Sub10h
Om vi pratar exklusive pauser så är sub10 ett ganska lätt mål för mig, speciellt om man får ligga på rulle. Jag tror t.o.m att jag klarar av sub10 redan i år och även om jag kört ensam.
Sub9h
Nästa nivå är sub9, direkt mer utmanade med 33.3km/h vilket självklart blir högre inkl pauser, kanske 34-35km/h? Men, med en stor grupp ryttare så vettifan om det är så jävla utmanande ändå, visst krävs det lite träning men jag tror mig inte ligga långt ifrån den nivån om jag ska vara helt ärlig. Ett år av hårdsatsning och att klara målet utan allt för stor utmattning kan även det bli ett antiklimax och besvikelse att jag inte vågade mig på en nivå högre.
Sub8h
Nästa nivå är sub8 och ja, här har vi en utmaning som jag kanske inte ens klarar av. 300km på 8 timmar innebär ett rullsnitt på 37.5km/h utan pauser.
Nu har jag inte koll på hur ofta man behöver stanna och hur länge stoppen är, men happysub8 satsningen kommer ta ca 10minuter pause vilket då kräver 38.2km/h för att nå målet 8h. Reflekterar jag över att jag själv endast orkar hålla ca 30-32km/h på halva sträckan, men att jag då gör det ensam, så är 8km/h en rejäl ökning på dubbla sträckan.
Ni som har mer erfarenhet av landsvägscykling och dessa hastigheter. Är det ett realistiskt mål förutsatt att jag tränar lika hårt(4-5ggr i veckan) resten av säsongen och fortsätter på samma spår hela vintern precis som året som gått? Är det övermodigt?
6 kommentarer:
Hopppas du bestämmer dig för att köra lvg istället.
Då blir din blogg helt plötsligt ännu trevligare att läsa!
on topic då:
Känner rent spontant att du borde klara av sub 8, eftersom du redan tränat 1 år och om du tränar seriöst ännu ett år är målet inom räckhåll om du kör i en bra klunga.
Själv började jag cykla för 1 år sedan och har hela tiden tränat mot vr. Kommer köra sub 9, och jag är faktiskt inte alls orolig för att inte klara det.
Utan att ha för höga tankar om mig själv skulle jag troligen klara även sub8 med en bra klunga. Men jag vet inte, det kan vara rätt jobbigt att köra lvg i klunga också efter några timmar i lite högre farter..
Kul, återrapportera till mig hur det gick med sub9!
Istället finns inte i min värld. Men att köra både och, är en annan femma. :)
Cyklingen är så annorlunda i skogen och på asfalten. Själva cyklingen i skogen är mycket mer underhållande då man får jobba med hela kroppen och terrängen konstant, man måste våga en jävla massa och lära sig behärska cykeln i trånga situationer där man inte har tid att tänka. Landsväg är lugnt och avkopplande, man hamnar lättare i trans av att bara mata på i höga hastigheter och låta benen brinna till fördärvet utan att det är något konstigt med det. Det går även att "lata sig" på landsväg genom att rulla på rulle vilket är helt omöjligt om man vill hålla tempo i skogen då man får göra allt arbete själv hela tiden.
Det blir nog en utmaning, precis som du vill.
Klart man skall ha kört VR.
Kör på!
/gzon
PS.
Satsar själv på sub-9 på Lördag.
Go for it man! Kör själv 8:58-gruppen i år, vilket känns kul, och lagom utmanande, men många timmar i sadeln blir det iallafall.
Håller med om att "istället" inte finns, man behöver både landsväg och skogen, och faktum är att de kompletterar varandra som träningsformer. Jag behöver dessutom ha variationen av korta intensiva pass i skogen som bryter av de långa fina landsvägsrundorna (som tar tid...).
//P-A
Sen skall ett högt satt mål inte underskattas, oavsett vad som sker den 17:e (eller vilken dag det går 2012) så behöver du en bra piska för att orka kötta på i ett helt år.
Du verkar ju ha pannben så det räcker så sätt igång och köp en racer nu Stisse!
//Axel
Jag har kört 4ggr under 9h. 8:46, 8:46, 8,52 och 8:32. Sista året hade jag klarat sub8 men körde punktering och fick köra utan subgrupp sista 10 milen :(
Mitt tips är att köra sub9 först gången. Det är tufft att köra 300km, roligare att vara en av de som bidrar i farthållningen hela vägen istället för att hänga på snöret i 150km.
Lycka till!
/Eskil
Skicka en kommentar