onsdag 15 december 2010

Tisdagsrajd, första mtb turen på en månad..

Igår vara det tisdagsrajd som gällde. Vi var nog runt 10+ pers i alla fall, tycker det var en imponerande skara snöcyklister.

Jag hade gjort i ordning guleböjen med fräsha sommardäck då mina vinter/höstdäck blev stulna tillsammans med scalpelen. Rocket Ron och Race King blev det. Greppet var som ni säkert förstår ganska sporadiskt, det fanns inte mycket att lita på direkt. När vi körde i motionsspåren på hårdpackad och plogad grusvägar så greppade det skitbra, rullet va otroligt. Men när vi dök in på stigarna där endast ca 3dm var halvpackat och sen lössnö på sidorna, där var greppet helt värdelöst. Det räckte med att lägga cykeln lite lite så slank cykeln iväg i sidled, och när jag hamnade vid sidan av det packade spåret var det kört, farten sänktes med 80% inom 3 sekunder och hade jag inte hunnit ut på spåret igen så tog det stopp, och så fick man börja om på nytt.

En annan sak materialmässigt som störde en hel del var att jag körde med mina gamla sönderkörda crankbrother pedaler vilken högerpedalen endast tillåter 1 utav 2 sätt att ta sig i pedalen med, och väljer man fel sätt så behöver man räta till pedalen med handen för att kunna sätta i foten och göra ett nytt försök, och ja... försök hålla rätt linje i mörkret med 3dm diameter med race king däck på snö samtidigt som du behöver titta ner och böja dig ner till pedalen med ena handen och rätta till den..... Det är ingen lätt uppgift. ;)

Resultatet då, ja.. det sägs att det gick snabbt där framme i täten men det hade jag p.g.a dåligt grepp ingen kunskap om för jag låg nånstans i mitten hela tiden och kämpade med greppet. När jag väl fick bra grepp stod jag på ganska ordentligt ifall jag hade lucka framåt, men ofta, särskillt på gula, så blev det bara runtslirande och lite för mycket gång. Jag frågade Nissen hur man sammanfattar rundan och det tyckte han kunde sammanfattas med en multisportsrunda, löpning, cykling, sen får jag väl lägga till snösimning för min egen del med 4st OTB's och fler andra sorters vurpor därtill ;)

Fysiskt sätt så blev det ingen vidare träning igår, jag var aldrig knappt andfådd, men det märks idag att jag inte cyklat mountainbike på länge för överkroppen fick sig en ordentlig genomgång som den inte var van med. Cyclocrossandet jag har spenderat min tid med senaste tiden har ju mest varit på plogade grusvägar så det är endast benen som har fått jobba!

7 kommentarer:

Anonym sa...

du ser, ytterligare ett skäl att du ska ha dubbdäck. Träningen blir lidande. Det är en säkerhetsrisk tillsammans med din trasiga hjälm.

/ Ronnie

STIZZE sa...

Sommardäck har jag aldrig sagt att det är bra däck.. men det var inte en enda meter igår som dubbdäck hade hjälpt, det är snarare mönstret och bredare däck som behövs i snön. Typ dom jag hade monterat på scalpelen, där hade jag 2.35" downhill däck som greppade som klister och hade grova dobbar

Mick sa...

Tråkigt att cykla med dåliga däck man får inget flyt i åkningen, trist att din cykel inte återfunnits :(

STIZZE sa...

Kolla dessa länkar så ser du själv vad som jämförs med

Race King, mitt bakdäck på sommaren http://conticomponents.com/images/raceking_uv.jpg

Maxxis Minion, höst/vinterdäck egentligen gjorda för downhill därav all tanke på grepp
http://www.leelikesbikes.com/wp-content/020708cutminions.jpg

Alternativt dubbdäck
http://www.testberichte.de/imgs/p_imgs/Nokian+Hakka+WXC+300-44-44843.jpg

Det är säkert inget direkt fel på dubbdäcks alternativet, men jag har fortfarande inte kännt något behov av det. Dubbarna hjälper endast på i, och jag har bara kört på sammanlagt kanske 1.5-2m is på 5-6 rundor, och höstdäcken jag hade på scalpelen hade inga problem där heller

STIZZE sa...

Kollar man sen priser på dubbdäcken så ligger internetpriset på 659kr per däck, 1300spänn för två däck känns sjukt dyrt också, på något som jag inte känner ett behov av. Maxxis Minion och andra sidan är skitbra även när det inte är is/snö och dom kan jag fåtag på för halva priset

Mick sa...

Jag kör själv med dubbdäck men då kör jag mestadels isiga stigar och isiga vägar och trivs jättebra med dem, men på den andra cykeln jag bygger kommer jag att köra med odubbade däck så då får jag jämföra. Kul att bygga en cykel du har inte planerat att bygga ihop en cykel eller tänker du köpa en färdig cykel.

STIZZE sa...

@Mick, jag är alldeles för kass på mekandet för att bygga en egen cykel.. men hoppas på att jag får mekkurs i julklapp, så då kanske möjligheten öppnar upp sig :)