onsdag 29 augusti 2012

Bunnyhop, det vi alla skulle vilja kunna göra..

Jag vill så gärna kunna göra dessa bunnyhops över plankhinder. Jag gör något liknande i skogen hela tiden, konstant utan problem, skillnaden är att i skogen handlar det ofta om att komma upp på en ny platå, dvs man lägger upp framhjulet på en högre platå och får därmed extra kraft med sig när man rycker upp bakhjulet. Tricket är att kunna göra detta utan den hävstångseffekten samt att landa kontrollerat, med en cykel som inte är lika stabil i sidled som en mountainbike.

Emil Lindgren hade i senaste kadens en sida om just detta, jag köpte tidningen enbart för att få läsa det. Tyvärr har jag inte tillräcklig kontroll för att hålla på med sånt här, men fan vad kul det skulle vara ifall man kunde bli säker på det.

Jag hittade en rätt bra video på youtube på ämnet.
Deras instruktioner är,
1. Stå upp
2. Vikten bakåt när man lyfter framhjulet
3. När framhjulet är över hindret förflyttar man vikten framåt igen samtidigt som man rycker upp bakhjulet

Hur lätt som helst, eller hur??


Inga kommentarer: