måndag 9 januari 2012

Zipp 404 till SuperX'en!

Den stora satsningen 2012 är Vätternrundan. Eller egentligen är det såklart även mountainbiken med ett ungefärligt schema som 2011. Men det som är nytt och stort är alltså vätternrundan. Jag gjorde mitt aktiva val om att skaffa en tävlings-cykelcross att köra båda på landsväg och cross-terräng istället för att köpa en billigare landsvägscykel så har jag en tävlingscykel för båda syften.

Jag är supernöjd med SuperX'en, det enda som man kan klaga på är längden på styrstammen(1cm kort för landsvägscykling) och hjulen som väger 1550g.

Jag fick 3500kr från GIH-studien och tänkte investera dessa i hjul för 2012 och landsvägscykling, jag tittade först på gigantex-hjul från kina, de som bland annat Revolver Racing använder och säljer för 11k. Med dessa hjul, lätta nav och ekrar, går att få ihopbyggda för under 1200g av en duktig sthlmsbyggare för ungefär 3500kr. Men hur länge de håller, hur bra aerodynamik dom har och allt internet-arbete som ligger bakom, oron att de levereras av dålig kvalité etc, är ganska överväldigande även om priset även är förbannat lågt.

Men just då jag letade bland fälgar på alibaba.com så skickade Thomas Ekström iväg ett meddelande om att jag kunde få hans begagnade Zipp-hjul för en vettig summa pengar. De är enbart tävlingskörda, aldrig krashade och har inte en repa i sig. Jag var förbi och tittade på dom och de var riktigt fina, framhjulet var spikrak medans bakhjulet var nån halv millimeter snett, dvs riktbart. Naven är American Classic på 205g respektive 53.5g. 18h fram och 28h bak, nu minns jag inte riktigt vilken fälg som var vilken, men den ena är original-fälgen och den andra är Clydesdale-fälgen vilken är tåligare. Totalt är denna setup med fälgar/nav lättare än original-paketet med Zipps egna fälgar, 1170-1180g ska de väga. Påklistrade sitter ett par Vittoria Corsa CX och de var i mycket bra skick och inte ett dugg slitna vad man kan se med ögonen.

Jag räknar med att lätta cykeln ungefär 300g, och med tanke på att dessa 300g sitter på hjulen så känner jag mig grymt nöjd. Jag får därmed även 58mm högprofil när jag ska köra runt vättern 295km med snitthastighet runt 38km/h och ofta en bra bit över den hastigheten. Det känns skönt att veta att jag nu har aerodynamiska hjul till dessa höga hastigheter där motståndet är nästan enbart luftmotståndet.

Sen behöver jag skifta body eftersom jag kör sram medans thomas har kört campa, och klistermärkena/loggorna på hjulen matchar inte färgmässigt varandra då det ena hjulet har rött i loggan. Men med lite riktande av bakhjulet, en ny body och nya klistermärken på fälgarna, känner jag mig grymt nöjd och kommer kunna glida runt som en kung till sommaren!


Såhär planeras de se ut inom kort, riktiga bilder kommer såklart då med!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där blir inte bra. ALLA vet att 60mm är ett måste på VR. Du kommer att få slita ont. Ska vi byta hjul? /Eskil

STIZZE sa...

Hehe... NÄÄÄ :)

Anonym sa...

Varför kör du bara i 38 när du har Zipp ?

STIZZE sa...

Förlåt, hur snabbt ska jag cukkla då????