tisdag 14 augusti 2012

Pendlar sig lite granna..

Imorse så tog jag mig i nackskinnet, det skulle pendlas till och från jobbet! Packade väskan med ombyte på fem minuter, drog på mig cykelkostymen på fem minuter och gav mig iväg ut på vägarna.

Sträckan till mitt jobb är inte så lång, en mil ungefär på blandad cykelväg, väg, gångväg, väg, grusväg, kaj och så in i hissen på kontoret. Ungefär en mil långt om jag rundar av vad jag tror är nedåt.

Fokus blev ofokuserad intervall-träning. Försökte trycka på i backarna utmed årstaviken men jag var klenare än jag trodde. Jag misstänker att det är mjölksyretåligheten som är rätt kass, just den som jag behöver till CX-säsongen alltså.

Så frågan är nu hur jag ska träna detta bäst. Förr när jag tränade mer strukturerat så började jag med en period med 10/20 intervaller där man maxade i 10 sekunder och vilade 20 sekunder. På detta vis ökar man mängden mitokondrier i blodet vilket hjälper till med syresättningen. Efter denna period kör man tunga intervaller på 4x4min eller 4-6x30sek.

Jag kan inte lova att jag minns rätt, och det finns som alltid många olika saker man ska räkna med som jag inte tänker på just nu.

Vill man göra det enklare för sig, vilket jag vill. Då satsar man bara på att köra korta men naturliga intervaller. Ut i skogen och tryck på ordentligt några sekunder och sen rullar man. Man går inte på exakta sekunder utan låter underlaget bestämma, men man har i baktanke att maxa och sedan rulla/vila/leka. Efter man kört så går man över till att maxa över ett par till några minuter, t.ex halva sickla skiftet i fullt ös innan man väntar in sin eventuellt lite långsammare kamrat.

"Naturliga" intervaller är vad jag är sugen på. Inga monarkpass. Ingen pulsklocka. Ingen klocka överhuvudtaget.

Det blir nog några "naturliga intervaller" på vägen hem från jobbet idag.. har jag tur kanske jag får köra lite backpass framöver också. Upp för hammarbybacken tycker jag är ett bra 4x4 pass, det är lite lägre kadens men man är naturligt tvingad att hålla hög belastning samtidigt som man får en belöning med att ta sig igenom de där 4 minuterna, eftersom man tar sig upp vilket är väldigt tydligt på alla sätt och vis. Annars tycker jag personligen att de tär svårt att motivera sig att stå ut för en belastning vart efter en klocka säger.

Alla funkar olika. Och olika för olika perioder p.g.a massvis med olika faktorer. För mig själv så vill jag ha en stressfri vardag så gott det går, och när den inte är helt stressfri så är det extra svårt att göra det där man kanske inte själv är helt bekväm med.

"Whatever works, works."

1 kommentar:

Eskil sa...

Så lägger jag upp ALL min träning. Det ska vara kul lixom.
Mcket jobbpendlig med inslag av intervaller. Det ger 8-10 pass i veckan. Sen ett distanspass på helgen.