tisdag 28 augusti 2012

GRYM crossrunda med tcm's mtb-tisdag ikväll!

Idag var jag sugen på mer ös i åkningen än tisdagsrajden som är mer teknikövning. Jag siktade in mig på att ta scalpelen dit, men när robban skickade ett sms och började svamla om att köra cykelcross på deras mtbrunda så tänkte jag att det funkar ju för fan inte. Lite sporrad av idiot-cykling så ringde jag brorsan och frågade vad han trodde, jo det skulle nog GÅ men på ett par ställen skulle man nog just, få gå, med cykeln.

Jag svarade robban att jag också dyker upp med crossen, med risk för rejäl idiot-stämpel. Med facit i hand så var det hur lyckat som helst, sviiinkul att köra cross på förhållandevis riktigt tekniska stigar. Inte jättetekniskt för mountainbike men på cross blir det en helt annan värld då man inte kan passera en rot utan att skita på sig.

Ballast av allt är dock brorsans utveckling. Helt galet. Han är nog uppe och toppar min utveckling när den var som snabbast/bäst. Jag fick ordentligt med träning idag att hänga med i tempot, helt suveränt och svinkul cykelform. Fullt ös, vänta in. Fullt ös, vänta in.

Tyvärr så tappade jag bort dom mot slutet. Det var ett parti på sörmlandsleden som till och med är svårcyklad med mountainbike vid sjön som ligger vid björkhagens golfklubb. Jag cyklade runt sjön och skulle möta upp dom längre fram, när jag väl kom dit så var det ingen där. Jag stod där några minuter men ingen kom. Jag fick nu senare veta att de hade dröjt en hel del, så jag var före dom.

Jag cyklade iväg mot äventyrsbanan och stod där vid tunneln några minuter och väntade, kom då på att de nog kom ut närmare älta vid sörmlandsleden. Kände att det var hopplöst då jag inte visste om jag missat dom från början, missat dom p.g.a att jag väntade för länge vid först eller andra stället. Så jag åkte hem. Mötte upp ett par mtbikers på vägen. I sickla skiftet svängde jag in i skogen vid indianer och vita och körde skog hem. Sjukt kul med teknisk cykling på cross i beckmörkret, upp med framhjulet en halvmeter och slänga upp bak över en klippa, svänga runt en sten direkt och sen nästa sten uppför. Man är inte så kaxig med balansen på framhjulet med 40cm styre och händerna hållandes som en hammare så existerar inte hävarmen så bra..

Sjukt kul runda med cross på mtbstigar... en punka blev det, inte alls oväntat. Jag hade två slangar med mig som reserv och räknade med minst en punka. Hade jag fått två hade jag cyklat raka vägen hem.

Högt tempo uppför backarna i hästhagen, jag tog långa vägen dit genom erstavik med tempo backarna och tröskel därimellan.

Det var cykelträff i saltis på fiket... eller hållplatsen strax innan, som jag-inte-vet-vad-den-heter
Grymt fina hus med sjöutsikt på andra sidan tomten
Stallen vid vägen mot erstavik
Mer tröskel-lidelse
Jag stod vid ett vägskäl på väg till TCM. Båda vägarna blir rätt men till vänster har vi stig. Jag tog vänster..
Robbans cross, knappast tvättad detta decenium!

Robban och brorsan i full bergsprismundering. Från rätt märke också!
Robban fick kämpa, det var härligt intervall tempo ikväll!
Dags att dra igång nästa spurt..
En gammal favorit, upp med tyngsta växeln på cykeln i backen från hellasgården i riktning hammarbybacken, och sen fullt ös från botten till toppen.
Såhär ska en riktig cross se ut efter en runda!