tisdag 28 december 2010

Monark uppdatering..

Det är lite skumt att det alltid ska strula så mycket för mig och materialet..
Säsongen började med massvis med punkor, upp till tre punkor på en och samma 2h runda. Sen var det växlarna som strulade som fan trots massvis med försök att ställa in dom, jag fick aldrig pli på dom så jag lärde mig att cykla utan vissa växlar. Sen upptäckte jag att ramen faktiskt var för liten för mig, jag slog över styret 3-5 gånger varje 2h runda jag var ute i skogen, delvis p.g.a dålig teknik och lite för hård utförsåkning för vad jag klarar av, men cykeln var en avgörande faktor också. Sen beställde jag nytt, och fick en rätt lång leveranstid på scalpelen, fluktade som fan i flera veckor. När den väl kom så var det som en dröm materiellt sätt. Sen var det dags att dra av växelörat i en vurpa som gjordes när jag ledde cykeln ner för en brant, det tog 2½ vecka att reparera p.g.a strul från cannondales sida. När jag väl får det lagat, går jag och drar på mig ett rambrott och blir återigen utan cykel.. När nya ramen kommer är man i himmeln igen, i ca 4 veckor. Då är det dags att någon snor den, MAX otur på den här killen.. Sen har vi alla trainertimmar som jag lagt ner... på att MEKA med trainern. Passen jag gjort är under 10st medans jag mekat säkert 20gånger med den och flera gånger mer än 1h per gång, den funkade fint på 2x20 tröskelpass med jämnt belastning, men när det var dags för tyngre pass med dubbla tröskelwatt var det helt omöjligt. Så jag beställde som ni vet nyligen en Monark som kom förra veckan.

Så till monarkstrulet då..
- Jag trodde att jag skulle få med sadel men det får jag inte. Det är mitt eget fel att jag trodde detta eftersom det inte står nått om att sadel ingår nånstans, kan inte skylla på någon annan än mig själv.
- Jag tänkte inte ens på att pedaler behövs, så det får jag såklart också fixa.
- Sadelstolpen var inte den jag helst vill ha, jag får lägga 1000kr i mellan så får jag en lättare justerbar stolpe, jag har beslutat att lägga dessa pengar, jag ser till att trycka ~4-5h övertid extra utöver mina andra övertidstimmar just för denna del.
- Vikthållaren går inte att montera. Efter mailande med John på Monark får jag veta att detta är ett konstruktionsfel och att dom skickar nya delar.
- Vevlagret var inte komplett paketerat, Monark skickar ett nytt vevlager.

Jag har flera gånger tänkt orden, "Varför kan det inte bara funka?", flera flera gånger... Ändå, känner jag hoppet och tron på att den här monark-historian kommer sluta gott och bli ett grymt vapen inför kommande sommar. Jag kan stå ut med lite strul nu vid montering av den, för med Mattias(Aktivitus) och Johns(Monark) förtroendegivande supportering på sina produkter, känner jag mig trygg och nöjd.

Nu väntar jag alltså på nytt paket från Monark med ny vikthållare-platta, vevlager sadelstolpe och även ett par klistermärken :) .. längtar tills paketet dyker upp!

2 kommentarer:

Mick sa...

Snacka om att ha oflyt med grejerna :( Men som storpojkarna säger "What doesent kill you makes you stronger"

STIZZE sa...

@Mick, men nån gång måste det vända..