torsdag 25 april 2013

Idag: ultrabook, java-kurs och träna?

Jag har länge velat skaffa mig en laptop, jag har faktiskt aldrig ägt en även fast jag varit datanörd sedan 10års ålder, i ca 19 år har jag envisats med stationära datorer. Redan när jag va runt 12 år formaterade jag disketter, hårddiskar, optimerade prestanda på befintlig mjukvara i windows. Nått år senare började jag byta hårdvara själv och att installera om windows samt sätta upp allt från scratch igen var något jag gjorde för nöjets skull varannan vecka. Sen tog spelen över fokus ett tag, men jag hann få mvg i programmering a och programmering b på gymnasiet, även om många av resterande gymnasie-resultat var en flopp.

Datorn hamnade i mindre fokus i slutet av tonåren då musik och tjejer tog fokus. Jag har arbetet med datorer sedan 2005 men på en mindre teknisk nivå, men sedan 2007 har tekniskt support teknisk support på olika nivåer varit mitt yrke och nu de sista 1½ året som testare i ett agilt utvecklingsteam där vi verkligen går på djupet.

Anledningen till att jag gillat stationär dator och inte velat skaffa laptop har varit flera. Det är smidigt med en stor skärm. Det är smidigt med ett "riktigt" tangentbord. Det är smidigt med en "riktig" mus. Och då jag förr spelade mycket dataspel, många i faktiskt världsnivå eller europa-nivå etc, krävdes mycket av datorn så en stationär var ofta det billigaste och bästa alternativet. Samtidigt så hade jag ett eget rum när jag bodde hos mina föräldrar som tonåring och hade en lägenhet på 44kvm så en stationärdator var alltid när tillhands, ett par meter bort.

Nu för tiden spelar jag inte mycket längre. Vi har flyttat till hus och stationära datorn står i ena hörnet av huset, och det är ganska asocialt att gå iväg för att sätta sig och surfa på något. Jag börjar inse smidigheten med att ha en liten dator, med kompakt tangentbord som man vänjer sig med, och musplattan istället för musen börjar jag också vänja mig med från Karins laptop samtidigt som jag inte längre känner samma behov att göra snabba rörelser på datorn. Lite mer eftertänksamhet och struktur i datoranvändandet har jag börjat märka få ett bättre resultat.


Så. Jag beställde min första laptop. En samsung 9-series 15" med intel core i7 processor, 256gb sdd hårddisk, 8gb ram minne. Det är en ultrabook vilket betyder en smal laptop, och den väger låga 1.17kg och har batteritid på 10h. Jag övervägde länge(i flera månader, upp till ett år faktiskt) macbook air och asus zenbook, men kände mig mest nöjd med en samsung i slutändan. Tanken är att köra in vmware eller dylikt och ha ett gäng virtuella operativsystem att byta mellan för att bredda mina kunskaper lite även privat.

Nästa grej är att jag ska anmäla mig till en javakurs idag. Delvis distans, eller snarare distans med möjlighet till verkligt möte med läraren då han finns i Tyresö där jag bor. Jag pluggade Pascal och Delphi i skolan förut och det var roligt, men det visade sig vara ganska ointressant på arbetsmarknaden. På mitt arbete använder vi mest java och de flesta arbeten verkar använda sig utav java. Tanken för mig är att lära mig grundkursen/kurserna som gymnasiet/komvux erbjuder på 150p gymnasie vilket motsvarar 3 terminer. Detta ska hjälpa mig att få bättre förståelse för koden som jag testar dagligen i mitt arbete, och jag tycker det är väldigt intressant med mjukvaru-utveckling helt enkelt. Jag har dock redan gått en internet-baserad lär-dig-själv kurs i java för 8-9 månader sen vilket jag tyckte va roligt. Vi får se hur det går..

Sen hoppas jag få tid att åka ut och cykla lite. Blir det sent och jag blir ensam så blir nog rundan kort på crossen. Eller så provar jag epic:en i mina skogar nu när is och snö verkar smält undan! Tänkte mig isåfall intervallform, "max" i 4-5 minuter och sen rulla runt och leka lite i 2-3 minuter och varva detta 3-4 gånger.


Inga kommentarer: