söndag 12 juni 2011

[TÄVLING] Lida Loop 2011

Nu har jag kört Lida Loop och trots motgångar gick jag i mål. Placeringen är inte nått att hurra för men jag är nöjd med min tid. Totalt 1150 cyklister körde lida i år, och visst var det fullt med cyklister överallt på plats. Det var häftigt att se videon farsan spelade in på starten då det bara fortsätter att välla fram cyklister.

Banan
Banan består utav tre loopar och de delar endast ett par hundra meter grusväg på ett ställe, annars är varje del av banan unik. Första loopen börjar med start rakt upp för en gammal skidbacke och leder sen in på grusvägar som sträcker sig några kilometer. Sedan blandas terrängen mellan grusväg, stig, traktorspår. Andra loopen blir defintivt mer tekniskt, faktiskt riktigt rolig terräng att köra. Även här finns dock grusvägar, men de är mycket färre och kortare. Tredje loopen är den snabbaste loopen då den är mest lättkörd både backmässigt och terrängmässigt. Den består av grusvägar och lättare stigar. Jag gillar alla tre looparna, ingenting är egentligen lättare än något annat då "lätt" terräng gör att man bara cyklar snabbare och tar ut sig ändå.

Tävlingen
Jag startade i fålla 4 vilket är sista fållan i tävlingsklass. Jag fick en placering på rad 5 i fållan som sträckte sig gissningsvis till ungefär 10 rader. När starten gick var jag med och gjorde allting rätt, hittade luckor och höll vänster upp för backen där det var fritt. Jag plockade massvis med placeringar på starten men tyvärr ramlade Gunnar Tibert precis före mig ca 10m från toppen av backen, jag fick därmed hoppa av och tappade 10-20 placeringar. Väl ute på grusvägen så gick det säkert snabbare än förra året, men jag kände inte alls av samma ansträngningsförmåga, det var alltså lättare att hänga med på rulle. Jag plockade lite placeringar men höll mig på ett ungefär på min plats.

Efter kanske 3-4km, fortfarande ute på grusvägar, fick en kille för sig att köra om mig även fast det inte egentligen fanns plats. Och precis när han är i höjd med mitt styre svänger han in mot mig, lutar sig ut och trycker till mig så att styret viker sig för mig i 30-40km/h och jag drar rakt ner i backen, blir påkörd och total kaos råder. Jag såg inte vem det var som knuffade till mig men hade jag gjort det kan jag lova en anmälan på det till tävlingsledningen. Han förtjänar inte någon placering på tävlingen och borde bli av med sin licens, det är min åsikt men reglerna har jag inte koll på.

Hur som helst, killen som låg på rulle bakom killen som knuffade mig, körde rakt in i mig när jag föll och knäckte kedjan och var tvungen att bryta. När han gick förbi mig sa han att han låg precis bakom och såg hur han svängde in och sträckte ut armen och medvetet knuffade till mig, det är fan HELT SJUKT att någon gör så på tävling. Visst det är tävling, men till vilket pris? Den här killen låg en bra bit bakom täten och jag tror knappast att han kunde konkurrera där eftersom han låg så långt bak som vi gjorde, då hade han kört upp för skidbacken snabbare. Så varför hetsa så? Låt loppet ta ut sin rätt och gör inget dumt.

Jag fick skitont här då jag slog i huvet och skrappade upp armen, axeln, höften och fick en mindre lårkaka på låret, har även en blodutgjutning i panna. Jag är oerhört glad att det inte gick värre än det kunde ha gjort, jag var livrädd när jag slog i backen medveten om att det låg 50 cyklister på rulle i full fart precis bakom mig, jag hade tur som klarade mig så lindrigt.

Väl uppe på fötterna igen så hade jag böjt till styret helt och hållet och fick börja skruva upp, räta till styret och skruva fast det igen. Hela tävlingsklass hade kört iväg från mig nu och jag såg ingen längre. Jag bestämde mig för att bryta, jag hade skitont i revbenet som har en spricka i sig redan innan och nu brann det längs hela högersidan av alla skrubbsår, och jag hade tappat alla jag kunde hålla fart med, och det var över 60km kvar på tävlingen. Det kändes hopplöst.

Jag hoppade upp på cykeln och trampade ett par meter tillbaks mot starten, sen slog det mig några snabba tankar. "Ska jag bryta igen? Ytterliggare en tråkig historia? Jag är ju så taggad för just det här loppet? Ja vafan, tiden är ju helt fucked nu då jag stått still i 3-4 minuter och är helt ensam, men de snabba i motionsklass kommer ju vilken sekund som helst runt krönet där uppe? Vafan, skit i tiden, du har ändå knäproblem och ont i revbenet, fullfölj loppet och känn dig stolt. Det är för det här du tränat så hårt hela vintern! Fan heller!"

Så jag vände cykeln och satte igång igen. Eftersom jag hade ont så drog jag inte upp något vidare tempo, jag cyklade på i 5-10minuter innan de snabbaste i motionsklass kom ikapp. Jag släppte första klungorna då jag fortfarande hade ont, men tredje klungan hängde jag på och ökade nu mitt tempo igen. Där började jag köra igen, nu fast besluten om att inte köra slut på mig, men försöka få en hyfsad tid ändå med tanke på alla omständigheter. Jag körde på och körde ikapp massvis med tävlingsklasscyklister under loppets gång, men jag nådde aldrig någon jag känner.

Jag provade först lite ny taktik på grusvägarna, jag hade tänkt ta i som fan där och låta mig va tröttare i skogen. Så jag drog igång på asfaltspartiet på första varvet och hämtade in en grupp på 250m framför oss själv. Jag upptäckte dock ganska snabbt att jag dragit med mig ett lemmeltåg på min rulle som inte jobbade mot vinden alls. När vi väl kom fram till skogen var dom istället piggare än mig och för typ första gången på ett långlopp, så blev jag ifrånkörd i just skogen och inte på grusvägen. Jag kom ikapp dom sakta men säkert senare i skogen dock.

Sen provade jag en ny taktik, jag la mig på rulle med en grupp som körde medelsnabbt, dom körde lite för långsamt, men det kändes inte värt att rycka själv, så jag la mig på rulle. När skogen sen närmade sig drog jag på ett ryck och flög förbi allihop vilket var 7 cyklister. Inne i skogen var jag både utvilad och hade ingen framför mig att blockera vägen. Jag drog ifrån dom bakom mig utan någon vidare ansträngning, det var riktigt energieffektivt vill jag påstå så jag gjorde om detta ett par gånger under loppets gång. Sen hittade jag även några rullar på enstaka cyklister som var starka.

Inne på andra varvet blev det mer tekniskt, jag gjorde massvis med omkörningar i skogen på konstiga ställen och trodde att det var effektivt. Dock upptäckte jag att samma cyklister kom ikapp mig hela tiden på grusvägarna. Så jag provade en ny approach och la mig på en killes rulle på kommande grusväg, lät honom dra även i skogen då han ändå var hyfsat snabb där jämfört med andra blockader. Efter att jag låtit honom dra på två grusvägar och en skogssträcka vilket var ett bra tag var jag rejält utvilad även fast det faktiskt hade gått rätt snabbt. Nu var det dags att försöka avancera, jag drog om i slutet av en grusväg och trampade på i min egen takt bara, inget tokryck utan bara på egen takt i skogen som om jag skulle ta över förningsjobbet. Han kunde nu inte hänga med mig längre och kom inte ikapp av egen maskin.

Hela andra loopen gjorde jag fler och fler omkörningar, men bara ett par kilometer in på sista loopen märkte jag att jag tappat flaskan. Med min erfarenhet så vet jag att jag kommer krampa på slutet av tävlingen och vätska är det viktigaste mot kramperna. Jag började spana i kanterna på vägarna efter någon tappad flaska, något man sett massvis av tidigare, men tyvärr fanns där inga. Vid sista langningen där man får muggar med vatten/sportdryck gjorde jag därför ett rejält stopp. Jag stannade till och slängde i mig 6-7 muggar med sportdryck vilket säkert tog mig nästan 1-2minuter. Jag blev omkörd av stora klungor med folk jag kört om tidigare.

Efter jag var klar där drog jag igång igen, jag ökade inte tempot utan körde på i mitt egna rätt så höga tempo jämfört med cyklisterna omkring mig. Nu var det bara 10km kvar och jag jagade tillbaks mina positioner, under sista milen plockade jag i stort sett in de placeringar jag förlorat vid langningen. Men precis som jag trodde så kom kramperna också sista 6-7km, det finns inte mycket man kan göra mot de heller. Det är bara att slå ner ~20% på ansträngningen i benen under ca 1-2 minuter, förlora 50-250m på cyklisterna framför, och sen är man tillbaks igen men måste vara lite försiktig mot spik-ansträngningar då kramper nu kommer lätt. Sista kilometern var härlig då jag kände igen mig, jag visste att det skulle va över när som helst. Jag fortsatte göra fler omkörningar och på mållinjen kom jag ikapp killen jag tidigare haft följe med och som jag skrev om tidigare.

