onsdag 8 september 2010

Tisdagsrajd och Aktivitusschema!

Igår var det tisdagsrajd, jag ställde upp i medelgruppen(Johnny) och la mig nån meter bakom Johnny i princip hela rajden förutom några få hundra meter då mina pedaler strulade. Även vänsterpedalen börjar strula lite nu på så sätt att jag lossnar lite väl lätt ur den, och högern är hopplös att komma i vilket är värst. Jag trackade min beställning på nya pedaler mm och dom är i sthlm nu, så jag väntar bara på en avi så jag vet vart jag kan hämta dom, tyvärr kan jag inte tracka på posten.se av någon konstig anledning. Men, jag räknar med att ha nya pedaler till imorgon eller fredag iallafall.

Angående tempogrupperna på tisdagsrajderna, det är nog dags för mig att prova på snabba gruppen. Jag förstår att det ska va en rejäl skillnad i teknik, tempo och kortare pauser i snabba gruppen, så jag kommer säkert hamna långt bak och få kämpa för att inte tappa rulle på de framför. Fastnar man på ett hinder, vilket jag gör när jag blir trött, lär det inte gå många sekunder förrän den framför försvunnit iväg och då ska man helt plötsligt köra SNABBARE än snabba gruppen för att komma ikapp. Ja ni förstår dilemmat. Men det är dags att prova på snabba gruppen på tisdagsrajderna.

Sen till Aktivitus. Jag fick mitt schema igår, det hade fastnat i skräpinkorgen och därmed har jag förlorat en vecka med bland annat upptrappning inför hammarby hill. Denna vecka är det två distanspass och ett intervallpass som står på schemat, eftersom jag redan kört tisdagsrajd och inte klassar det som något av passen ifråga, tänker jag köra alla tre passen denna vecka så det blir fyra totalt. Jag ska ut med jobbet idag onsdag på sjätte tunnan och hinka öl för 300kr som jobbet bjuder på, och återigen sabba min viktnedgång, jag låg på 76.8kg imorse, ner från 78.0 i söndags. Det blir 3timmar distanspass torsdag, intervall fredag, 2timmar hårdare distanspass lördag. Nästa problem är att jag behöver pulsklockan jag skulle låna av Ronnie redan på imorgon torsdag, annars blir passet lite halvdant.

Nu när jag läst igenom träningsschemat lite hastigt märker jag att på flera träningspass behöver jag koll på kadensen mer än gissningisvis. Det får mig att snegla mot antingen Edge 500, Edge 705 eller Edge 800.

- Edge 500 mäter hastighet, puls och kadens(hur snabbt man trampar) m.m.
- Edge 705 mäter samma sak men har även kartor med turn-by-turn direktioner vilket är kul/smidigt vid distansrundor.
- Edge 800 är som 705:an men har touchscreen och lite större skärm, den är även i kålfiber eller om det bara är lackerat så, hursomhelst är den utséendemässigt modernare/snyggare, dock tror jag inte den har börjat säljas än och jag behöver kadensmätare redan nu. Alla ovanstående är från tillverkaren Garmin vilken är ensam på cykelgpser vad jag förstått. http://www.garmin.se/taxonomy/term/378

Mer angående mitt träningsschema med Aktivitus, jag hade som "krav" att jag i schemat skulle få köra min tisdagsrajd hela vintern, men denna verkar inte ha lämnats någon plats för alls. Efter Hammarby Hill XC har jag t.ex 5 träningspass i veckan som alla är av typer som är definierade i schemat dom distansträning med speciella inslag, intervallpass, styrkepass, korta intervaller, tunga konditionsintervaller etc. I schemat står det även att man minst ska ha 3 vilodagar i veckan, och det går ju inte med 5 träningspass, är det meningen att jag ska köra 2 pass på en dag någon dag i veckan? Det skulle ju funka att köra intervallträning på morgonen på en helgdag och sedan dra ut på distanspass några timmar senare. Så jag har lite frågor till Mattias på Aktivitus om han glömt detta, eller om jag helt enkelt ska kvitto en tisdagsrajd mot ett distanspass eller intervallpass.

Inga kommentarer: