onsdag 4 maj 2011

Bakväxel fixad!

Jag kollade in lite bakväxel-mekningar på youtube och experimenterade sedan. Det jag märkte var att när kedjan ligger på minsta drevet på kassetten och jag växlar upp så händer ingenting, och när jag kommer upp till näst största drevet vill den inte hoppa upp på största även fast jag pushar och håller in reglaget.

Efter lite youtube'ande kunde jag tyda att det var vajerspänningen som var fel, vilket inte var helt otippat heller eftersom växelreglaget byttes för ca 2 veckor sedan då jag reklamerade det som kom med original.

Så efter lite vajerjustering uppe vid reglaget, då jag har SRAM, så fick jag i varje växel perfekt omedelbart när jag triggade i den. Jag drog ut och rullade lite med frambromsen i och försökte belasta växlingarna och dom fungerande perfekt ändå.

Det var min första "riktiga" växeljustering som verkar gått vägen! Ett år på sadeln, sen lyckades jag. Med det riktiga kvittot kommer såklart nästa gång den testas i skogen, vilket kanske blir redan imorgon.

Inga kommentarer: