lördag 6 november 2010

Lite sugen på cyclocross..

Ja, efter förra helgens crossande så blev jag riktigt sugen på mer nöjestävlande i cyclocross och det började spritta lite i köpnerven, det lär va mycket roligare att köra distansrundor på asfalt/grusvägar med en cyclocross istället för en mountainbike också, och det finns massa roliga happyrides på cross som jag just nu missar p.g.a avsaknad av cykel. En cyclocross kan jag även använda som landsvägscykel ifall ekonomin tryter, vilket den gör just nu. Och så var den ena sidan av mig övertalad.

Då kommer de seriösare i-längden-funderingarna. Jag har ju sagt, tänkt och velat prova på landsvägscykling som "utflykt" och distansträning nästa sommar, och en cyclocross funkar ju även för det om man inte är så kräsen. Jag vet dock även att om jag fastnar för landsvägscykling kommer jag vilja ha en hoj specifikt för det också, så då blir det ju ett till köp år 2012. Men det kanske är smart att kombinera de två första året för test och inte lägga allt för mycket pengar på ämnet?

Dessa scenarion funderar jag på nu
  • Jag köper en cross, som jag även använder som landsvägscykel sommaren 2011 och testar. Fastnar jag blir det en riktig landsvägscykel våren 2012.
  • Jag satsar på en fin landsvägscykel till våren 2011 och struntar i crossen.

Sen kommer nästa funderingar, ifall det blir en cyclocross, vilken ska det bli då?

Dessa cyklar funderar jag på nu

Frågan är alltså ifall jag isåfall ska snåla in på inköpet av cross och gå på Specialized Tricrossen för 7000 spänn, cykeln som är utrustad med Shimano 2300 gruppen vilket typ är den lägsta/tyngsta/sämsta gruppen shimano levererar. Eller om jag ska lägga på ett par tusen och köpa en bättre instegscykel, men fortfarande bara instegscykel, direkt. Dessa bättre instegscyklar har dock bra ram vilken jag skulle kunna tänka mig behålla i längden även om jag fastnar för cyclocross. Komponenterna kanske byts ut, men det verkar inte särskillt dyrt. Ett par hundringar för en framväxel, nån tusenlapp för en bakväxel, 2000 spänn för schyssta reglage, 1500 spänn för ett schysst vevparti, verkar inte alls så farligt dyrt faktiskt för att få grymma komponenter.

Cannondalen som just nu står högst på min lista finns även att fåtag på i Shimano 105 grupp för 13'000 istället för 11'000 sek. Men, jag tror att jag hellre kör på en billigare utrustad hoj nu och uppgraderar till ultegra eller dura-ace nästa säsong istället, och ett par tuffare högprofilshjul också, helt beroende hur intresset står sig då alltså. Man vet ju aldrig innan man provat.



Och såhär slutet på tråden så vill jag va lite mindre seriös och länka cykeln som jag helst av allt skulle vilja äga, nämligen cykeln som Per Kumlin beställt, fyfan va cool den är. Kostar ca 40'000 kr men finns i en ultegra version också för 29'000 kr, dvs den som Patrik äger.

Cannondale SuperX SRAM RED

7 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Att byta ut komponenterna mot finare (tiodelade) lite senare kommer att bli bra mycket dyrare än att kosta på sig en 105 grupp från början, men har man inte pengarna nu kan det ju ändå vara rätt väg att gå. Du kommer ju inte ha det tråkigare med en niodelad grupp förutom känslan av att ha köpt något som är gammalmodigt, det var därför jag köpte den crossen jag köpte, bara för att få en tiodelad grupp.

Sen är det ju helt galet att det skiljer 11 000:- mellan en RED och Ultegra specad hoj. Är det inte fler saker som skiljer? Typ hjulen? I det fallet skulle jag göra tvärtom, satsa på den billigare och lägga de 11 000:- på riktigt balla kolfiberhjul eller något annat, typ en lyxweekend med frugan i London/Paris.

Lycka till med köpandet... Jag hojar fyra mil varje söndagkväll på min CX nu.

STIZZE sa...

@Johan, ja fast det jag nämnde enkel-priser på är delar ur ultegra eller dura-ace inte shimano 105, så det är ju ytterliggare 1-2 steg finare komponenter än 105an. Men jag är med på vad du menar med att det bör bli billigare att köpa rätt komponenter från början, tyvärr så väger inte pengarna på träd såhär strax innan jul.

Jag tror att ifall jag fastnar för cyclocross kommer jag vilja ha minst ultegra komponenter, och ifall jag inte fastnar så klarar jag mig gott på tiagra.

Jag hänger gärna med på söndagsrajder isåfall, vi får se vad jag beslutar. Jag ska till cykloteket och glo på cyclocrosser imorrn, hänga på låset kl 10:00 när dom öppnar. ;)

jens sa...

om man inte bryr som om märke, så kan man ju få en rätt okay cross med ultegra för runt 10 papp :D http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Cicli-B-Cross-Ultegra-10.htm?shop=bornmann&SessionId=&a=article&ProdNr=A4678&t=98&c=1023&p=1023

eller nån av deras me skivbromsar, dock kanske inte lika kul som racer då

STIZZE sa...

@Jens, ja men jag är lite märkesbög med cyklar, är den grymt mycket billigare finns såklart undantag. Cykeln du länkade var billig och på gränsen till intressant, men känner jag mig själv så skulle jag ändå inte va nöjd med den i längden så det låter som en dum investering att lägga 11'000 spänn på. Annat vore som jag skrivit ovan, att jag blir nöjd med ramen och uppgraderar vid senare tillfälle. Inte det mest ekonomiska kanske, men då får man även nya fräsha komponenter igen.

Jag funderar dock vidare, har suttit på blocket och köp&sälj på happy hela dagen och velat, tänkt, jämfört och letat. Är inne på en begagnad Cube X-race med 105 komponenter just nu, men är osäker på storleken. Men här svänger det snabbt! :)

Anonym sa...

Jag röstar för en cross med 105-komponenter. Finare/dyrare komponenter än så behövs inte och de skulle nog inte må så bra efter att silat grus/lera tur efter tur.

Själv köpte jag min Kona Jake the Snake 2004 (m shimano 105) och har kört allt möjligt på den, cross, landsväg, Vätternrundor samt vinterpendling i slask, snö och på is. Väldigt allround hoj alltså. Egentligen den enda man behöver, växlarna funkar som de ska fortf också.

Som distans- och utflyktshoj är det knappt någon skillnad mot en vanlig räser, släng på ett par lvg-däck och den rullar lika bra. Det som gör skillnad är vid accelerationer där en räser är rappare och kanske uppför då, men det spelar mindre roll om man nu endast ska ut och soloköra lite då och då :).


/Micke (Saltgurk på happy)

STIZZE sa...

@Micke, jag fastnade för cannondalen med tiagra utrustning, kunde valt 105-cykeln också men den ramen ser för taskig ut i mina ögon att det skulle svida att lägga pengar på den. Jag hittade ingen annan cykel i liknande prisklass som kunde konkurrera ut cannondalen.

Anonym sa...

jag har en ny caadx med 105 och ramen ser inte alls för taskig ut...