söndag 11 juli 2010

Slash resumé & Fiskartorpet för första gången!

Jag och Thomas hade en grym endags-festival igår! Vi åkte kl 10 på morgonen och kom hem ca 03:30 på natten. På dagen softade vi runt lite mellan banden, kollade på The Crown, Deathstars, The Haunted, Crazy Lixx, Cannibal Corpse och till slut höjdpunkten. Vi tog oss såklart längst fram, inget annat är bra nog, vi stod vid staketet precis framför Slash. Setlisten var underbar, Ghost, Nightrain, Mean Bone(SNAKEPIT!), Rocket Queen... Vilken jävla start! Ett till minne för livet! Jag hade Slash plektrum i handen men tappade det tyvärr, hade varit grymt att få. Ett moment jag inte kommer glömma var när han kollade ut i publiken och log, uppenbarligen caught in the moment han med, och sen tappade bort sig i låten för nån mille-sekund.. Så jävla kul att se att han fortfarande blir överraskad och påverkad av att folk uppskattar honom så mycket! Och fan va bra Myles Kennedy är på att sjunga.. Om han vill själv finns det nog en god chans att han går med i Velvet Revolver. Låtarna Back to Cali och Starlight på Slash-skivan är riktigt bra. Lägger man på lite tyngd ala Velvet Revolver så blir det bara bättre!

Men nog om musik snacket! Idag blev det en badrunda med Karin här i Sickla där vi bor, det var riktigt skönt och inte så kallt faktiskt.. Sen tog jag en dusch och gav mig iväg för att prova på Fiskartorpet som både Per Kumlin och Mikael Salomonsson verkar cykla en hel del på. Jag fick lite vägbeskrivning av Per hur banan ser ut, och jag hade inte hittat hela banan utan den när jag väl var på plats. Det tog två varv för mig för att hitta hela banan, och sen klockade jag mig på det tredje varvet. Jag var redan sliten efter 10km cykling till fiskartorpet, och sedan två varv på den.. Även om det inte går snabbt så är det jävligt mkt stigande runt slalombacken. Jag tog mig runt på 13min och 20 sekunder. Jämför man det med Per Kumlin som kör varven på strax över 8min så var jag alltså 5 min efter. Eller jämfört med Mikael Salomonsson som säkerligen är topp 5 i Sverige, vinnare i Kalas Cupen 2010, så är jag 6 minuter efter. Det är en extrem procentuell skillnad oss mellan. Jag har försökt analysera nu i efterhand varför jag är så pass långsammare på varvet. En stor faktor är självklart att jag är sämre tränad, dessa två grabbar har elit-tränat i över 10 år, inte känner igen banan på samma sätt som dom, inte har samma teknik och erfarenhet etc. Men en stor del av kakan är även att jag inte vågade stå på för det var väldigt många partier där man lätt står på huvet och eftersom min cykel är så liten och min dämpare slår i botten för ingenting har jag det väldigt svårt speciellt i nerförsbackar. Jag låg alltså på bromsen konstant på första halvan av rundan och även stora delar av andra. Jag klockade mig själv efter första halvan, 7 minuter.. Det är alltså när Micke går i mål på hela kalaset. När jag får Scalpelen ska jag göra nya försök för det var en sjukt rolig MTB bana, helt klart värd utflykten och duktigt med träning. Jag ska nog ta mig dit med Ronnie och visa upp stället för honom med. Tyvärr verkar det inte finnas någon annan rolig cykling i området, och att köra 10+ varv här blir nog ganska långtråkigt, och cyklar jag med Ronnie är jag gärna ute minst 1.5 till 2h. Jag tror till och med att Anders & Emil skulle uppskatta den här banan också! Men som sagt, synd att det inte går att kombinera med annan kvalitativ MTB i närheten.

Sen blev det en till dusch och iväg till Älta och grilla hos Thomas föräldrar. En fin oxfilé & kroketter. Spöade Thomas i kubb, 2-1, en riktigt bra dag helt enkelt!

Imorgon börjar semestern ordentligt. Jag sova tills jag vaknar utan alarm och sen göra precis vad jag får för mig..! :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

du får gärna visa mig den banan :)

Erik sa...

Tjena, om du gillar Myles Kennedy så kan du ta en titt på Alter Bridge. Men du verkar ha koll så du känner säkert redan till dom, men ifall att :) Önskar att jag var där och såg Slash!

STIZZE sa...

Ronnie: Det kan jag, kanske på söndag?

Erik: Yes jag har redan koll på det men tack ändå =) Just nu kör myles kennedy solo dock, ska släppa album och grejer.. Jag ser potential för honom i Velvet Revolver också, beroende på hur han och slash har trivts med de sociala bitarna på turnén!