tisdag 28 juni 2011

Vättern 2012? sub8:30? sub8?

Jag funderar fortfarande på vättern i subgrupp till 2012. Jag har bestämt mig, jag ska köra vättern nästa år, förmodligen blir det på crossen men kanske finns det rum för en fräsh landsvägshoj också.

Men OM det blir en landsvägscykel nästa år, då blir det tamejfan en bra sådan också, jag tänker inte köpa nått halvdant för då kan jag lika gärna köra min cross då den faktiskt fungerar utmärkt. Med halvdant menar jag inte komponenter, jag har faktiskt inga större krav på komponenter då jag varit skitnöjd med min tiagragrupp på crossen. Men hjul och ram känns väldigt viktigt. SuperSix EVO, Dura-Ace hjul och Shimano 105 komponenter låter lite magiskt. Eller en venge kanske?

Troligen blir det crossen jag kör på med nya komponenter och om jag är rik, fräsha hjul.

Men då kommer återigen frågan, vilken grupp ska jag köra i? Min kära vän Per-Anders som jag körde kolmårdsbiken med lyckades ta sig in på 08:54 på vättern i år. Jag är lite starkare än honom även om det inte är mycket starkare, skulle vi träna ihop skulle båda få bra träning. Så sub9 känns inte som någon utmaning med ytterliggare ett års träning i benen. Sub8 känns däremot som en rejäl utmaning, till och med sådan att jag vettifan om jag skulle klara av det. Sub8:30 skulle vara det vettiga valet, speciellt med tanke på att jag inte har någon erfarenhet av vättern sen tidigare, inte heller erfarenhet av organiserad landsvägskörning och värst av allt, ingen erfarenhet alls av att köra FÖR klungan med all "taktik" som finns där med att spara sig medans man även måste tillföra till gruppen.

En hård vinter, vår och tidig randonnéserie i snabbgruppen vore en vettig förberedelse träningsmässigt. Aktivitus för självklart vara med i spelet isåfall också. Jag har till 1:a september på mig att besluta mig om vilken tid jag vill satsa på.

Jag vet att jag kan kontrollera och pusha det här pannbenet till extrema längder när jag väl bestämt mig.

4 kommentarer:

Per-Anders sa...

Kul att du är så sugen att åka. Vi hade superkul i happys 8:58-grupp i år, och det verkar som många i gruppen vill prova på 8:28 nästa år så det blir nog vad jag satsar på. Jag gillade Anders H:s upplägg med en fix tid, och inte så fort som möjligt; vi körde enligt planen och fick med oss 16 av 23 startande runt.

Du skulle säkert fixa 8h om du får träna utan skador och kommer med i en bra grupp. Men samtidigt är det är ju inte fel att åka en premiärrunda på 8:28 och kanske kunna njuta lite mer under tiden, och sen köra 7:58 VR13...

Anonym sa...

Jag har kört 4ggr under 9h och vill gärna hänga med i happys 8:28 grupp. Vore kul att cykla ihop igen.

//Eskil

Anonym sa...

Stor lycka till! Ja skulle dock skippa randonnéköret och satsa på att hänga på klubbträningar eller snäckangänget istället. Då får du bättre förutsättningar att köra VR, t ex träna på att köra belgiskt.

STIZZE sa...

8:28 är nog inte helt fel att satsa på, det kan vara som du säger, roligt att inte döda sig själv på första VR man kör.

Anonym, man kan ju göra båda. Klubbträningar och snäckan går ju tisdagar/torsdagar, och breveter på helger. Främre gruppen på breveterna, iaf de 22km som jag körde, innehöll flera sub-cyklister ner på 7:30 tiden och dom körde slut på sig själva. Så visst vänjer man sig både med distansen och farten, men det är inte så mycket belgisk träning nej, förutom ölen efteråt då.