måndag 23 januari 2012

Dagens träning +ANNAT

Det blir fyror och ett löppass idag. Jag satsar på 290w på fyrorna, det är lite skillnad med de 400+ som t.ex Per Kumlin kör på, men då väger han 10kg mer än mig också. Tänk så klen jag blivit. 329w lyckades jag med för ett år sen. Innan jag blev sjuk nyligen körde jag dom på 300w vilket var efter min 12dagars viloperiod innan nyår. Innan 12vilodagars-perioden var jag säkert 20w starkare, men det vet jag inte säkert.

Mitt mål om att KLARA AV en 2x20 på 300w ser jag som hyfsat bortblåst, om jag inte lyckas hämta kraft och mental styrka från cykelgudarna.

Det jag kan göra är att fortsätta träningen och hoppas att det ger med sig. Det känns inte som säsongen 2012 kommer ge mig några stora framgångar resultatmässigt jämfört med säsongen som var, förhoppningsvis lite bättre tider men jag tror inte på några jätteframsteg.

Men det är också så det fungerar för de flesta, ibland står man still ett helt år av olika anledningar. Jag vet iallafall varför för min del vilket är bra, jag har lärt mig mycket av min första tävlingssäsong. Vad som var bra, och vad som var dåligt. Nu har jag även passerat ett helt år från start till slut sen jag började träna med en tävlingssäsong som fokus. Säsongen 2012 kommer jag fortsätta jobba på fysiken och ha roligt, jag tänker långsiktigt.

Första säsongens upplägg var en ren läroperiod. Medans andra säsongen ännu inte startat, vet jag redan nu att träningen inte byggts upp så som den bör göras då jag kom igång sent. Men jag kommer tugga på bra nu och förhoppningsvis nå långt ändå.

Till säsongen 2013 kommer bli som första tävlingssäsongen som jag ska utföra korrekt från start till slut, med den erfarenhet jag byggt upp. Men det är fortfarande bara min tredje tävlingssäsong. Inte förräns säsong 5, tror jag att man är i sitt riktiga esse med erfarenhet och fysisk styrka.

Med det sagt, har jag ändå inte gett upp nånting! Jag har en ganska vettig syn på träningen vill jag påstå. Det handlar inte om nån elitsatsning för mig, då jag insett vad elitsatsning faktiskt innebär. Jag vill inte köra 2 pass om dagen och oroa mig för att konkurrenterna tränar mer/bättre om jag missar ett pass.

Däremot så är det en stor satsning ändå, i mina mått mätta, då jag faktiskt vill utveckla mig, göra det effektivt, och faktiskt långsiktigt bli en bra cyklist. Jag vill kunna hänga med de snabbaste cyklisterna på träning utan att vara flaskhals, medans att kanske erkänna mitt underläge på tävling då jag helt enkelt inte klarar av samma tempo under lika lång period.

Långsiktigt, om några år, vill jag ligga nånstans runt 15min efter 1:an på ett långlopp.

Inga kommentarer: