både styre och sadelstolpe. Kommer ALDRIG att köpa billig skit på styre/stolpe igen. Det kan göra ont och jag slutade lita på prylarna.

KCNC är prisvärt och lätt. men lite tråkigt. New Ultimate vita kolfiberdelar är snygga och bra vikt. Det ska du ha!

/Eskil