Dagens omständigheter med sprucket revben, dålig träning sista 2 månaderna, en rejäl vurpa, långt stopp i depån och en sadel som lossnade som jag inte nämnt, så är verkligen min sluttid på 3h 1minuter på tre varv, jämfört med förra årets 2h 45minuter på två varv, helt otrolig och jag är JÄTTENÖJD!

Vilket lopp, vilket minne. Jag tycker att jag överträffade mig själv idag. Placeringsmässigt blev det placering 60 utav 69 startande i Herrar Elit klass, kanske inte världens bästa, men för mig kändes det som en första plats!

Väl i mål var släkten där med två stora plakat med texten "Stefan Rocks!" på. Vi firar nämligen min födelsedag idag, då jag fyller 27 år nästa lördag men då är bortrest i turkiet på solsemester med Karin!

Resultat
Klass: Herrar Elit
Plac Namn Startnr Klubb Tid Diff
1 Lars Bleckur 55 Cykloteket Racing Team 2:18:28.1 0.0
2 Magnus Darvell 65 Team Kalas/Pedalogerna 2:19:27.9 59.8
3 Fredrik Edin 54 Cykloteket Racing Team 2:19:30.3 1:02.2
4 Alexander Vincent Blomqvist 2 Alingsås Sportsclub 2:19:31.9 1:03.8
5 Stefan Carlsson 10 Kolmården MTB 2:19:38.9 1:10.8
6 Håkan Löfström 71 IK Jarl Rättvik 2:19:53.6 1:25.5
7 Magnus Palmberg 14 Ok Hammaren - Team Giant 29 er 2:20:07.0 1:38.9
8 Matthias Wengelin 64 Team Kalas/Pedalogerna 2:20:37.0 2:08.9
9 Oscar Byhlinder 1 IK Jarl Rättvik 2:23:17.5 4:49.4
10 Linus Dahlberg 56 Cykloteket Racing Team 2:23:43.1 5:15.0
11 Johan Axelsson 4 Kolmården MTB 2:25:39.2 7:11.1
12 Kalle Axelsson 24 Mjölby CK 2:25:48.0 7:19.9
13 Stefan Dahl 51 Cykloteket Racing Team 2:25:48.2 7:20.1
14 Jesper Hjortsberg 15 Gävle CA 2:28:26.6 9:58.5
15 Niclas Andersson 70 Kolmården MTB 2:28:33.3 10:05.2
16 Thomas Gustafsson 9 Norbergs CK 2:28:36.1 10:08.0
17 Martin Filipsson 59 CK Antilopen 2:28:53.6 10:25.5
18 Johannes Karlsson 8 Kvänums IF 2:29:07.4 10:39.3
19 Pontus Johansson 50 Cykloteket Racing Team 2:29:18.2 10:50.1
20 Peter Gustavsson 69 Värnamo CK 2:29:29.1 11:01.0
21 Mathias Hjärtström 6 CK Hymer 2:29:37.9 11:09.8
22 Daniel Brengdahl 12 CK Hymer 2:29:40.8 11:12.7
23 Martin Drotz 11 Mjölby CK 2:29:48.5 11:20.4
24 Mikael Flockhart 3 Team Powerbar-RSP 2:30:46.6 12:18.5
25 David Windisch 22 Eksjö CK 2:31:10.7 12:42.6
26 Mattias Nilsson 66 Team Kalas/Pedalogerna 2:32:54.5 14:26.4
27 Erik Dahlbom 53 Cykloteket Racing Team 2:33:21.5 14:53.4
28 Benny Sonesson 25 Ckc4 2:34:08.4 15:40.3
29 Henrik Eknor 27 Örebrocyklisterna 2:34:14.7 15:46.6
30 Jonas Victorin 57 Almby IK 2:34:20.9 15:52.8
31 John Carlsson 40 Mjölby CK 2:34:35.6 16:07.5
32 Olle Axelsson 68 Mjölby 2:37:23.2 18:55.1
33 Jakob Björklund 18 Kristinehamn Multisport 2:37:33.7 19:05.6
34 Dan Holmberg 17 CK Uni 2:38:04.5 19:36.4
35 Tommy Johanson 16 Falu CK 2:38:30.1 20:02.0
36 Martin Groth 20 Tullinge SK 2:38:59.8 20:31.7
37 Erik Johanson 28 CK Falken 2:39:09.2 20:41.1
38 Dennis Eklund 72 Hymer 2:39:21.0 20:52.9
39 Mikko Partanen 61 Sibbi Vargarna FIN 2:41:53.2 23:25.1
40 Magnus Hellberg 49 Cykloteket Racing Team 2:41:59.8 23:31.7
41 Ludvig Ek 42 Södertälje CK 2:42:25.2 23:57.1
42 Andreas Widell 23 Värmdö CK 2:42:56.6 24:28.5
43 Erik Wickström 33 Borås CA 2:43:12.9 24:44.8
44 Joakim Öberg 63 Cykloteket Racing Team 2:43:17.7 24:49.6
45 Karl Johansson 35 Kvänums IF 2:43:33.4 25:05.3
46 Bill Hellström 19 Eksjö CK 2:43:39.7 25:11.6
47 Oskar Malmberg 47 Tullinge SK 2:44:42.9 26:14.8
48 Jesper Andersson 5 SMACK 2:45:24.0 26:55.9
49 Olov Svartström 32 Rembo IK 2:45:47.7 27:19.6
50 Anders Ekman 21 Norbergs CK 2:46:44.1 28:16.0
51 Ludvig Brandt 36 CK Falken 2:49:51.1 31:23.0
52 David Skantze 48 Tullinge SK 2:51:16.8 32:48.7
53 Mikael Oskarsson 60 CK Uni 2:51:29.2 33:01.1
54 Martin Ewaldsson 41 Ik Ymer 2:52:01.4 33:33.3
55 Mikael Strand 45 Åstorps CK - Mitsubishi Motors/HK 2:52:33.8 34:05.7
56 Sebastian Holmgren 37 Skövde CK 2:53:35.0 35:06.9
57 Gergö Horvath 31 Varbergs MTB 2:53:39.7 35:11.6
58 Marcus Näsberg 29 IF Hallby SOK 2:59:10.4 40:42.3
59 Thomas Karlsson 52 Cykloteket Racing Team 3:00:41.7 42:13.6
60 Stefan Jansson 38 Spårvägen CF 3:01:40.7 43:12.6
61 Jonathan Lindegren 43 MTB Täby 3:03:08.6 44:40.5
62 Andreas Simonsson 26 CK Master 3:05:05.3 46:37.2
63 Mattias Tunesson 58 Kolmården MTB 3:05:40.9 47:12.8
64 Andreas Stedt 44 Almby IK 3:15:43.0 57:14.9
65 Joakim Hermansson 67 Cykloteket Racing Team 3:16:43.1 58:15.0
66 Jimmy Mikiver 62 Köpings Cykel & Multi 3:18:49.4 1:00:21.3

