lördag 11 september 2010

SBR - Swedish Bike Rally i Gömmaren idag

Idag var det SBR vid Gömmaren i huddinge. Det var tre etapper om ca 800m som fullständigt tömde mig på energi. Med ca 15 starka medtävlande, inga direkta nybörjare, förutom jag, eller fettocyklister vågade sig ut på eventet.

Första etappen öppnade jag starkt på, jag var peppad inför start och flög iväg och fick till ett skönt flow. Dock körde jag rakt ner mot vindskyddet halvvägs in på etappen där det skulle varit en vänstersväng, så istället för att ha farten med in i en nedförsbacke/kurva blev det att vända och trampa uppått för att komma tillbaks in på banan igen, det blev en jävla miss helt enkelt. Jag tog mig ändå imål på 8:e plats vilket jag var nöjd med, hade jag inte kört fel hade jag tagit 5:e platsen då det bara skiljde 2-5 sekunder.

Andra etappen var ca 60min efter förra, och jag var kall i kroppen och inte alls i tävlingsmode mentalt. Jag hoppade upp på cykeln och drog iväg lite halvhjärtat, använde lite fel växlar i början och blev därför halvvägs tvungen att hoppa av i en uppförsbacke där jag tappa greppet. Efter denna backe var det ett otroligt tekniskt stenras neråt och fötterna hann inte in i pedalerna, det kändes både okontrollerat, farligt och läskigt att inte ha fötterna i pedalerna och det tog mig säkert 3 gånger så lång tid att ta mig ner än när jag provade stenraset innan(och efter), efter stenraset fick kedjan för sig att hoppa och jag kunde inte trampa upp den heller. Jag fick hoppa av, växla och veva upp den på kugget, hoppade upp på cykeln och så hoppar den igen. Samma procedur igen, hoppa av, växla, veva upp kedjan på klingan och så iväg. Katastrof på en sådan kort etapp helt enkelt. Jag gick i mål som 13 man, dvs sist.

Tredje etappen fick vi också vänta 60min på, jag försökte värma upp lite men jag vet inte hur mkt det hjälpte. Jag var lite mer laddad mentalt än för andra etappen, mest för revansch. Etappen börjar med en mördarstigning och jag satte igång med en ganska bra fart får jag nog tycka, när jag kom längst upp kroknade jag dock pga den hårda starten, säkerligen en dålig strategi att ta i för hårt i backen upp där. Jag körde nästa halva av etappen utan någon kraft ihuvudtaget i benen, på slutet lyckades jag hämta igen lite fart men växlarna strulade och lät mig inte få i dom växlar jag ville ha och det sinkade både min styrka och min fart väldigt mycket. Jag gick i mål på 12 plats av 13, missnöjd igen.

Det var tyvärr inte jätteroligt för mig idag då jag inte fick något flyt på varken andra eller tredje etappen, både dåligt flyt, dålig förberedelse, otur och kanske lite för svag resulterade i mitt ganska taskiga resultat idag. Jag hade räknat att komma nånstans 2a på slutet vilket jag tror jag gjorde också, har inte det slutgiltiga resultatet. Men jag kände ändå att idag blev ett misslyckade och jag hade kunnat prestera mycket bättre.

Arrangemanget var mycket bra, det ända jag skulle vilja att det ändras till nästa gång är att starta varje etapp med 30min mellanrum istället för hela 60min. Eller så kanske det bara är jag som behöver lära mig att tagga om helt enkelt, jag har ju inte direkt någon schysst rutin när det handlar om cyklar och tävling. ;)

EDIT: Jag kom fan 9 utav 13(14 en bröt), det var lite bättre än jag trodde, men jag är fortfarande missnöjd med min egen insats oavsett placering. ;)

Här flyger jag fram med mördarblick/jag-är-helt-jävla-slut-blick


Och här har vi en jävla video som bland annat dokumenterar min katastrof nedför branten
http://www.youtube.com/watch?v=jHCd1mej2CA&feature=player_embedded

EDIT: En till video!
http://www.youtube.com/watch?v=F5lKwdb2E9w&feature=player_embedded

EDIT: Fler bilder..



EDIT: En till bild..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hade alla heldämpade cyklar?

Johan Andersson sa...

Äsch.... Så länge man har kul är man en vinnare... Och tänk på att de flesta som körde idag har kört flera år på rotiga underlag..

Hann knappt säga hej till er när jag hojade om er i Slöstan, var rejält sen till barnvakten.. Också en anledning till att jag inte kunde köra idag, shit happens med småbarn!

STIZZE sa...

@hafah, Nej det fanns ett par hardtails med i leken varav två var 29ers

@johan, Jo jag förstår poängen men jag hade lite för mycket strul för att tycka att det var roligt. Det blev ett slags antiklimax när jag byggt upp förväntningarna lite väl mycket. Hade jag kommit sist men kännt att jag cyklade bra och allt material funkade som det skulle hade det varit roligare än att komma 9a och känna att egentligen ingenting klaffade, förutom första etappen exkl felkörningen

Anders sa...

Jag är imponerad i vilket fall som helst , även ifall du tycker det var lite si och så, jag skulle vara glad ifall jag kunde göra detsamma.

/Anders Edfors