tisdag 28 juni 2011

Bikefit på concept store

Jag gjorde som sagt en bikefit förra onsdagen på concept store dagen efter jag landat från turkiet och dagen innan jag åkte vidare till dalarna. Och mycket blev ändrat, lite.

Materialuppgradering

Jag passade på att köpa nya skor då mina gamla specialized comp börjar bli lite utslitna. Jag har kört dom i ganska exakt ett år nu både sommar som vinter och de har slagit i diverse stenar och vassa klingor. Eftersom bikefiten innefattar klossinställningar och sulor tyckte jag det var smart att byta skor direkt så jag inte behöver göra om det när mina skor går sönder i höst. Det blev ett par Specialized S-Works mtbskor, de använder jag både i skogen och på landsvägen.

Till skorna blev det inlägg av de mer extremare supporten.

Vi mätte mina sittben och en 143mm sadelbredd var vad som passade mig, eftersom jag haft lite känningar i underlivet när jag legat i bocken plockade patrik fram en Romin sadel till mig, och eftersom bara värstingmodellen fanns hemma i svart köpte jag den.

Då jag även satt lite konstigt med axlarna blev det en längre styrstam, en specialized fin-alu stam med -12 graders lutning och en längd på 100mm.

Ändringarna
Allt ändrades i stort sett. Högre sadelinställning, ändrad sadelposition, längre styrstam, lägre styre, lägre vinkel på styret men hoodsen i samma nivå som tidigare. I stort sett sitter jag rejsigare nu men det känns som om jag sitter högre, dvs det känns bekvämt och "upprätt" även fast det inte är så i verkligheten. På scalpelen höjde vi sadeln hela 3cm och ändrade sadelinställningen lite.

Jag visste att sadelhöjden kanske var lite väl låg, speciellt på scalpelen. Det jag dock blev förvånad av var att vi sänkte styret och förlängde det. Det jag märkte störst wow-känsla av var hur skönt det blev att sitta i bocken, både för paketet där nere och för axlarna och ryggen. Jag känner även en stor skillnad i benen, tramptagen känns mer stabilare på något sätt nu. Och självklart märker jag skillnad från att gå från Specialized Comp skor(1600kr) till Specialized S-Works skor(3100kr), styvare och skönare bara. De sitter helt perfekt, men det är lätt att spänna dom för hårt.


Bikefiten börjar
Uppställning och uppmätning

Styrstammen åker av
Smidig styrstam monteras, där kan både längd och vinkel ändras snabbt och smidigt

Testsadel på och mekning full gång

Min nya sadel, Specialized Romin Pro

Nya styrstammen med -12 grader lutning och längd på 100mm
Klossar satta i reglagen så jag når dom lättare när jag ligger i bocken
Scalpelen blev mycket rejsigare efter högre sadelhöjd

Mina nya Specialized S-Works mtbskor

Inga kommentarer: