lördag 18 september 2010

Hammarby Hill XC resultat! Jag låg tvåa..

Idag var det alltså dags, det jag har laddat för i flera månader, ända sen Lida Loop den 13:e Juni. Jag och Ronnie värmde upp i sjöstadens industrikvarter och kom perfekt till placering i follan, vi kom alltså längst fram vid start av motionsklasserna. Jag var riktigt nervös på startlinjen och sneglade ner på pulsklockan, "110 puls...vafan??".. När det var 30 sekunder kvar till start kollade jag igen, "125 puls..." Hjärtat slog snabbt med nervositeten!

Och så drog vi iväg! Jag tog täten av HELA motionsfållan vilket kändes läskigt men skiiithäftigt att ligga som den absoluta spjutspetsen, vilken kraft, vilken kick! Jag fick leda allihop en bra bit upp i backen där jag blev omkörd av vad jag tror var 4 eller 5 cyklister. Väl uppe på toppen av backen var jag fortfarande inte helt slut utan hade krafter kvar, jag körde om två cyklister påvägen ner och kom ikapp de andra före mig nere vid kolonilotterna. Mjölksyran visade sin entré vid den andra grusbacken men jag trampade på i ganska bra tempo ändå... Så var loppet igång!

Nått som visade sig ganska klart var att jag är svagare än många på grusvägarna, men att jag var starkare än varenda kotte när vi kom in i skogen! På grusvägarna tappade jag ett par placeringar, och då räknar jag bara omkörningar då jag inte har koll vilka klasser dom kör i, och plockade sedan in dom i skogen. Jag försöker analysera detta lite men kommer senare ta hjälp då jag knappast är experten. Men jag ser det lite som så att jag har fått en riktigt jävla bra teknik på cykeln och jag cyklar med ett starkt självförtroende och erfarenhet i skogspartierna. Att jag är långsam på grusvägarna måste vara att jag är, otränad? Eller att jag normalt bara anser att grusvägar har egenskapen transportsträcka till nästa skogsparti? Eller att jag helt enkelt aldrig cyklar på grusväg och därmed har en annan sorts mountainbike träning i ryggen? Det där behöver jag hjälp för att utröna, ska maila Mattias på Aktivitus imorgon!

Men iallafall, jag fortsatte loppet som ovan säger angående grusväg/skogspartier. Allt var ganska odramatiskt egentligen, och så i sista skogspartiet och sista kilometern via grusväg till målet så hör jag hur det plötsligt låter från bakhjulet, jag tänkte bromsa in och kolla och märker då att bakbromsen inte tar. Jag vänder huvet bak och ser det jag fruktade. Ramen var av vid övre bakre svingen. Det var nämligen så att jag upptäckte en spricka i ramen igårkväll när jag putsade upp cykeln med tops och tandborste. Jag förstod redan då att jag behövde lämna in ramen på garanti men eftersom jag laddat så otroligt för denna tävling så länge så var det en omöjlighet att stå över. Med alldeles för mycket "blod, svett och tårar" har jag slitit för detta lopp, förväntningarna alldeles för stora för att inte ge det en chans. Men, jag fick alltså gå av cykeln och gå in i mål, snopet.

Och andra sidan så är jag så himla nöjd med min prestation, jag imponerade till och med på mig själv. För jag låg i en sån jävla hastighet och tempo i loppet och glänste så mycket i skogen. Jag höll koll på vilka som körde om mig och så..

Och det visade sig att jag låg på 2:a plats i Herrar Motion 40km när jag bröt.

Och tro mig när jag säger att jag var otroligt pigg i benen och knappt sliten alls med ett varv kvar, jag hade tankarna redan innan sista skogspartiet när jag låg ute på gräsmattan att om jag går in för varvning och fortfarande känner mig som jag kände mig då, då skulle jag orka att lägga in en extra växel och öka tempot på andra varvet. Med all min förberedning med att kolla banan, maten dagarna innan, planerad sömn, allt packat och klart dagen innan, uppvärmningen perfekt och längst fram i startfållan, allt hade klaffat så bra och ledit mig fram till ett perfekt lopp. Jag hade allt, förberedning, uppvärming, bra placering, grymma ben, självförtroendet, jag visste de svåra hinderna i skogen, jag var klar i huvet och kunde planera mina anfall och taktik, jag drack vatten under hela varvet på smarta ställen och små klunkar så att jag skulle hålla hela vägen i mål. Allt var så perfekt, och jag är så nöjd med allt förutom den stora besvikelsen att inte få fullfölja.

Detta är verkligen en sport som jag vill fortsätta med. Och nästa säsong, DÅ blir jag farlig på riktigt, idag besvisade jag det för mig själv! Jag har fan lite talang för det här!

En bild har jag hittat änsålänge, det är taget när jag precis dragit om 3 pers, snett till höger bakom mig hände nått spännande också, caught on camera! ;)


Övriga resultat finns här

11 kommentarer:

pecillo sa...

Var fan riktigt synd att hojen skulle paja. Bra att du tar med dig det positiva erfarenheterna och inte bara är nere för att du inte fick köra klart hela loppet.

Bara säga till när nästa tävling är så lär jag dyka upp där oxå och tvinga med mig Lizzy också.

/T

Anonym sa...

Helt sjukt vilket missflyt du haft med din C´dale! Risken finns ju att du får vänta många veckor innan du får en ny ram på garantin, hoppas säljaren hjälper dig så mycket det bara går!
Kul att höra att träningen går bra för dig, du tar det ju något mer seriöst än jag gör...

För min del har cykeln funkat felfritt, har bara justerat växlarna en gång och det var efter Bockstensturen. Jag är femton kilo tyngre än dig och min körstil kan väl bäst beskrivas som vårdslös och ändå håller prylarna, peppar peppar...

Som sagt, hoppas det löser sig snabbt! Har du sett om det är någon skillnad på Scalpel 2011 jämfört med din?

Ha det gott, Lars

STIZZE sa...

@Pecillo, nästa tävling blir förmodligen i april nästa år tyvärr. Kan bli nånting mer men jag tvivlar på det eftersom cykeln är sönder nu, kommer ta lång tid att få det fixat.

@Lars, Ja minst sagt. Jag körde väldigt klympigt med förra cykeln, tills jag fick scalpelen har jag lärt mig mkt så den har inte varit med om några farliga krasher eller "osmidigt" körning. Det där kommer rätt snabbt med rutinen tror jag, ju mer man cyklar ju mer naturligt blir det. Förr ramlade jag flera gånger varje runda jag varit ute, idag är det nästan ovanligt att jag ramlar, och ramlar jag är det under kontrollerade former. Jag har inte kollat upp så mkt om scalpel 2011, jag vill bara få ramen fixad så jag kan cykla.

Anders sa...

Otur med cykeln , men en fantastisk insats såg den initiala "spurten" upp för Hammarbybacken.

Som en uppmjukning av "lårkakan" så testade jag den första och sista (off-road) biten av banan och attans vad blött och lerigt det var ( mest sista delen ) men rätt roligt att göra det i maklig takt.

I vilket fall som helst bra gjort och hoppas du får cykeln fixad snart.

/Anders Edfors

STIZZE sa...

@Anders, Hehe man tackar, det kändes heroiskt och världsförändrande att få leda iallafall halvvägs upp för backen.. Sen att ingen jävel bryr sig om motionklasserna skiter jag fullständigt i, det var en av årets höjdpunkter för min del! :)

Tack för att du stöttar!

Per Kumlin sa...

Fan vad synd att det sket sig med ramen när allt det andra gick så bra.
Du ska inte testa och köra lite cross nu på hösten? Tror att man får köra med MTB i sportklassen också om du inte har en cross och hinner få den nya ramen.

Jag har samma problem som dig att jag inte orkar hänga på uppför och på grusvägarna men kör ifrån alla i skogen. Man får försöka att ligga på rulle och spurta om innan skogspartierna om krafterna finns.

STIZZE sa...

@ Per, jag har inte funderat så mycket på CX eftersom jag inte riktigt fattat vad det är för sport än. Det kanske vore lämpligt att åka och kolla på nått lopp och se vad det handlar om. Har inte ekonomi för att skaffa en CX just nu dock, kommer prioritera en lvg cykel eller diverse viktminskningar till scalpelen nästa sommar istället.

Anders/Stereo sa...

Jag är impad och tycker också att du hade en enorm oflyt med ramen Stefan!

Men var är bilder på rambrottet egentligen? Ska ju inte hända på en så fin cykel - men samtidigt så gjorde det ju det. grymt trist. hoppas du kommer igenom detta och att det bara ökar din hunger att få testa formen nästa tävling!

Anonym sa...

Surt med ramen Stefan, men kan det inte vara så att du kört för hårt i Hellas med de andra AM-åkare med din XC-ram, vilket den egentligen inte är byggt för? En tyngre AM-hoj bör väl vara byggd för drops och riktigt hård körning i stenig terräng medan en lätt XC-racing-hoj som Scalpel inte kan antas vara det. Nu hörde jag iof på Långlopps-SM i helgen att Magnus Darvell i år kört av 3 baksvingar på sin Giant Anthem Advanced SL :o - så det kan hända även den bäste.

Hoppas att Cannondale snabbt fixar en garantiram.

/Gunnar Tibert

STIZZE sa...

@Gunnar, Kul med fler som läser/kommenterar! Det är absolut en teori, men antal försök på "ordentliga" drops kan jag räkna på ena handen, men självklart ligger det något i det du säger.

Jag snackade med patrik i butiken idag och det var bara att komma in med ramen, jag är sjuk idag tyvärr och lyckades inte mana kraft att ta mig iväg. Men jag hoppas verkligen också att detta ska kunna gå så snabbt som bara möjligt, det kommer bli psykiskt jobbigt att inte kunna cykla ute ordentligt.

STIZZE sa...

@Anders, Jag har varit illamående idag så jag har mest sovit och har inte haft kraft till något produktivt. Bilder kommer förmodligen imorrn!