torsdag 30 september 2010

Kort men intensivt idag!

Idag var det dags för veckans sista träningspass utomhus. Det var mycket varmare ikväll och de nya goretex handskarna jag köpt provades, de var riktigt sköna angående värme, helt perfekt faktiskt. De skavde lite med en sömm på vänster pekfinger men det formar sig nog så småningom när de blivit ordentligt användna.

Jag tog ett varv på samma runda som jag kört tidigare i veckan, sickla-älta-skarpnäck-sköndal-dalen-hammarbyhöjden-sjöstaden-sickla. Sen gjorde jag lite omvägar sista biten för att dryga ut tiden, tyvärr dog båda batterierna till lampan så jag kunde inte köra så mycket som jag ville men det handlade bara om några minuter så det blev bra ändå! Jag stötte på Ubu från happymtb vid hellasgården, han kom joggandes med två smågrabbar som orienterade, det visste jag inte att han höll på med!

Som även tidigare så hade jag strul med pulsklockan även idag, jag har börjat inse att jag inte kommer kunna utföra mitt träningsschema perfekt förräns i november när jag kan beställa min Edge 800 med kadenssensor och pulsmätare.

Instruktionerna idag var att ligga på 90-110 kadens 5 puls-slag under anaerobiska gränsen, och i uppförsbackarna gå ner på 50-60 kadens och låta pulsen stiga, vid toppen fortsätta hålla pulsen inom anaerobiska zonen men höja kadensen till 90-110 igen. Eftersom jag varken kunde mäta puls eller kadens blev det att köra på känn, jag låg på en jääävla hög kadens säkert, precis på gränsen på att kunna trampa mjukt och att börja studsa fram medans jag samtidigt la mig ganska högt i puls utan att dra på mig syra, jag kan tänka mig att detta dalade från allt mellan 125-160 under resans gång, det är svårt att tänka hela tiden "håll kadensen, håll tempot, hur känns det, hur känns det??" hela tiden, ibland glömde jag bort och satt bara och slö cyklade, ibland upptäckte jag mig själv ligga en bra bit in i anaerobiska zonen med alldeles för låg kadens etc..

Hur som helst så tror jag att träningen blev ganska bra idag, det känns i benen att dom har jobbat hårt denna vecka och det ska bli skönt att få ge dom en vilodag imorgon. På lördag blir det EB pass, dvs 2x20min inomhus på trainern, med pulsnivå högt upp i aerobiska zonen, tillhörande uppvärmning, nedvärmning och pause.. På söndag hoppas jag på att väga in på 75.0 kg och förhoppningsvis lyckas locka med mig någon till Öl & Whisky mässan, tyvärr kan ingen utav mina närmsta vänner, jag hoppas på att sambo kan följa med nu, men det är ett osäkert kort då hon har hemskt mkt plugg att ta igen. Vi får se hur det går!

Trevlig fredag allihop nu!

Inga kommentarer: