måndag 27 juni 2011

Den enbenta cyklisten

Imorse kl 07:52 klampade jag in på ortopedkliniken på sofia hemmet där de flesta elitidrottare tar sig för att få inlägg i sina skor. Redan kl 08:07 gick jag ut därifrån efter att ha skrivit papper, filmats på ett band som visar hur mina fötter ponerar, gipsat fötterna, tvättat fötterna och betalat. Det tyckte jag var riktigt smidigt, tidsoptimerat och professionellt, jag hade den info jag behövde och återbesök görs på torsdag kl 11:30 då jag ska hämta inläggen.

Efter det åkte jag hem och tänkte sympati lägga mig bredvid karin som fortfarande sov. Jag tänkte läsa bok tills hon vaknade, men det slutade med att jag vaknade upp 10:30 och att hon redan varit uppe ett tag.

Sen käkade vi frukost och jag begav mig mot concept store för att byta en grej och hämta min sadel jag glömt. Peffen hade en överraskning till mig, han hade släpat dit sin gamla cannondale-stjorta och den satt som lycra på min spänstiga överkropp.
Sen drog jag ut på en landsvägsrunda, planen var att utforska hela dalarövägen och så fick det bli. Jag körde i lagom tempo för att skrämma upp pulsen och benen men samtidigt kunna känna och klämma på alla nya inställningar sen min bikefit.

Väl ute på dalarö var det riktig semesterkänsla, det är en skön liten by det där. Jag stannade till för en mjukglass i solen, en läsk och påfyllning av vattenflaskan. När jag vände hem märkte jag redan efter 1km att min pedal var påväg att lossna, och då jag vet att gängorna är helt paj i vevarmen blev jag orolig. Jag hoppade av och tänkte skruva fast pedalen, då upptäckte jag att gängorna var helt av för pedalen fäste inte ihuvudtaget. Jag cyklade ett par kilometer med en lös pedal i tills den tillslut lossnade helt och det gick inte att få tillbaks den.

Så då började jag min enbenta utflykt hemåt, 50km rundtrampsträning för vänsterbenet blev det. Uppförsbackarna var en rejäl utmaning men jag kan stolt säga att jag inte behövde kliva av i en enda backe även om det var grymt nära flera gånger.

Totalt 100km cykling för min del satt fint i benen, speciellt vänstern, då jag inte suttit i sadeln på två veckor. Imorrn blir det hellas - handen efter jobbet. Tyvärr med mitt krökta växelöra då jag inte fått de nya än.

Nu när jag kommit hem, stretchat och tagit det lugnt ett tag råkade jag gå förbi spegeln och chockade mig själv med en rejäl cykelbränna på speciellt vänsterarmen. Det ser ut som om jag legat vid poolen i turkiet ett par timmar utan solskyddsfaktor, jag som inte vill ha nån cykelbränna.

På väg ut från stan, här har jag passerat vendelsö och börjar närma mig brandbergen och därefter fincyklingen
Ute på dalarövägen förbi årsta havsbad avfarten, vädret var grymt skönt
Till vänster var det hästhopp

Snart skulle de fota mig när jag swischa förbi strax över hastighetsbegränsningen
Skönt att rensa huvet med sådan natur med havet nära
Mmmumma
Väl framme i början på dalarö samhälle
Nere vid färjan i slutet av byn. Jag funderade på att fortsätta ut till Ornö ett tag, men det var nog smart att jag inte gjorde det med facit i hand
Den där båten skulle jag isåfall tagit
Istället vände jag och fick syn på en snok som hade lite ont. Vettifan om den levde eller inte
Jag tog mig en mjukglass och njöt ett tag
Sen fick jag bara en bild innan pedalen ramla av, mobilen dog..

4 kommentarer:

Jonas l sa...

Surt med pedalen/vevpartiet. Men fint med skjorta.

Jag bad en jobbarkompis beställa 10 växelöron till Flash (Scalpel borde vara samma) idag. :) Riktigt mjuka växelöron så gick inte att böja tillbaks de märkte jag på en Flash 29er.

Johan Andersson sa...

Grymt att hoja till Dalarö... Själv vågar jag inte hoja på Dalarövägen med tanke på alla bildårar man blir omkörd av varje gång vi ska till Mirjas moster på Ornö..

STIZZE sa...

Jag riktade upp mitt växelöra från det extremaste, men med förra årets erfarenhet vågar jag inte försöka rikta den fullt ut. Jag föredrar att cykla med försiktighet än att inte cykla alls. :)

Jag var bara med om en kass omkörning, annars skötte bilisterna sig riktigt bra idag!

Fikasvettot sa...

Sensationellt bra tajming att gå från ortopeden till att cykla 5 mil med bara vänsterbenet på samma dag! :D

Håller med Johan om Dalaröv. fast den kanske är acceptabel mitt på dan en vardag.