6 kommentarer:

Kejrin sa...

Du är så jävla grym babe!!

Johan (Black Planet) sa...

Ingen bild på en flämtande Stizze i gräset i år?
Nä han är vältränad numera. Så bra jobbat! Och ha en skön semester nu i Turkiet.

STIZZE sa...

Nope. Den här gången stod jag upp efter målgång! :)

Men jag hoppas det blir bilder så småningom, bland annat på "stefan rockar" skyltarna :)

DrGT sa...

Sorry att jag var tvungen att vurpa uppför och hindrar dig då du var på väg att avancera. Jag tänkte ta i och ta mig förbi den brantaste knölen innan toppen och passera Claus Meyer, ställde mig upp och fick lite för mycket framvikt, Furious Fred-bakdäcket släppte och jag trampade luft och lade mig ned i gräset. Tydligen så gick mina brallor då sönder över vänster skinka så de som låg bakom mig tills jag bröt med sönderskuret bakdäck :( innan första varvning hade nog ingen trevlig syn :)

För övrigt så hade jag en del cyklister nära mig efter starten som skar in i kurvor trots att vi låg på två led väldigt länge. Så kan man göra längre in i tävlingen då det bara är ett led, men aldrig så tidigt efter start. Detta är ett av problemen med Lida. På t.ex. Billingeracet och Mörksuggejakten så är det en rejäl startbacke som drar ut fältet så att det inte blir dubbla led i hög fart på grusväg som kräver bra disciplin. På Ränneslättsturen är det också hög fart på grusväg från start.

STIZZE sa...

Inget att ursäkta, shit happens. Jag var rätt nöjd med backen ändå. Trist att du fick bryta, och trist på brallorna. Dom som låg bakom får väl glädjas av att du har ett vältränat arsle iallafall. :)

Ja det var inte bra det där. Jag ska själv försöka tänka mer på hur jag uppför mig på grusväg för att inte kunna släppa förbi idioter på det sättet, och att inte göra nått liknande själv i onödan. Fast den här killen svängde verkligen in i mig med mening, det är vad som gör mig förbannad.

Rojjan sa...

Kul läsning.