måndag 13 september 2010

140-150 puls är fan svårt att hålla..

Idag stod det på schemat att jag ska köra 60min i distanstempo vilket är 140-150 puls. Det var första gången jag cyklade med pulsklocka med mig, och det var fan riktigt svårt att hålla sig under 150 puls i skogen, faktiskt helt omöjligt för mig. Det är klart att det SKA gå, men hur långsamt kan man cykla egentligen, det blir ju snarare jobbigare att cykla när det går för långsamt..

Jag har en svag fundering på om dessa distanspass inte är gjorda för att cyklas i skogen, eller iallafall ingen terräng att prata om ihuvudtaget. Alternativt så är det jag som har för kass kondition för att kunna köra dessa i skogen, tredje alternativet är att jag helt enkelt bara måste lära mig hur jag håller mig under 150 puls när jag cyklar i skogen..

60 minuter blev 70 minuter, jag cyklade på Hammary Hill XC banan men vek av in på grusväg efter halva sista skogsrundan(sista 800m grusväg istället för skog). Pulsen snittade nånstans på 155, det var som sagt väldigt svårt att hålla nere den, men jag antar att det är en snittpuls jag borde hållt på 140-150 och att det är ok att vissa korta sträckor(uppförsbackar etc) gå över. Måste undersöka detta!

Det var blött idag, första gången jag blir såhär skitig i ansiktet!


Och cykeln blev härligt smutsig..

6 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Att hålla en jämn puls i skogen är helt omöjligt för mig med. Ska jag göra det blir det racer, CX eller trainer. Sen vet jag ju inte varför jag skulle göra det eftersom jag inte kör efter något schema men snart ska jag börja med intervallträningen och då blir det uteslutande trainer.

Ses ikväll!!

STIZZE sa...

Fick svar av Mattias att jag kan ligga lite över angiven puls bitvis så länge det känns bra i benen, jag ska inte dra på mig mjölksyra, vilket är svårt i skogen. :) Får helt enkelt lära mig cykla jättelåååångsamt, och låga växlar..

Jag kommer inte ikväll tyvärr, kommer cykla själv måndag, onsdag och fredag denna vecka!

Anonym sa...

Jag tror du får grymt svårt att anpassa pulsen efter ett schema när du kör i terräng, själv ligger man väl på 160 så fort man sitter i sadeln...
Mvh Lars

STIZZE sa...

@Lars, ja det kan nog vara svårt. Men pulsnivåer är olika för olika personer. Jag har en maxpuls på 183, medans en som har maxpuls 200+ så är 160 inte mycket alls. Men det känns som om det är lite väl lågt för mig att köra terräng på. Släta skogsstigar och grusvägar funkar nog bättre.

Anonym sa...

grusvägar/asfalt , distanspass är 3h inte mindre.

STIZZE sa...

@ Anonym(fegis!), det var väl en lite rolig kommentar men det är väl ändå uppenbart. Passen denna vecka är inte till för att vara distanspass utan kortare pass i distanstempo. Författare av mitt träningsschema är Mattias på Aktivitus(www.aktivitus.se) som är erkänt väldigt duktig i att hjälpa till med individuella träningsscheman efter personlig bakgrund, form och förutsättning. När han tycker att detta är det bästa sättet för mig att förbereda mig inför Hammarby Hill XC på lördag så litar jag på det.