måndag 27 augusti 2012

Mekat in nya BB30 vevlager på scalpelen!

Igår efter hellasrundan med Jonathan gjorde jag någonting "stort" på egen hand i mekväg. Jag drog av vevpartiet, bankade ur BB30 vevlagrena, rengjorde, fettade in sprillans nya, satte in dom, fettade in och monterade på vevpartiet igen. Det gick smärtfritt och jag är riktigt nöjd med mitt nya mekställ och verktyg som jag skaffade för att kunna göra sånt här själv numera. Mina vevlager på mina cyklar kommer att hållas som nya numera med rengörning och byten oftare än vad som egentligen krävs. Allt för att hålla cyklarna så fina och hela som möjligt.. Man lär sig en sak i taget.

Jag fick inte med alla steg, men dessa bilder är en del av vad som skedde..

Steg 1.
Fram med en insexnyckel stor nog för att kunna slå ihjäl en häst, in i vänstra vevarmen och montera av den.

Steg 2.
Plocka av vänstra vevarmen och rengör från gammalt fett och eventuell smuts.

Steg 3.
Banka ur vevpartiet med en sandhammare.

Steg 4.
Rengör från gammalt fett och smuts, även brickan som ligger innerst mot spindeln på vevpartiet.
Steg 5.
Rengör vevlager och vevlagerhus med papper eller trasa
Steg 6.
Njut en stund i regnet och utsikten..
Steg 7.
Ta fram vevlager-avtagaren



































Steg 8.
Sätt in den i vevhuset så metall-änden ligger emot den bortre vevlagret samt tryck in den blå delen i närmaste vevlagret.



































Steg 9.
Banka skiten ur verktyget, mer viss försiktighet, så att det bortre vevlagret ramlar ut. Själva så snurrade jag verktyget en liten bit i taget för att lägga trycket jämnt på vevlagret medans jag slog ut det. Om det är nödvändigt vet jag ej, mer en försiktighetssak. Vevlagret gick rakt ut.
Steg 10.
Nu är vevlagret ute, rengör och spara för akut användning nån gång, eller köp ny reserv och släng den gamla..
Steg 11.
Dags för andra vevlagret, repetera som innan. In med verktyget, tryck in den blå delen i närmaste del av vevhuset och slå med hammaren.
Steg 12.
Success...
Steg 13.
Fram med nya vevlager köpt på Specialized Concept Store..
Steg 14.
Dom ser ut såhär.. Ta bort den svarta plasttätningen ni ser i mitten, tryck i ett överflöd med fett då de alltid kommer med för lite fett i. Tryck försiktigt tillbaks plastskydden.


Steg 15.
Nu till det steg som jag inte gör helt rätt. Sätt i vevlagret försiktigt och slå i med en hammare med någonting i mellan. Jag var VÄLDIGT försiktig här med hammaren, det är viktigt att vevlagret går RAKT in och inte sätter sig på snedden. Egentligen ska man montera detta med en press av något slag. Jag ska inhandla en tving är tanken.



































Steg 16.
Ta bort brickan från vevpartiet, rengör noggrant och lägg på ny fett.

































Steg 17.
Rengör brickan och fetta in den ordentligt och trä på den igen

Steg 18.
Trä på den hela vägen in..


Steg 19.
Vevpartiet sätter man bara in i vevhuset för hand hela vägen, inga konstigheter.


































Steg 20.
Fetta in båda delarna och sätt ihop vevpartiet igen.
Steg 21.
Plocka fram insex-nyckel-of-doom igen och skruva fast vevpartiet igen. Klart!
Såhär såg min avlastningsyta ut med alla verktyg som användes.. Papper, handdug, fett, hammare, insexnyckel, BB30-lager och BB30-avtagare samt brickor för press... vilka jag använde för att ytterst försiktigt slå in lagrena med.

6 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Det där BB30 verktyget, var har du köpt det? Såg ju smutt ut!

STIZZE sa...

En sexhunka exkl snygg-rabatt från da peff. Beställningsvara..

Anonym sa...

Kanon ju. Då kan jag använda denna manual när jag ska byta på min Scalpel nästa år. Tackar. :)

Bjorre sa...

Tips: Med de två 'metallringarna'som följde med verktyget, en gängstång, 2 stora brickor och 2 muttrar gör du en prima lagerpress för inge pengar alls.

STIZZE sa...

Tack bjorre, jonathan sa samma sak :)

Anonym sa...

Shit pommes vad händig du blivit Stisse! Bra jobbat.

//Bruce, Happy