måndag 29 november 2010

Min nya cykelidol!

Ja jävlar! Pumpen kallas han, Pontus Johansson som är en del av Cykloteket Racing Team.

Han postade på sin blogg, som jag inte kände till sedan tidigare, samt på happymtb att han behövde hjälp med gps-filer för rutter på MTB på gran canaria. Han och hans flickvän ska nämligne till GC i tre månader jan-mars. Jag blev tooookavis och började av den anledningen kolla in hans blogg om VARFÖR han skulle till GC, dvs om det är semester, jobb, eller bara cykelträning.. Eller nöje+träning+jobb, vad visste jag.. Jag fick inget svar i den frågan så jag får väl ställa den så småningom själv.

Men jag hittade något annat som jag blev helt CHOCKAD över. Killen började cykla år 2006, för bara FYRA år sedan?! Han vinner ju inga stora tävlingar framför darvell, flockhart etc, men han presterar ju något helt jävla osannolikt med tanke på den korta och framför allt SENA starten i denna sport.

Jag blev tokimpad. Jag ställde lite följdfrågor på hans blogg som ska bli riktigt intressant att få höra svaren på, nämligen om han iaf höll på med andra sporter åren innan cyklingen. Den infon jag har nu om pumpen verkar vara att han precis som i min situation började cykla sent(han 24 åring, jag 26 åring) och att han är i världens form och till och med är sponsrad av en riktigt seriös sponsor.

Läs själva blogginlägget som fick mig att gapa: http://pontuspumpenjohansson.blogspot.com/2010/08/mycket-har-hant.html

Vanliga adressen till hans blogg är: http://pontuspumpenjohansson.blogspot.com/

Denna ska jag självklart börja följa!

MIN NYA CYKELIDOL, PUMPEN!

5 kommentarer:

Pontus sa...

Detta var grymt! Jag kommer både cykla och jobba! Måste få in pengar med! Men jag åker dit för att träna!

STIZZE sa...

@Pontus, Jag kross-postar ditt svar från din blogg så dom andra får se svaret på frågan: "Jo de stämmer jag var inte någon sport kille innan, vist jag körde motocross från nio till elva års ålder ca! Annars har jag inte rört på mig i onödan. Jag tror man kan gå riktigt långt bara man tränar bra och bestämer sig att man vill, men vist har dom som inte gjort annat i sitt liv än att sporta försprång. Men när man börjar sent så är man väldigt hungrig och det är viktigt. Va roligt att du ska tävla mycket i sommar. Det är bara och köra på."

Nä fan va ballt, det är stort! Vilken jävla motivationshöjare det här blev. Här ska cyklas!

Janne.J sa...

Inga problem o bli bra om man bara gör rätt.man behöver inte ens göra rätt hela tiden.
Skrattade gott åt folk som frågade om jag skulle cykla innan år 2000. nu tio år senare har jag två sm guld(h40)bla.SÅ kämpa på o ge dig aldrig för förr eller senare så.

Isak Strömberg sa...

Måste få flika in- till Pumpens allra största styrka hör en enorm målmedvetenhet och envishet. Från det att Pumpen började cykla organiserat har han gjort medvetna val i livet för att optimera sina möjligheter att kunna cykla, och han har hela tiden slaviskt följt sitt träningsprogram.
Jag har följt elitidrottare på nära håll under många år, och det som förenar dem är lidelsen för det de håller på med. Att älska sin idrott är en sak, men att ha lidelsen innebär att man älskar även de delar i sin idrott som andra skulle beskriva som negativa/tråkiga. Den som älskar cykling sitter inne på kvällen och kollar på gamla TDF-inspelningar, den som har lidelsen sitter ute på cykeln även fast det är snöslask och kallgrader. Min poäng är att har du bara lidelsen så kan du bli duktig på vad du än företar dig, och många gånger så önskar man att fler i cykelsverige hade samma lidelse för sporten som Pumpen visar.

STIZZE sa...

@Janne, det är imponerande. 10 års slit för dig har betalat av sig rejält alltså, riktigt fint!

@Isak, Lidelsen alltså. Det är den jag måste åt igen, för den har jag haft men temporärt förlorat då jag blev bestulen på min nya tävlingshoj för 2 veckor sen. Det är tungt att ladda om när världen rasar samman, jag har varken spons, bra försäkring(!"#¤%) eller cykeln avbetald än. Försöker ladda om med allt jag har, detta va precis vad jag behövde.